Satakunnan Osuuskauppa suunnittelee rakentavansa 26 yksikköönsä sähköautojen latauspisteet vuoteen 2024 mennessä. ABC-latausverkosto rakennetaan Prismojen, S-markettien, Sale-myymälöiden, Original Sokos Hotel Vaakuna Porin, Sokos-tavaratalon ja ABC-liikennemyymälöiden yhteyteen lähelle arjen asiointia. Latauspisteiden sähkö on uusiutuvaa energiaa.

Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. ABC-ketjun arvion mukaan sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa vuonna 2030 yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa.

Tämän vuoden loppuun mennessä on suunniteltu toteutettavaksi sähköautojen latauspisteet Prisma Mikkolaan, Prisma Länsi-Poriin sekä Ulvilan Sahamäen uuteen yksikköön. Tavoitteena on kasvattaa latauspisteiden verkostoa vuosittain, vuonna 2024 sähkölataus on mahdollista jo 30 eri toimipaikassa toimialueellamme. Jo olemassa olevat yhteistyökumppaneiden latauspisteet ABC-liikennemyymälöissä sekä Porin Original Sokos Hotel Vaakunassa palvelevat kuten ennenkin, toimialajohtaja Pekka Kakko kertoo.

Kaikki uudet sähkölatauspisteet toimivat saman ABC-lataus-brändin alla riippumatta siitä, minkä toimipaikan yhteydessä ne ovat.

Markkinoiden helpoin ja luotettavin lataus

ABC-latauksen tavoitteena on olla asiakaskokemuksen ja luotettavuuden näkökulmasta markkinoiden johtava latauspalvelun tarjoaja. Tavoitteeseen päästään markkinoiden parhailla laitteilla, helpolla ja nopealla asioinnilla sekä kilpailukykyisellä hinnalla, josta kertyy Bonusta.
Asiointi ja maksaminen tapahtuu ABC-mobiililla, jota käyttävät jo sadat tuhannet tyytyväiset asiakkaat. Vaihe vaiheelta ABC-mobiilista on kehitetty sovellus, jossa on kaikki autoilijan tarvitsemat palvelut.

Sähkö uusiutuvaa tuulivoimaa, laitteet Suomesta

Latauspisteiden sähkö on pääosin S-ryhmän itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia tuulivoimaan sekä aurinkosähköön.
Laitteistot toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä kotimainen Kempower, jonka laitteistoista asiakkaat ovat antaneet tyytyväistä palautetta. Kempowerin laitteistot rakennetaan Lahdessa.

S-ryhmä sähköistämässä koko Suomen

Satakunnan Osuuskaupan latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmä-tasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

Lisätietoja:
Toimialajohtaja Pekka Kakko
majoitus- ja ravitsemiskauppa, ABC-liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
Satakunnan Osuuskauppa
p. 050 598 6219
pekka.kakko@sok.fi

Syksyllä toteutettu ABC Kiikoisten Salen laajennus ja uudistus saa jatkoa, kun kiinteistössä tullaan siirtymään öljylämmityksestä maalämpöön. Taustalla vaikuttavat Suomen kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet: S-ryhmän on tavoitteena olla hiilinegatiivinen vuoden 2025 loppuun mennessä, eli silloin sidotaan ilmasta enemmän hiiltä kuin sinne tuotetaan.

ABC Kiikoisten Salessa siirryttiin viime syksyllä ovellisiin kylmäkalusteisiin ja kylmäaineeksi vaihdettiin järjestelmään hiilidioksidi – kuten myös ravintolan kylmähuoneisiin. Tällä ratkaisulla päästiin vanhojen kylmäaineiden päästöistä eroon, ja kalusteiden viilentämisestä aiheutuvaa lauhdelämpöä pystytään nyt hyödyntämään entistä tehokkaammin lämmityksessä. Jatkossa rakennuksen lämpö tuotetaan itse maalämmön ja lauhdelämmön muodossa. Käytettävä sähköenergia on 100 % uusiutuvaa, siitä 72,7 % on tuulivoimaa ja loput vesi- ja biovoimaa.

”Kartoitamme mahdollisuuksia uusiutuvien energiamuotojen käyttöön kaikissa uusissa S-ryhmän rakennushankkeissa. Yksiköitä uusittaessa vaihdamme lämmitysjärjestelmiä tehokkaammiksi ja ympäristön kannalta paremmiksi. Esimerkiksi vanhoja öljylämmitysjärjestelmiä on remonttien yhteydessä vaihdettu kauko- ja maalämpöön. On mahtavaa, että ABC Kiikoinen on mukana uusiutuvien energiamuotojen käyttöönotossa”, sanoo ryhmäpäällikkö Kimmo Järvi.

Maalämmön rakennustyöt alkavat viikolla 10 ja uuteen lämmitysmuotoon siirrytään viikolla 16. Liikennemyymälä palvelee normaalisti uudistuksen ajan.

 

Lisätietoja:
ryhmäpäällikkö Kimmo Järvi
ABC-liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
Satakunnan Osuuskauppa
kimmo.jarvi@sok.fi
p. 029 004 2025

kiinteistöpäällikkö Mika Salo
Satakunnan Osuuskauppa
mika.salo@sok.fi
p. 029 009 6023

Satakunnan Osuuskauppa jatkaa investointeja toimialueensa verkoston kehittämiseen. Uudistamme kaikki S-market-verkostomme 10 yksikköä tämän vuoden loppuun mennessä. Nyt on valmistunut S-market Tikkulan uudistus.

Tikkulan ruokakaupan sydän, ruokatori, uudistui täysin muutoksessa. Ruokatorilta saa jatkossakin tuoreet kalat, raikkaat salaatit ja mehevät pihvit. Uusina tuotteita ruokatorilta löydät herkutteluhetkiin tapaksia, myymälässä tehtyjä paistovalmiita pizzoja ja monipuolisen maustebaarin – maustamme lihat ja kalat sinulle valmiiksi omien mieltymystesi mukaan.

Oma Kööki – oman keittiön ruokaa

S-market Tikkulan valikoimiin sisältyy myös laaja kattaus arkea helpottavia Oma Köökin tuotteita. Oma Kööki on Satakunnan Osuuskaupan oma keittiö, jossa valmistuvat niin kauppojen ruokatorien kuin tuoretiskienkin tuotteet, laadukkaista raaka-aineista ja ammattilaisten käsissä. Valikoimassa on mm. maukkaat ja herkulliset salaattiannokset, wrapit, smoothiet ja esimerkiksi yksittäispakatut ruoka-annokset.

S-market Tikkulan miljöö päivittyi uudistuksessa S-market -konseptin uuteen tyylikkääseen tummanharmaaseen väritykseen. Uutena palveluna Tikkulan aulasta löytyvät nyt Postin pakettiautomaatit.

”Haluamme helpottaa asiakkaidemme arkea mahdollisimman toimivalla kokonaisuudella. S-marketin runsaasta valikoimasta löytyvät edelleenkin aina satokauden kasvikset, valmista ruokaa mukaan arkeen sekä herkkuja viikonlopuksi ja paljon muuta hyvää! Uutena meillä nyt myös sushit, jotka löydät kätevästi valmiiksi pakattuna ruokatoria vastapäätä. Meillä asiakas saa kaiken tarvitsemansa helposti ja kätevästi. Tarjoamme ideoita ruokapöytään, ja helppoa arkea mm. ruokatorin herkullisilla antimilla. Tervetuloa asioimaan uudistuneeseen myymäläämme!”, toivottaa marketpäällikkö Minna Aalto-Vainio.

Kohti hiilinegatiivisuutta

S-market Tikkula oli jo aiemmin energiatehokas, mm. kaikki kylmäsäilytystä tarvitsevat tuotteet ovat ovellisissa tai kannellisissa kylmäkalusteissa. Kokonaisuudessaan Satakunnan Osuuskauppa investoi S-market Tikkulan muutoksiin 200 000 euroa. Toimipaikassa työskentelee 40 kaupan alan ammattilaista.

S-ryhmällä on tärkeä ilmastotavoite: S-ryhmän oma toiminta on hiilinegatiivista vuonna 2025. Satakunnan Osuuskaupassa toteutettavat S-market-uudistukset vievät myymälät kertaheitolla lähemmäs yhteistä maalia.

Remontti on kokonaisuudessaan valmis helmikuun lopussa, juhlimme uudistunutta myymälää 18.2.2021.

 

Lisätietoja:

Ryhmäpäällikkö Merja Perttula-Vuori
Salet ja S-marketit
Satakunnan Osuuskauppa
p. 044 725 1405
merja.perttula-vuori@sok.fi

Toimialajohtaja Jussi Kaartinen
market- ja tavaratalokauppa
Satakunnan Osuuskauppa
p. 050 388 3045
jussi.kaartinen@sok.fi

Satakunnan Osuuskauppa jatkaa investointeja toimialueensa verkoston kehittämiseen. Uudistamme kaikki S-market-verkostomme 10 yksikköä tämän vuoden loppuun mennessä.
Katso täältä kaikki uudistetut S-marketit

 

Koronaepidemia vaikutti monialaiseen Satakunnan Osuuskauppaan hyvin kaksijakoisesti. Ruokakauppa kävi hyvin, myös rautakaupassa tehtiin erinomainen myynti. Ruoan ja käyttötavaran verkkokauppa kehittyivät vahvasti. Ravintola-, liikennemyymälä- ja autokauppa sen sijaan kärsivät pahoin koronasta.

-Monella toimialalla toimimisesta oli viime vuoden erikoistilanteessa selkeä hyöty. Kun osa liiketoiminnasta pieneni merkittävästi ja jouduttiin osin keväällä viranomaismääräysten vuoksi jopa sulkemaan, pystyttiin näiltä liiketoiminta-aloilta työllistämään henkilökuntaa marketkaupan puolelle. Näin lomautustarve jäi paljon pienemmäksi kuin toisenlaisessa tilanteessa olisi käynyt. Vuosittain tehtävän henkilöstön työyhteisötutkimuksen tulos kehittyi viime vuonna hyvin, ja saimme hyvät arviot henkilökunnaltamme mm. eettisestä ja koronaan liittyvästä toiminnastamme. Koko henkilökuntamme on kannuste- ja tulospalkitsemisen piirissä, ja olen erittäin iloinen siitä, että myös viime vuonna pystyimme maksamaan henkilökunnallemme näitä palkkioita. Henkilöstömme sai viime vuodelta erinomaisesta koronavuoden hoitamisesta palkkioita enemmän kuin koskaan aiemmin. Iso kiitos henkilökunnallemme kaikesta siitä nopeasta reagoinnista ja joustavuudesta, jota viime vuoden mittaan tarvittiin. Koronavuosi loi mielestäni aiempaakin enemmän osuuskauppahenkeä, iloitsee toimitusjohtaja Harri Tuomi.

-Ensimmäinen, ja tärkein, tavoitteemme koronaepidemian alusta asti on ollut turvata henkilökuntamme ja asiakkaidemme terveys, ja estää omilla toimillamme pandemian leviäminen. Koen meidän onnistuneen tässä hyvin, ja olemme saaneet myös asiakkailta kiitosta turvallisesta asioinnista. Olemme reagoineet paikalliseen tilanteeseen monilla erilaisilla teoilla yksiköissämme, mm. lisäämällä asiakasviestintää turvaetäisyyksistä ja maskien käytöstä. Hygieniaa on entisestään tehostettu kaikkialla liiketoiminnassamme. Koko henkilökuntamme käyttää kasvosuojaimia, kassoille ja asiakaspalvelupisteisiin on asennettu pleksit, ja käsidesiä on tarjolla yksiköissä.

Isona alueellisena toimijana myös toimialueen ruokahuolto on suurelta osin meidän vastuullamme. Ruokahuollon toimivuus olikin toinen tärkeä tavoitteemme koronan keskellä. Tässäkin mielestäni onnistuimme hyvin. Olemme onnistuneet pitämään kaikki ruokakauppamme toimivina, ja koronaepidemian aivan alkua lukuun ottamatta saaneet hyvin tavaraa hyllyihin. Ravintolamme saivat keväällä notkeasti liikkeelle take-away-myynnin ja kaksi pop up -ravintolaa, lisäksi liikennemyymälät alkoivat myydä noutoruokaa ABC-mobiilin kautta. Myös asiakkaidemme toivomia ruoan verkkokaupan palveluja onnistuimme kehittämään viime vuonna, kolmeen uuteen yksikköön avattiin ruoan verkkokauppa. Lisäksi kehitimme koronaepidemian aikaiseksi avuksi Ostosapu-palvelun, joka on suppeampi versio ruoan verkkokaupasta. Ostosapu toimii meillä nyt toistaiseksi seitsemässä yksikössä, kertoo toimitusjohtaja Harri Tuomi.

Asiakasomistajien saama hyöty kasvoi

Satakunnan Osuuskaupalla oli viime vuoden lopussa asiakasomistajia 70 346, talouspeitto nousi 71 prosenttiin. Asiakasomistajillemme maksettiin Bonusta 12,7 miljoonaa euroa (12,3 milj. ed. v.).

Halusimme parantaa asiakasomistajiemme etuja ja muutimme vuonna 2017 osuuskauppamme 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi bonustaulukkomme edullisemmaksi asiakasomistajillemme. Asiakasomistajille puhtaana rahana maksettavien Bonusten määrä onkin kehittynyt merkittävästi muutamassa vuodessa: vuonna 2017 Bonuksia maksettiin 11 miljoonaa, vuonna 2020 summa oli jo 12,7 miljoonaa.

Koronavuosi toi mukanaan uusia ulottuvuuksia myös sähköiseen asiointiin

S-mobiili, joka yhdistää asiakasomistajuuden, kaupan ja S-Pankin palvelut, on aiempaa suositumpi asiakasomistajiemme keskuudessa. S-mobiilissa julkaistiin viime vuonna uusia palveluita, mm. ravintolaskuri, josta voit nähdä miten terveellisiä ostoksia teet ruokakaupoistamme. S-mobiilia käyttää aktiivisesti jo 35 000 henkilöä alueellamme.

Koronavuosi näkyi selkeänä kysyntäpiikkinä verkkokaupan palveluissa. Olemme S-ryhmässä edelläkävijöitä niin ruoan kuin käyttötavarakaupan verkkokaupassa. Siitä on ollut selkeä etu asiakasomistajillemme, olemme pystyneet hoitamaan verkkokauppaa hyvin ja myös kehittämään sitä viime vuonnakin. Isoin ruoan verkkokauppamme toimii Prisma Mikkolassa. Viime vuonna avasimme uudet ruoan verkkokaupat kolmeen yksikköön: Prisma Länsi-Poriin, S-market Kankaanpäähän ja S-market Huittisiin. Ruoan verkkokaupan osuus koko ruoan myynnistä nousi n. 3 %:n tasolle Satakunnan Osuuskaupassa, osin koronavuoden vaikutuksesta. Ennakoimme ruoan verkkokaupan jatkavan kasvuaan tulevinakin vuosina.

Niin Sokoksen kuin Prismankin verkkokaupan osalta viime vuosi oli myös vahvaa kasvun aikaa, tähänkin korona toi oman lisänsä. Harjoittamamme verkkokauppa tuki myös työllisyyttä omalta osaltaan.

Korona vaikutti kaksijakoisesti toimialojen liikevaihtoon sekä tulokseen

Liikevaihto saatiin säilytettyä poikkeusvuodesta huolimatta edellisvuoden tasolla, monialainen liiketoiminta auttoi tässä. Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi koronatilanteesta eniten, koronalla oli iso negatiivinen vaikutus liikevaihdon kehitykselle myös autokaupassa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa. Market- ja tavaratalokauppa hyötyi koronatilanteesta siten, että ruoan myynti nousi merkittävästi, myös käyttötavarakaupassa ja erityisesti Kodin Terran myynneissä saatiin hyvä kehitys.

Satakunta-konsernin toiminnan tulos oli 5,5 miljoonaa euroa eli 1,5 % liikevaihdosta, joka on edellisvuoden tasoa (5,3 milj. ja 1,4 %).

Verkosto kehittyi vahvasti

-Huolimatta koronavuoden haasteista onnistuimme toteuttamaan kaikki suunnitellut uudistukset toimipaikkaverkostoon ja parantamaan asiakasomistajien palveluita Satakunnassa jopa suunnitelmiammekin paremmin. Erityinen painopiste viime vuoden uudistuksissa oli ruoan verkkokaupan sekä S-market-verkoston kehittäminen, joka jatkuu vielä tänäkin vuonna. Viime vuonna uudistettiin Kokemäen, Harjavallan, Lukkarinsannan, Kankaanpään ja Huittisten S-marketit, ja perustettiin uudet ruoan verkkokaupat S-market Kankaanpäähän ja Huittisiin sekä Prisma Länsi-Poriin. Sale Tori avattiin kesällä uutena kauppana Porin ydinkeskustaan. Sale Luvia muutettiin heti alkuvuodesta S-marketiksi. Noormarkkuun avattiin uusi ABC-mittarikenttä, ABC Kiikoisten Sale laajennettiin ja uudistettiin, myös ABC Huittisten ravintola uudistettiin. Loppuvuodesta teimme vielä tulevaisuuden kauppapaikkahankintoja Ulvilasta, kertoo talousjohtaja Ari Pakaslahti. “Investointien kokonaismäärä viime vuodelta nousee 9,0 milj. euroon (16,9 milj. ed.v.), investoinnit pystyttiin tekemään tulorahoituksella”, Pakaslahti jatkaa.

Toimialueelle tukea koronan vaikutuksista selviämiseen

Koronaepidemia on vaikuttanut voimakkaasti monin tavoin kaikkien elämään. Yksinäisyys ja epävarmuuden tunne, huoli omasta ja läheisten terveydestä, toimeentulosta ja tulevaisuudesta tulivat tutuiksi. Paikallisten ihmisten omistamana osuustoiminnallisena yrityksenä halusimme auttaa vaikeasta tilanteesta kärsiviä, ja lahjoitimme keväällä 30 000 euroa toimialueemme asukkaisiin kohdistuvien koronakriisin vaikutusten lieventämiseksi. Lahjoitus kanavoitiin SPR Satakunnan Piirin kautta alueen vähävaraisille lapsiperheille ja ikäihmisille. Joulun alla lahjoitimme 10 000 euroa ruoka-apua tarvitseville. Lahjoitus jaettiin hävikkiruokaa alueellamme jakavien toimijoiden kautta.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi
talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fki

Satakunnan Osuuskauppa on vuodesta 2013 alkaen tukenut toimialueensa lasten ja nuorten liikuntaharrastusta Kannustajat-tukimallin avulla. Tuki maksetaan tuen piiriin hakeneille ja hyväksytyille junioritoimintaa harjoittaville urheiluseuroille, jotka toimivat Satakunnan Osuuskaupan toimialueella. Kannustajaksi ilmoittautuneet asiakasomistajat keräsivät viime vuoden aikana noin 19 000 euron potin jaettavaksi Kannustajat-seuroille. Seurat ovat sitoutuneet käyttämään saamansa tuen junnujensa liikuntaharrastukseen.

”Seurat käyttävät Kannustajat-tuen mm. valmentajien koulutukseen, välinehankintoihin ja liikuntapaikkojen vuokriin. Nämä kaikki sopivat hyvin Kannustajat-tuen käyttökohteiksi, ne tukevat kaikkien lasten ja nuorten mahdollisuuksia päästä laadukkaan liikuntaharrastuksen pariin. Lasten ja nuorten liikkumiseen käytetty raha on satsaus perheiden ja tietysti myös lasten hyvinvointiin. Laajemmalla tasolla Kannustajat-malli tukee omalta osaltaan myös maakunnan vetovoimaisuutta lapsiperheiden asuinalueena,” toteaa viestintäjohtaja Leena Mettälä.

Tukimallissa osuuskaupan asiakasomistaja voi vaikuttaa tuen jakautumiseen seurojen kesken ilmoittautumalla netissä valitsemansa seuran Kannustajiin, jolloin hänen Bonuksensa lasketaan ko. seuran hyväksi. Seuran kaikkien Kannustajien kalenterivuoden aikana kerryttämät Bonukset lasketaan yhteen, ja tämän perusteella määräytyy seuran saama Kannustajat-tuki. Seuralle maksettavassa tuessa huomioidaan myös seuran junnujen määrä. Kannustajat-tuki ei vähennä asiakasomistajalle maksettavia Bonuksia, vaan ne maksetaan edelleen hänelle normaaliin tapaan.

Kannustajat-tukimallin käyttö jatkuu myös alkaneena vuonna. Osuuskauppa on varannut Kannustajat-tukeen vuotta 2021 varten 30 000 euroa. Vuoden 2021 Kannustajat-seuramme ja liittymisohjeet löytyvät täältä.

Kannustajiin liittymistä varten ei tarvitse olla seuran jäsen, Satakunnan Osuuskaupan Kannustajiin voivat liittyä netissä Omalla S-kanavalla kaikki Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajatalouksien pääjäsenet. Seuran kalenterivuoden aikana Kannustajien keräämästä yhteisestä Bonuspotista ja seuran junnujen määrästä riippuu sitten se, kuinka suuren tuen seura vuoden 2022 tammikuussa saa Satakunnan Osuuskaupalta junnutoimintaansa.

Lisätietoja:
viestintäjohtaja Leena Mettälä
Satakunnan Osuuskauppa
044 – 725 1150
leena.mettala@sok.fi

Pientuottajille järjestetty uusien lähiruokatuotteiden innovointikilpailu tuotti Satakunnan Osuuskaupassa hienoa satoa.

– Yhä useampi kuluttaja valitsee ostoskoriinsa lähialueella tuotettua ruokaa. Ruoan alkuperästä aina sen tuotanto-olosuhteista lähtien ollaan kiinnostuneita. Lähiruoka koetaan vastuulliseksi ja ekologiseksi valinnaksi, asiakkuuspäällikkö Tuomas Kärki elintarvikealan asiantuntijayritys Foodwest Oy:stä taustoittaa.

Foodwest oli mukana toteuttamassa Satakunnan Osuuskaupassa järjestettyä kilpailua, jossa etsittiin uusia lähiruokainnovaatioita maakunnan alueelta.

Kaikki neljä finaaliin päässyttä tuotetta – Mäkilän Leipomon Cookie Dough -pakastetaikina, Sunniemen Kartanon Pariisin Porkkanat, Agrifutura Tomaatit Oy:n NAMS Passata di Madonna -tomaattikastike sekä Metsärannan Lihan hienopeura-makkara – saivat ensiesittelyssä kuluttajilta innostuneen vastaanoton. Monet ilmoittivat olevansa heti valmiita ostamaan niitä.

Tämä ei ollut Tuomas Kärjelle yllätys.
– Tuotteet vastaavat hyvin valtatrendeihin, joita ovat lähiruoan arvostuksen lisäksi muun muassa itse tekeminen, helppous, kasvisten käytön lisääminen sekä aidot maut ja herkuttelu.
Prisma Mikkolassa järjestetyssä finaalissa kuluttajat pääsivät maistelemaan tuotteita ja arvioimaan niiden ominaisuuksia sekä houkuttelevuutta. Samalla he osallistuivat Foodwestin järjestämään kuluttajatutkimukseen.

– Löysimme monia hyviä kehittämiskohteita liittyen muun muassa tuotteiden ominaisuuksiin ja pakkauksiin, Kärki kertoo.

Helposti hyvää

Tiukan kisan voittajaksi julistettiin Mäkilän Leipomon Maitosuklaa Cookie Dough -pakastetaikina. Tuotteessa vetosivat sen uutuusarvo ja helppo käytettävyys arjessa sekä tietysti herkullinen maku.

– Taikinan voi käyttää suoraan pakkasesta tai jääkaapista sulatettuna. Leipominen ei vaadi jauhoja eikä muita raaka-aineita. Keittiö pysyy siistinä, vaikka touhussa olisivat mukana pienimmätkin leipurit. Valmista tulee noin vartissa, leipurit Wili (kuvassa) ja Jari Mäkilä kertovat.

Pariisin perunan tuntevat monet ja pian tulevat tutuiksi myös Pariisin Porkkanat. Sunniemen Kartanossa kehitetyissä pyöreissä naposteluherkuissa hyödynnetään pakkausvaiheessa syntyvää hävikkiä, kuten kaikkein suurimmiksi kasvaneita porkkanoita.

– Yhä useammat haluavat korvata makeat välipalat terveellisemmällä syötävällä. Pariisin Porkkanaa voi luonnollisesti käyttää myös ruoanvalmistuksessa monella eri tavalla. Jännittävä muoto antaa tilaa luovuudelle ja kokeilulle, yrittäjä Toni-Anton Mattila toteaa.

Kotimaista ja laadukasta

Suurin osa Suomessa myytävistä tomaattikastikkeista tuodaan ulkomailta. On siis korkea aika saada mukaan kotimaisista raaka-aineista valmistettua tarjontaa. Tällä ajatuksella Agrifuturassa lähdettiin kehittämään tomaattikastiketta osaksi NAMS-tuoteperhettä.

– Hyödynnämme ns. hukkatomaatteja, jotka eivät kelpaa vähittäismyyntiin kokonsa tai ulkonäkönsä puolesta. Kastikkeen parhaita puolia ovat lisäaineettomuus, erinomainen maku ja luonnonmukainen resepti, myynnistä ja markkinoinnista vastaava Teemu Kanasuo selvittää. Kuvassa Argifutura Tomaatit Oy:n toimitusjohtaja Sami Vekkeli.


Neljäs finaaliin päässyt tuote oli Metsärannan Lihan Hienopeura-makkara. Kyseessä on kevyesti savustettu ns. kypsä raakamakkara, jonka säilyvyys on parempi kuin raakamakkaran. Raaka-aineet ovat laadukkaita: peuraa ja suomalaista herkkutattia.

– Tuote puhuttelee henkilöitä, jotka arvostavat puhdasta ja lihaisaa suomalaista makkaraa ja valitsevat mieluummin hyvä maun kuin halvan hinnan, myynnistä vastaava Antti Laukkanen toteaa. Kuvassa Antti Laukkanen Metsärannasta (vasemmalla) ja keittiömestari Jarkko Pulkkinen (makumaailman kehittäjä).

Kasvun eväitä

Lähiruuan eli omassa maakunnassa tuotetun tai valmistetun ruoan myynti on ollut Satakunnan Osuuskaupassa voimakkaassa kasvussa, ja sitä myös suositaan tietoisesti valikoimissa. Lähiruoan osuus koko ruokamyynnistä lähentelee 20 prosenttia, mikä on huippulukema suomalaisessa ruokakaupassa. Lähiruokatuottajia osuuskaupalla on noin sata.

– Halusimme antaa tuottajille, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa vuodessa, mahdollisuuden kehittää uusia tuotteita kaupan valikoimiin ja luoda niille näin mahdollisuuksia kasvaa, toimialajohtaja Jussi Kaartinen summaa.

Wili ja Jari Mäkilä liputtavat lähiruoan puolesta.
– Lähiruokatuotteet työllistävät ja lisäävät alueen kaupallista vireyttä ja vetovoimaisuutta. Parhaimmillaan ne ovat paikallisia ylpeydenaiheita asukkaille ja kauppiaille, he toteavat.
Kaikki kilpailun finaalissa mukana olleet tuotteet ovat nyt myynnissä Satakunnan Osuuskaupan myymälöissä. Asiakkaat lopulta päättävät, mistä niistä tulee menestys.

Lue lisää tuottajista:

Metsärannan Liha: Hieno peuramakkara
Mäkilän Leipomo: Maitosuklaa Cookie Dough -pakastetaikina
Sunniemen kartano: Pariisin Porkkanat
Agrifutura Tomaatit Oy, NAMS: Passata di Madonna -tomaattikastike

 

Satakunnan Osuuskauppa jakaa hävikkiruokaa lähes 30 toimijan kautta vuosittain. Lisäksi lahjoitamme tänä haasteellisena vuonna yli 10 000 euroa vähävaraisten ja apua tarvitsevien tukemiseen. Jakaminen tapahtuu hävikkiruokatoimijoiden kautta.

Tällä lisälahjoituksella haluamme tukea paikallisten toimijoiden järjestelyjä hyvän joulun tunnelman rakentamiseen myös alueen vähävaraisille ja apua tarvitseville. Lahjoituksella ilahdutetaan taloudellisia vaikeuksia kohdanneita perheitä, joiden määrä on nyt koronakriisin vuoksi entisestään kasvanut, kertoo toimitusjohtaja Harri Tuomi.

Lisätietoja
Harri Tuomi
toimitusjohtaja
Satakunnan Osuuskauppa
harri.tuomi@sok.fi
puh. 044 725 1551

Prisma ja Finlayson päättivät osallistua koronan vastaiseen taisteluun laajalla rintamalla toteuttamalla maskitalkoot useampien osuuskauppojen Prismoissa. Satakunnan Osuuskauppa lähtee nyt aktiivisesti mukaan nostamaan esiin maskeja kaikissa marketyksiköissään. Tavoitteena on saada lisättyä maskien käyttöä julkisissa tiloissa.

-Meidän toimialueellamme on jokaisen etu, että kaikilla on maskiasiat kunnossa. Satakunta oli pitkään koronan suhteen rauhallisessa tilanteessa, mutta nyt epidemiatilanne on nopeasti kiristynyt alueella. Meillä on osuuskauppana mahdollisuus ja vastuu tehdä osamme asian eteen, painottaa Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtaja Harri Tuomi.

-Nyt tuomme esiin marketeissamme maskilavat ja tiedotusjulisteet. Toivomme, että jokainen näissä yksiköissä asioiva saa meillä muistutuksen maskien käytön tärkeydestä, kertoo toimialajohtaja Jussi Kaartinen Satakunnan Osuuskaupasta.

Yksi keskeinen tekijä viruksen pysäyttämisessä on maskien käyttö muiden ja itsensä suojelemiseksi. Maskien käytön pitäisi olla itsestäänselvyys, kun liikutaan julkisissa tiloissa – erityisesti leviämisvaiheessa olevilla alueilla, samalla muistaen myös muut viranomaisohjeet kuten turvaetäisyydet ja käsihygienia.

Nyt olemme yhdessä Finlaysonin kanssa päättäneet ryhtyä tuumasta toimeen, yritykset ovat yhdistäneet voimansa maskitalkoiden merkeissä.

-Pelkällä puhumisella emme pysäytä koronan leviämistä vaan meidän kaikkien on tehtävä konkreettisia tekoja, myös yritysten. Jokaisen yrityksen tulee tajuta se, että koronan pitäminen aisoissa on parasta lääkettä yritysten hyvinvoinnille. Kuten olemme huomanneet, niin terve yhteiskunta on edellytys terveelle yritystoiminnalle. Siksi kaikkien yritysten etu on se, että ne yrittävät osaltaan auttaa yhteiskuntaa taistelussa koronaa vastaan, muistuttaa Jukka Kurttila Finlaysonilta.

 

Lisätietoja:

toimialajohtaja Jussi Kaartinen
market- ja tavaratalokauppa
Satakunnan Osuuskauppa
puh. 050 388 3045
jussi.kaartinen@sok.fi

toimitusjohtaja Harri Tuomi
Satakunnan Osuuskauppa
puh.044 725 1551
harri.tuomi@sok.fi

Satakunnan Osuuskaupan kaikki kymmenen S-markettia uudistuvat valtakunnallisen konseptiuudistuksen myötä tämän ja ensi vuoden aikana. Aiemmin tänä vuonna ovat uuden raikkaan ilmeen saaneet jo S-market Kokemäki, Lukkarinsanta (Pori), Harjavalta ja Kankaanpää. Vuoden viimeinen S-market -uudistus valmistuu Huittisissa myymälän 18 vuoden iän kynnyksellä: S-market Huittinen avattiin nykyiselle kauppapaikalleen marraskuussa 2002. Kuluneiden vuosien aikana myymälä on vakiinnuttanut paikkansa huittislaisten sydämissä.

S-market Huittinen sai uuden ilmeen kahdessa vaiheessa tämän vuoden aikana: ruokatori uudistui keväällä herkulliseksi ruokakeitaaksi, ja nyt marraskuun aikana uudistettiin kauttaaltaan koko muu myymälä. Huittisiin on tuotu asiakkaiden toivomia palveluita, esimerkiksi 10.12. avautuva ruoan verkkokauppa. Sen avulla asiakas voi tehdä ruokaostokset kätevästi verkossa, ja noutaa ostokset haluamanaan ajankohtana myymälästä noutopisteen lokerikoista. Vastaavanlainen palvelu käynnistyi Kankaanpäässä aiemmin syksyllä, ja sen suuren suosion innoittamana päätimme tarjota saman loistavan palvelumuodon myös Huittisissa. Tämä on notkea jatkumo keväällä avatulle Ostosapu-palvelullemme, jonka avulla olemme pystyneet palvelemaan etenkin riskiryhmiin kuuluvia asiakkaitamme koronalta heitä suojellen.

S-market Huittinen edustaa uutta S-market -konseptia parhaimmillaan avarilla tiloillaan. Uudistuksen yhteydessä myymälä sai asiakkaiden iloksi asiakasystävällisemmän asiakasomistajapalveluiden pisteen, uudet nykyaikaiset kassat, ja pullonpalautuspisteen yhteyteen modernin pientalouksien kierrätyspisteen. Koko myymälä sai uuden raikkaan ilmeen, myymälän pääväri vaihtui sinikeltaisesta hillittyyn tummanharmaaseen. Appelsiinimehukoneella puristat tuoretta appelsiinimehua, ja marjakylmäaltaasta löydät tuoreet marjat ja hedelmäpalat helposti. Myymälän järjestys on pidetty likimain samana, mutta olemme saaneet kasvatettua asiakkaidemme toivomaa tilan tuntua, kun käytäväleveyttä saatiin hieman lisää. Pieniä viilauksia tehtiin myös valikoimiin ja asiakastoiveita toteutamme jatkossakin aktiivisesti.

”Haluamme helpottaa asiakkaidemme arkea mahdollisimman toimivalla kokonaisuudella. S-marketin runsaasta valikoimasta löytyvät edelleenkin aina satokauden kasvikset, valmista ruokaa mukaan arkeen sekä herkkuja viikonlopuksi ja juhlahetkiin. Meiltä asiakas saa kaiken tarvitsemansa helposti ja kätevästi. Tarjoamme ideoita ruokapöytään, ja helppoa arkea mm. ruokatorin herkullisilla antimilla. Tervetuloa asioimaan uudistuneeseen myymäläämme”, toivottaa marketpäällikkö Niina Kunvik.

Satakunnan Osuuskauppa investoi S-market Huittisten muutoksiin 200 000 euroa. S-market Huittisissa työskentelee ruoan verkkokaupan avaamisen myötä 25 kaupan alan ammattilaista.

Remontti on kokonaisuudessaan valmis torstaina 3.12.2020. Juhlimme uudistunutta myymälää tulevana viikonloppuna. Ruuan verkkokauppa aukeaa torstaina 10.12.2020.

Lisätietoja:

Ryhmäpäällikkö Paula Mäkinen
Salet ja S-marketit
Satakunnan Osuuskauppa
p. 050 304 0508
paula.makinen@sok.fi

Toimialajohtaja Jussi Kaartinen
market- ja tavaratalokauppa
Satakunnan Osuuskauppa
p. 050 388 3045
jussi.kaartinen@sok.fi

Satakunnan Osuuskauppa jatkaa investointeja toimialueensa verkoston kehittämiseen. Uudistamme kaikki S-market-verkostomme 10 yksikköä tämän vuoden loppuun mennessä.
Katso täältä kaikki uudistetut S-marketit

Satakunnan Osuuskaupan ja Kuninkaanhaan koulun Kunkkukokki-hanke huipentui lokakuun alussa käytyyn finaaliin. Kunkkukokki-hanke syntyi aidosta halusta yhdistää sekä työelämä että koulu ja luoda nuorille mielikuvia ravintola-alasta mahdollisena ammattina.

Yhteistyö on ollut mutkatonta ja hankkeen keskeisimpiä osa-alueita ovat ravintolakokemus, tapakoulutus ja kokkikisa. Kokkauskisan pääraaka-aineena ja teemana olivat satakuntalainen lähiruoka ja juures.

Juurekset ja cola suussa sulavassa sopusoinnussa

Tasaväkisen ja korkeatasoisen finaalin voittivat Hugo Vuollet ja Teemu Kataja. Poikien voittoannoksesta löytyivät punajuuripihvit, juuresperunat ja colakastike. Maineen ja kunnian lisäksi pojat nappasivat itselleen myös kesätyön tulevaan kesään. Voittoannokset ovat kesätyön ajan myös ravintolan listalla kaikkien tilattavissa ja maisteltavissa.

Yhteistyö jatkukoon

Hanke on tarkoitus toteuttaa myös seuraavina vuosina ja alkuvuodesta Kuninkaanhaan 8-luokkalaiset kotitalouden valinnaisaneeksi valinneet oppilaat tulevat saamaan omat kutsukorttinsa kolmen lajin ruokailuun.

Lue täältä lisää Kunkkukokki-hankkeesta ja sen aloittamisesta