Koronaepidemian vaikutus heijastui Satakunnan Osuuskaupan alkuvuoteen


16.07.2020

Satakunnan Osuuskaupan tammi–kesäkuun verollinen vähittäismyynti oli 220,9 miljoonaa euroa, joka jäi 1,4 prosenttia edellisestä vuodesta. Myynnin lasku on seurausta maaliskuussa alkaneesta koronaviruspandemiasta, joka vaikutti laskevasti erityisesti hotelli-, ravintola- ja liikennemyymäläkaupan sekä autokaupan myyntiin.

Kokonaismyyntiä on elvyttänyt suurin liiketoiminta-alueemme market- ja tavaratalokauppa, joka on kasvanut alkuvuoden aikana 10,0 prosenttia. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan kuitenkin heikkenevän edellisestä vuodesta.

-Olemme selvinneet vuoden ensimmäisestä puolikkaasta olosuhteisiin nähden erinomaisesti. Maaliskuussa puhjennut koronaviruspandemia ja siitä seuranneet rajoitteet sekä kulutuskäyttäytymisen muutos näkyivät täysimääräisenä huhti- ja toukokuussa. Yhdessä henkilöstömme kanssa tekemämme sopeuttamistoimenpiteet ovat auttaneet meitä selviytymään tilanteesta. Toisaalta konsernin monipuolinen myynnin rakenne on auttanut kompensoimaan ravintoloiden, liikennemyymälöiden, hotellin ja autokaupan myynnin pienenemää, laskeskelee toimitusjohtaja Harri Tuomi.

− Eniten koronakriisistä ovat kärsineet hotelli, ravintolat, polttonestemyynti, ABC-liikennemyymälät ja autokauppa. Ravintoloiden myyntiä ovat supistaneet kiinniolot ja rajoitukset. Hotellimyynti käy kuitenkin tällä hetkellä kotimaisen vapaa-ajan matkustuksen voimin, ja ravintoloidenkin tilanne näyttää valoisalta, vaikka isot tapahtumat heinäkuulta puuttuvatkin, puntaroi Harri Tuomi.

Investointeja jatketaan koronakriisistä huolimatta

Satakunnan Osuuskauppa on jatkanut koronaviruspandemiasta huolimatta investointeja maakunnan palveluiden ja uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Alkuvuodesta Luvian Sale uudistettiin S-marketiksi, ja muillakin paikkakunnilla edetään suunnitellusti mittavien S-market-myymäläuudistuksien kanssa.  Useiden Sale- ja S-market -myymälöiden yhteyteen avattiin Ostosapu.fi-palvelu. Prisma Länsi-Poriin on avattu täysimittainen ruoan verkkokauppa sekä sushibaari. S-market Kokemäki uusittiin kokonaan, Sale Tori ja ABC Noormarkku avautuivat heinäkuun alussa.

Satakunnan Osuuskauppa maksoi tammi-kesäkuussa yli 70 000 asiakasomistajalleen Bonusta 5,3 milj. euroa ja maksutapaetua 149 t. euroa.

Satakunnan Osuuskauppa on merkittävä satakuntalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli kesäkuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 173 työntekijää. Koronaviruspandemia ja sen vaikutukset liiketoimintaan johtivat lomautuksiin myös Satakunnan Osuuskaupassa, mutta onneksi suurin osa lomautusuhan alla olevista pystyttiin työllistämään market-toimialalle.

Huolehdimme edelleen strategiamme mukaisesti vastuullisesti maakuntamme ruokahuollosta ja palveluista. Henkilökuntamme ja asiakkaidemme terveys on meille ensisijaista. Olemme tehneet ja teemme toimenpiteitä, jotta kesäajan asiointi toimipaikoissa on turvallista, kertoo toimitusjohtaja Harri Tuomi.