Kesäduunissa: Hotellin vastaanotossa pääsee hyödyntämään myös kielitaitoa


07.07.2022

Hotellin vastaanotossa pääsee hyödyntämään myös kielitaitoa

Porin Original Sokos Hotel Vaakunan vastaanoton takaa tervehtii iloisesti Leena Lehtinen. Hän on ensimmäistä kertaa hotellilla töissä ja suorittaa samalla restonomiopintojensa työharjoittelua. Työharjoiteluun hän haki jo alkuvuodesta lähestymällä hotellijohtajaa sähköpostitse. Pian olikin jo haastattelu ja asiat lähtivät rullaamaan eteenpäin. Harjoittelun alkuun kuuluu työskentely myös aamiaisella ja kerroshoidossa, jonka jälkeen siirrytään opiskelemaan vastaanottotyöskentelyä ja hotellin varausjärjestelmän käyttöä.

”Tärkeää on kertoa seuraavalle vuorolle raportti päivän tapahtumista ja sovituista asioista.”

Leenan työpäivä alkaa sillä, että hän kirjautuu hotellin järjestelmään sisälle. Tämän jälkeen käydään työkaverin kanssa läpi päivän raportti ja tarkistetaan, onko kalenteriin merkattu tälle päivälle jotain tärkeää. Työpäivään kuuluu asiakkaiden sisään- ja uloskirjaamista ja huoneiden valitsemista tuleville asiakkaille. Rauhallisina hetkinä siivotaan toimipistettä ja täytetään laatikoita. Työpäivän aikana Leena vastaa myös puhelimeen ja auttaa asiakkaita sitä kautta. Työvuoron lopuksi hän kertoo seuraavalle vuorolle raportin päivän tapahtumista ja tulevista työtehtävistä. Leenan työvuoro päättyy, kun hän kirjautuu ulos koneelta.

Töissä parasta on ihanat työkaverit ja mukavat asiakkaat. Joistakin kohtaamisista asiakkaiden kanssa jää hyvä mieli koko päiväksi. Leena pitää myös siitä, että pääsee puhumaan eri kieliä, kuten englantia, saksaa ja ruotsia. Hän on käynyt jo paljon hyviä keskusteluja Suomesta, suomalaisesta kulttuurista ja MM-kisojen alla suomalaisesta jääkiekosta ja sen fanittamisesta.

Satakunnan Osuuskauppa on monipuolinen työnantaja ja perustyötehtävien lisäksi Leena on mukana hotellin omassa sometiimissä. Sometiimissä työskentely tuo esiin työn rennot ja hauskat puolet ihan eri tavalla. Tulevaisuudessa Leena aikoo jatkaa opintojaan ja haluaisi kokeilla työskentelyä esimerkiksi ravintolassa.

”Onnellistamisesta tulee itsellekin hyvä mieli”

Leenan mukaan hotellin kulisseissa tapahtuu koko ajan. Asiakkaiden eteen tehdään iso työ jo ennen hänen saapumistaan. Huone valitaan mahdollisimman tarkasti asiakkaan toiveiden mukaan ja huolehditaan mm. lisävuoteet ja kylpytakit valmiiksi. Jos toiveet käyvät ilmi myöhemmin illalla, kun kerroshoito on jo poistunut, niin vastaanottovirkailija käy katsomassa kaikki kuntoon.  Hotellilla halutaan myös onnellistaa asiakkaita. Esimerkiksi, jos asiakas mainitsee olevansa erityisen väsynyt, pyrkii Leena valitsemaan hänelle mahdollisimman rauhallisen huoneen tai jos asiakas on loukannut jalkansa ja kulkee keppien kanssa, valitaan hänelle huone mahdollisimman läheltä hissiä. Onnellistamisteot voivat olla myös asiakkaan pyynnöstä toimitettuja kuten, kuohuviini pullo huoneeseen tai täysin yllätyksellisiä, kuten suklaalevy syntymäpäivä sankarille.

 

Leenan TOP 3-oppia kesätöistä hotellin vastaanotossa:

  1. Hotellin järjestelmän (Operan) oppiminen.
  2. Vaikka tekisi virheen niin sitä ei tarvitse stressata. Virheistä opitaan ja ne voidaan aina korjata. Voi kuulostaa kliseeltä, mutta näin se menee.
  3. Osaa reagoida asiallisesti hankalissakin tilanteissa.