Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

Sokoksesta Kankaanpään S-markettiin

Kun koronauutiset Suomessa alkoivat voimistua ja monenlaiset rajoitukset astuivat voimaan, muuttivat ihmiset kulutuskäyttäytymistään. Tavarataloissa ja erikoisliikkeissä näkyi nopeasti, että asiakkaat siirtyivät ostoksille verkkoon.

Juulia Virta ehti työskennellä Sokoksen kosmetiikkaosastolla vajaan vuoden, kun työt keväällä vähenivät dramaattisesti. Niin kävi monelle muullekin.

En osannut aluksi olla mitenkään huolissani koronasta. Olin ehtinyt alkuvuodesta käydä ulkomailla, eikä siellä ollut silloin mitään hälyttävää näkyvissä. Tilanteen vakavuus oli sitten aikamoinen yllätys, hän myöntää.

Nyt oli hieno asia se, että työnantaja sattui olemaan osuuskauppa, jolla on monenlaista toimintaa maakunnassa. Lomautetuksi ei tarvinnut jäädä, kun osuuskauppa lähes välittömästi ilmoitti kouluttavansa ihmisiä avuksi marketteihin, joissa asiakasmäärät puolestaan kasvoivat.

Juulia kävi opettelemassa marketin kassajärjestelmän S-market Herkussa eli samassa Sokoksen talossa. Tämän jälkeen nuori nainen hyppäsi autoonsa ja suunnisti kohti Kankaanpäätä. Siellä hän tarttui rivakasti ruokakaupan töihin.

Hyllyttämistä, kassatyötä, ostosten keräilyä asiakkaille ja tietysti asiakaspalvelua, hän luettelee tehtäviään S-market Kankaanpäässä.

  Tosi hyvin otettiin vastaan ja apua on saanut työkavereilta aina kysyessä, hän kiittelee.

Oman alan työt kiinnostavat

Yksi korona-ajan tärkeimmistä vaatimuksista kaupan alalla on ollut jatkuva hyvästä hygieniasta huolehtiminen. Juulialle tämä on tuttua juttua, sillä hän on koulutukseltaan kosmetologi. Siinä työssä hygieniavaatimukset ovat aina olleet korkeita.

Hoitotyötä mieluisampaa hänelle on ollut työskentely tuotteiden ja asiakaspalvelun parissa kosmetiikan myyjänä. Parhaillaan hän täydentää koulutustaan tällä alueella.

Näyttää siltä, että juhannuksen jälkeen voin työskennellä puolet vuoroista jälleen Sokoksella ja toisen puolen Kankaanpäässä. Tietysti oman alan tehtävät kosmetiikan parissa kiinnostavat, mutta hyvä ja opettavainen on ollut myös tämä S-market-aika, hän sanoo.

Söörmarkussa asuva nainen odottaa kesältä aurinkoa, uintia ja grillaamista – ihan perinteisiä juttuja. Hyvään työvireeseen päässeenä hän miettii, että taitaa säästää kertyneet lomapäivät syksymmälle.

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna

 

 

 

Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

 

Vahva yhteishenki siivittää

Anna-Kaisa Koivisto tuli Satakunnan Osuuskauppaan töihin vuonna 2005 ABC Tikkulaan. Sieltä tie vei Prisma Mikkolan Ravintolamaailmaan, jossa hän työskenteli marraskuuhun 2019 saakka. Väliin mahtui kotona vietettyjä vuosia, kun perheeseen syntyi kolme lasta, nyt 8-vuotias tyttö sekä 7- ja 5-vuotiaat pojat.

Viime vuonna Anna-Kaisa joutui onnettomuuteen ja sairauslomalle. Jo tätä ennen mielessä oli käynyt ajatus siitä, että olisi kiva tehdä jotakin muutakin kuin ravintolatyötä. Onneksi osuuskauppa on iso ja monipuolinen työnantaja. Uusi työpaikka löytyi tutusta talosta, Mikkolan Prismasta, sen kassaosastolta.

Korona-keväänä osoittautui, että tämä oli onni onnettomuudessa. Ravintolamaailma jouduttiin tilapäisesti sulkemaan, ja uuden opettelua olisi ollut edessä joka tapauksessa.

– Olin valoisalla mielellä, mutta sitten kun koulut menivät kiinni, ajattelin, että apua, kuinkas tästä nyt selvitään, Anna-Kaisa kertoo.

Hän vastaa arjen pyörittämisestä yksin, kun aviomies työskentelee viikot toisella paikkakunnalla ja on kotona vain viikonloppuisin.

– Pyysin ja sain palkatonta vapaata ja jäin pitämään kotikoulua. Onneksi takataskussa oli vielä sairausajalta kertyneitä lomapäiviä. Aloin myös tehdä kassavuoroja viikonloppuisin. Toiveisiini suhtauduttiin hienosti ja joustavasti, hän kiittelee.

Turvaväleistä muistutetaan

Nyt Anna-Kaisa on jälleen palannut normaaleihin työvuoroihin. Kaupan kassalla korona-aika on näkynyt asiakkaiden entistä suurempina ostosmäärinä.

– Aluksi asiakkaat olivat hyvin varovaisia. Turvavälejä pidettiin ja käsidesiä kului. Nyt kun rajoituksia on alettu purkaa, käyttäytyminen on jonkin verran muuttunut.

– Muistutamme edelleen turvaväleistä ja ohjaamme asiakkaita käyttämään myös muita kassoja kuin juuri niitä ruokaosaston edessä olevia, jotta pitkiä jonoja ei syntyisi. Ruuhka-aikoina koko kassalinjasto on käytössä.

Henkilökunnan keskuudessa fiilis on säilynyt koko ajan hyvänä.

– Meillä on vahva yhteishenki. Itse ajattelen, että teemme tärkeää työtä, jotta ihmiset saavat ruokaa ja voivat ostaa sitä turvallisesti. Jokainen meistä haluaa varmasti hoitaa hommansa mahdollisimman hyvin.

Kuten monet suomalaiset, myös Anna-Kaisa on kevään aikana saanut voimaa luonnosta. Polkupyörä on ollut ahkerassa käytössä ja lasten kanssa on seikkailtu maastossa lintuja bongaten. Kotikulmilta Porin Leppäkorvesta löytyy useita lintutorneja, joissa uutta harrastusta on voinut toteuttaa.

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna

 

 

Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

Pää kylmänä koronakeväässä

Prisma Mikkolan kassa- ja neuvontatiimin vuorovastaavalla Lotta Nurmella oli kuluneen kevään aikana monenlaista pohdittavaa. Korona-aika toi kauppaan paljon uusia järjestelyjä, joiden avulla asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta on huolehdittu ja viruksen leviämistä ehkäisty.

– Yksi iso haaste on ollut työvuorosuunnittelu. Aika pian huomasimme, että riskiryhmille varatut aamun ensimmäiset tunnit ovat todella suosittuja, joten miehitys pitää olla sen mukainen, Lotta kertoo.

Monista turvallista asiointia ja työskentelyä edistävistä toimenpiteistä on tullut jo rutiinia. Maksupäätteitä, vaakoja ja muita kosketuspintoja puhdistetaan parin tunnin välein. Kassoilla on opeteltu hidastamaan tahtia silloin, kun edellinen asiakas ei ole ehtinyt pakata ostoksiaan.

– Käsihygieniasta huolehtiminen on avainasioita. Muistuttelemme toisiamme edelleen ahkerasta käsien pesusta. Käsidesiä on myymälässä tarjolla monessa paikassa. Kassatyöntekijöillä hanskat ovat nyt pakolliset, ja niiden käyttöön on totuttu hyvin, Lotta kertoo.

Myös pleksit kassoilla on koettu hyväksi jutuksi.

– Jokunen asiakas ehti aluksi jo kysellä, eikö meille tule sellaisia, kun pleksien saaminen hieman viivästyi. Kuten tiedämme, kysyntää niille riitti koko maassa. Onneksi asia saatiin pian kuntoon.

Iso apu uusista työkavereista

Lotta Nurmi tuli Satakunnan Osuuskauppaan alkujaan kesätöihin vuonna 2003. Työmaa on vaihdellut kassalta neuvontaan ja S-Pankkiin. Kulunut vuosi on ollut ehdottomasti erilainen kuin mikään muu. Ruokakaupassa on vilskettä riittänyt, kun taas hotellissa, ravintoloissa ja ABC-liikennemyymälöissä toiminta maaliskuussa hiljeni ja osin pysähtyi täysin.

– Olemme saaneet paljon apuja muista osuuskaupan yksiköistä ja näin myös pystyneet antamaan töitä monille. Kassalinjastossa on parhaimmillaan ollut harjoittelija lähes jokaisella tuolilla. Vakiväki on perehdyttänyt ja uudet tulokkaat ovat oppineet ja omaksuneet asioita hienosti, Lotta kiittelee.

– Minusta on ollut antoisaa tutustua uusiin työkavereihin. Osa on ollut meillä vain päivän ja siirtynyt vaikkapa johonkin S-marketeistamme, osa työskentelee täällä edelleen.

Lotta myöntää, että alkuvaiheessa, kun koronauutisia tuli aamusta iltaan joka tuutista, oman pään sai pitää todella kylmänä, ettei itse hermostunut. Mutta kaikki on sujunut paremmin kuin hän uskalsi edes toivoa.

– Henkilökunta on puhaltanut upeasti yhteen hiileen, onhan korona ja sen torjunta ollut kaikille yhteinen asia.

 

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna