Seuraa haarukkaa: Maakunnan lähituotteet ovat voimakkaasti esillä


11.05.2022

Satakunnan Osuuskauppa tekee vahvaa yhteistyötä satakuntalaisten tuottajien kanssa. Hyllyissä on toistatuhatta haarukkalogolla merkittyä oman maakunnan tuotetta ja lisää mahtuu mukaan. Viimeisimmät tulokkaat ovat lähiruokakisassa menestyneet olut ja hunaja.

Lähiruokaa asiakkaiden iloksi tuottavat niin pienet, muutaman tuotteen yritykset kuin laajan valikoiman tarjoajat, kuten Kivikylä, KalaValtanen, Porin Leipä ja Satamaito.
– Tuomme lähiruokaa esille myymälöissä ja esittelemme ne omalla haarukkalogolla. Asiakas tekee toki itse valinnat, mutta tarjoamme monipuolisesti vaihtoehtoja. Haluamme, että paikallinen teollisuus ja tuottajat voivat hyvin ja ostoeurot palautuvat omalle alueelle, toimialajohtaja Jussi Kaartinen kertoo.
Yhteensä Satakunnan Osuuskaupan suurimmassa elintarvikevalikoimassa on noin 25 000 ruokatuotetta, kotimaista alkuperää ruuasta on noin 80 prosenttia.
– Monesta tuotteesta on valittavissa koti- ja ulkomainen vaihtoehto, mutta esimerkiksi kahville ja monille hedelmätiskin herkuille ei valitettavasti suomalaista vaihtoehtoa ole.

Miten pääsen valikoimaan?

– Olemme valmiit ottamaan valikoimiin kaikki lähiruokatuotteet, jotka täyttävät lain vaatimukset. Näitä ovat esimerkiksi tarvittavat pakkausmerkinnät, Jussi selvittää.
Yleensä uusi tuote nostetaan ensin koemarkkinointiin vaikkapa Prismaan tai keskustan S-market Herkkuun. Jos tuote kiinnostaa asiakkaita, markkinoita voidaan laajentaa muihin myymälöihin.

Jussi Kaartinen uskoo, että paikallistuotteita tuodaan taas uudella innolla esille.
– Koronarajoitusten poistuttua voimme taas toivottaa konsulentit tervetulleeksi myymälöihin maistattamaan. Tulossa on varmasti myös lähiruokapäiviä.

Tietoa lähiruoasta tarjoaa myös Satakunnan Osuuskaupan oma Satakuntalainen lähiruokatuote -kilpailu. Lähiruokatuotekilpailussa innovoidaan uusia tuotteita kaupan valikoimiin. Osuuskauppa tukee osallistujia tuotekehityksessä yhdessä Foodwestin kanssa, voittajatuote pääsee myyntiin Satakunnan Osuuskaupan ruokakauppoihin ja saa myös markkinointitukea.

Satakunnan Osuuskaupan määrittelyn mukaan lähiruoka on Satakunnan maakunnan alueella valmistettua tai jalostettua ruokaa, jonka pääraaka-aineen pitää olla suomalaista alkuperää. Tänä vuonna finaaliin valikoituivat olut ja hunaja.

Satakuntalainen lähiruokatuote 2022 -voittaja: Porin Olut teki come backin

– Satakunnan Osuuskauppa on ollut hyvä yhteistyökumppani koko panimomme kymmenvuotisen historian ajan. Päättäjiä on helppo lähestyä ja koko henkilökunnan kanssa on luonteva asioida. Siitä täydet pisteet, toimitusjohtaja Juho-Matti Karpale kiittää.
Kilpailuun panimo osallistui alkoholittomalla lagerilla, joka valmistetaan perinteisellä Porin Olut -tuotemerkillä. Sen valmistuksessa pitää olla vielä hippasen tarkempi kuin promilleveljensä.
– Käsityöläisoluen pohjana on Porin mainio vesi. Koska säilymistä ylläpitävä alkoholi puuttuu, olut kuumennetaan eli pastöroidaan.
Ennen tuotesuunnittelua panimo kysyi yleisöltä, millaista juomaa perinteisellä brändillä leimatussa tölkissä tulisi olla.
– Vastaajat eivät halunneet ”hipsterien ipavirityksiä”, vaan kursailemattoman janon sammuttajan, jossa on luonnetta. Toivottavasti onnistuimme.

Juho-Matin vinkki: Kesä on kulman takana. Porin Olut -alkoholiton olut sopii mainiosti grillatun, mausteisen ruoan kanssa.

Aromihunajalla makea säväys

Jussi Salo perusti ensimmäiset mehiläispesänsä vuonna 2006, ja nykyään Hunaja-Salon mehiläisiä pörrää eri puolilla Satakuntaa.
– Aromihunaja-ajatus on pyörinyt mielessä jo pitkään, ja tieto lähiruokakilpailusta pani vauhtia tuotekehittelyyn.
Kilpailussa on mukana kolme eri aromihunajaa: metsämansikka, piparminttu ja sitruuna.
– Maut sopivat makeisiin, kuumiin ja kylmiin juomiin, booliin, puuroon, leivontaan – mihin tahansa, missä makeutta kaivataan, Jussi vinkkaa.
Tarhurille makukokeilut ovat tuttuja, ja jatkojalostus kiinnostaa. Takataskussa on monta ideaa. Esimerkiksi salaatti-, grilli- ja kalakastikkeiden reseptejä on testattu ja oikeita yhdistelmiä haettu.
Jussin mielestä lähiruokakilpailu on hieno mahdollisuus.
– Osuuskauppa on kannustava ja osallistuva yhteistyökumppani. Kiinnostus omiin lähiruokatuotteisiini on ollut vilpitöntä ja aitoa.

Jussin vinkki: Herkkulusikallisen aromihunajaa voi nauttia ihan sellaisenaan.

Porin Olut 0,5 % on vuoden 2022 satakuntalainen lähiruokatuote

Satakuntalainen lähiruokatuote 2022 -kilpailu huipentui keskiviikkona 11.5., kun voittaja julkaistiin Original Sokos Hotel Vaakunassa Porissa. Voittajaksi valittiin Ruosniemen Panimo – Ruosniemi Breweryn Porin Olut nolla. Kisa oli tiukka kahden finalistin kesken, mutta tuomariston ja yleisön suosikki oli Porin Olut, joka on Ruosniemen Panimon ensimmäinen alkoholiton olut. Toinen finalisti oli Hunaja-Salon juokseva hunajavalmiste, josta on kolme eri makuvaihtoehtoa, metsämansikka, piparminttu ja sitruuna.

Yleisöäänestyksessä Porin Olut sai 51,4 % kaikista annetuista äänistä. Tuomaristoon kuului Satakunnan Osuuskaupasta Jussi Kaartinen, Jani Ranta ja Tapio Einola sekä Foodwestiltä Tuomas Kärki. Tuotteet ovat myynnissä aluksi Prisma Mikkolassa ja Länsi-Porissa, mutta ne pyritään saamaan myyntiin Satakunnan Osuuskaupan Saleihin ja S-marketeihin mahdollisimman nopeasti.

Satakuntalainen lähiruokatuote 2022 -kilpailu on Satakunnan Osuuskaupan järjestämä kilpailu kaikille satakuntalaisille lähiruokatuottajille. Kilpailu järjestettiin nyt toista kertaa. Vuoden 2020 voittaja oli Mäkilän leipomon pakasteesta ostettava Cookie-taikina, joka on edelleen vaikoimissamme.

Vasemmalla Jarmo Kovalainen (konseptisuunnittelija, Aline), keskellä Jussi Louhi (tuotantopäällikkö, Ruosniemen Panimo) ja oikealla Sami Hautamäki (toimitusjohtaja, Aline).