Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille ennätysmäiset 15,3 miljoonaa euroa hyötyä ostojen keskittämisestä


15.02.2024

Satakunnan Osuuskaupan liiketoiminnan viime vuosi oli muutoksista huolimatta sangen onnistunut. Asiakasomistajuus ja sen mukanaan tuomat edut ja hyödyt kiinnostivat satakuntalaisia, uusia asiakasomistajia liittyi viime vuonna enemmän kuin vuosiin.

Vahva asiakasomistajuuden vuosi

Viime vuoden lopussa osuuskaupallamme oli asiakasomistajia 71 576, alueen talouspeitto oli 73 %. Jäsenmäärämme kehittyi viime vuoden aikana hienosti reilulla 1 100 jäsenellä. Valtakunnallinen Omistajan Tilipäivä -markkinointi toi mukanaan uuden vireen osuustoiminnan kiinnostavuuteen etenkin nuorimmissa asiakasryhmissä.

Keskimäärin asiakasomistajamme sai viime vuonna Bonusta ja maksutapaetua 214 euroa (207). Kaikille Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille yhteensä maksettiin ennätysmäärä Bonusta ja maksutapaetua: 15,3 miljoonaa euroa, joka on lähes miljoona euroa enemmän kuin vuotta aiemmin (14,5). Tämä kertoo siitä, että ostojen keskittämisen merkitys on asiakasomistajiemme keskuudessa oivallettu hyvin. Bonukset maksetaan asiakasomistajan tilille puhtaana rahana, jonka asiakasomistaja voi käyttää täysin oman tarpeensa mukaan. Osuuskaupan asiakasomistajien Bonukset ovatkin merkittävä määrä rahaa arjen avuksi taloudellisesti kireinä aikoina.

Liiketoiminnan vuosi

Vuosi 2023 oli liiketoiminnassamme omalla tavallaan historiallinen. Osuuskaupassamme tehtiin päätös luopua autoliiketoiminnasta sekä Prisma Rauta -yksiköstä. Näiden toimialojen tarjontaa jäi edelleen liiketoimintaportfolioomme: autojen monimerkkihuolto Karla jatkaa osana osuuskauppaa, ja Prisma Mikkolan kodin sisustamisen, rakentamisen ja remontoinnin valikoimia täydennettiin aiempaa laajemmiksi.

Ruokakaupassa talouden haasteellinen tilanne ja ostovoiman lasku ohjasi edelleen kuluttajien kysyntää tuoteryhmien sisällä edullisimpiin vaihtoehtoihin. Hyvä asiakasomistajamäärän kehitys kuitenkin siivitti päivittäistavaramyynnin liikevaihdon kasvua. Kokonaisuudessaan Satakunnan Osuuskaupan ruoan myynti kasvoi edelliseen vuoteen yli 7 %. Market- ja tavaratalokaupan asiakasmäärät kehittyivät meillä viime vuonna 7 %. Arviomme mukaan tällä myynnin kehityksellä saavutamme lisää päivittäistavarakaupan markkinaosuutta Satakunnassa.

Ruoan verkkokaupan myynti pysyi kokonaisuudessaan Satakunnassa edellisen vuoden tasossa, ollen noin 2,4 % koko päivittäistavarakaupan myynnistä. Prismojen ruoan verkkokaupan osuus oli viime vuonna 5,2 % ruoan myynnistä.

Käyttötavarakauppa oli viime vuonna yhä haasteellista taloussuhdanteiden ja ostovoiman hiipumisen myötä. Tavaratalokaupassa jäätiin edellisvuoden myynnin tasosta 4 %. Prisman käyttötavarakaupassa kokonaismyynti pysyi edellisen vuoden tasolla, mutta toiminnan tehokkuuden ansiosta kannattavuus Prismoissa parani. Prisma Mikkolassa avasimme alkuvuonna käyttötavarakaupan click&collect-noutoautomaatin, jonne asiakas voi prisma.fi-sovelluksesta tilata käyttötavaroita noudettavaksi.

Majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan liikevaihto kasvoi vahvasti. Original Sokos Hotel Vaakunan liikevaihto kasvoi 5 % edellisestä vuodesta, vuotuisen käyttöasteen noustessa yli 70 %:iin. Ravitsemiskaupassa vuosi oli erityisen onnistunut liikevaihdon ollessa 11 % edellisvuotta parempi. Tähän vaikutti positiivisesti muun muassa kesän tapahtumien jakautuminen useammalle ajanjaksolle yhden megatapahtuman sijaan.

Polttonestekaupassa kuluttajahinnat laskivat maailmanmarkkinahintojen laskun ja kireän kilpailun takia. Litrojen osalta ennakoimme polttonestekaupassa markkinaosuutemme kasvavan. ABC sähkölatauksen liikevaihto jatkaa kasvuaan, tänä vuonna kasvatamme suunnitellusti latausverkostoamme yhä kattavammaksi.

ABC Liikennemyymälöissä liikevaihto jäi hieman odotetusta, johtuen liikennemäärien laskusta sekä toimintaympäristön muutoksista. ABC Tikkulan ravintoloiden uudistustyön suunnittelutyö aloitettiin. Uudistunut ABC Tikkula on valmis kesäkuussa 2024.

Liikevaihto vuonna 2023

Liiketoimintamme muutosten vuoksi kokonaisliikevaihtomme laski 403 miljoonaan euroon (416).

Vaikka toimintaympäristö oli haastava, nousi operatiivinen tuloksemme 6,2 miljoonaan (tilintarkastamaton), tämä on 1,5 % liikevaihdosta. Edellisvuonna vastaavat lukemat olivat 2,4 miljoonaa ja 0,6 % liikevaihdosta.

Päivittäistavarakauppamme oman toiminnan tehokkuus ja hyvä liiketoiminnan kasvu tuotti hyvää tuloskehitystä. Majoitus- ja ravitsemiskaupan vahva elpyminen normaalitasolle oli viime vuoden tuloskehityksemme toinen tukijalka. Kiinteät kulumme olivat merkittävästi pienemmät kuin vuotta aiemmin, mm. sähkö-, markkinointi- ja kiinteistökulut, tämä vaikutti myös tuloskehitykseemme.

Palvelumme kehittyvät

Prisma Mikkolan asiakasomistajapalveluiden tilat remontoitiin kesällä täysin uuteen muotoon. Saimme lisää palvelupaikkoja, joille pääsee suoraan kauppakäytävältä, tilojen tietoturva on sisustus- ja materiaaliratkaisuissa otettu huomioon.

Kesäkuussa alkoivat Porin keskustan alueella ruoan verkkokaupan päästöttömät pikatoimitukset sähköllä toimivilla kuljetusroboteilla. Kumppanina robokuljetuksissa on Starship Technologies. Robottikuljetus toimii kauppatorin vieressä sijaitsevasta Sale Torista, ja vastaa näin asiakkaiden toiveeseen saada erityisesti kaupunkialueella ostokset nopeasti kotiin kuljetettuna. Robottien toimintasäde on yli kolme kilometriä myymälästä.

Viime vuonna teimme investointipäätökset viidestä uudesta ABC-sähkölatausasemasta, jotka rakentuvat tämän vuoden aikana kymmenen olemassa olevan latausaseman rinnalle. Original Sokos Hotel Vaakuna Porin uudistukseen varauduttiin viime vuonna investointipäätöksellä, hotellihuoneiden ensimmäisen vaiheen uudistustyö alkoi tammikuussa 2024, toinen vaihe alkaa vuoden 2025 alussa. Hotelli on avoinna koko uudistustyön ajan. Prisma Länsi-Pori remontoidaan uuteen Prisma-konseptiin, tämäkin uudistustyö alkoi jo 2024 vuoden alussa.

Osuuskaupan perustehtävä on edelleen hyvin ajankohtainen

Osuuskaupan lähtökohta sen perustamisesta alkaen on ollut edullisten hintojen, hyvälaatuisten tuotteiden ja palvelujen takaaminen jäsenille, sekä liiketoiminnan tuoton jakaminen mahdollisimman suurelta osin jäsenille. Tämä osuustoiminnan perusidea on hyvin ajankohtainen tänäkin päivänä, haluamme mm. tarjota asiakasomistajillemme markkinoiden edullisimman ruokakorin.

Hyvä asiakaskokemus ja -tyytyväisyys on myös vauhdittanut liikevaihtoa. Asiakkaidemme tyytyväisyys näkyy myös siinä, että työryhmämme ovat saaneet päättyneestä vuodesta useita palkintoja. Esimerkiksi S-Pankki palkitsi S-Pankki-työryhmämme Suomen parhaana S-Pankki-tiiminä.

Työllistämme noin 1200 työntekijää, ja olemme edelleen Satakunnan suurin yksityinen työnantaja. Viime kesänä meillä oli yli 600 kesätyöntekijää. Vuosittain toteuttamamme henkilöstön työtyytyväisyystutkimuksen tuloksen perusteella saimme jälleen Innostavimmat työpaikat -tunnustuksen.

Koko henkilökunnallemme kuuluu kiitos vahvasta yhdessä tekemisestä, ja asiakasomistajuuden merkityksellisyyden entistäkin paremmasta sisäistämisestä.

 

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi
talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fi