Satakunnan Osuuskaupalla vahva asiakasomistajuuden vuosi


27.02.2023

Satakunnan Osuuskaupan liiketoiminnan viime vuosi oli haasteellinen. Tulokseen vaikuttivat voimakkaasti kohonneet energia- ja energiajohdannaiset kulut sekä sairauspoissaolokustannukset. Asiakasomistajuuden osalta vuosi oli onnistunut.

Ennätysmäärä Bonuksia asiakasomistajille

Viime vuoden lopussa osuuskaupallamme oli asiakasomistajia 70 790, alueen talouspeitto oli 71,8 %. Keskimäärin asiakasomistajamme sai viime vuonna Bonusta ja maksutapaetua 207 euroa (192). Kaikille Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille yhteensä maksettiin ennätysmäärä Bonusta ja maksutapaetua: 14,1 miljoonaa euroa, joka on miljoona euroa enemmän kuin vuonna 2021. Tämä kertoo siitä, että ostojen keskittämisen merkitys on asiakasomistajiemme keskuudessa oivallettu hyvin. Bonukset maksetaan asiakasomistajan tilille puhtaana rahana, jonka asiakasomistaja voi käyttää täysin oman tarpeensa mukaan. Osuuskaupan asiakasomistajien Bonukset ovatkin merkittävä määrä rahaa arjen avuksi taloudellisesti kireinä aikoina, ja suuntautuvat todennäköisesti pääosin Satakunnan alueelle asiakasomistajiemme palveluiden ja tuotteiden hankintoina.

Satakunnan Osuuskauppa 105 vuotta

Satakunnan Osuuskauppa täytti viime vuonna 105 vuotta. Juhlavuotta vietettiin maltillisesti, lähinnä erilaisin ajankohtaisin asiakasomistajaeduin. Näkyvin juhlavuoden asiakasomistajatapahtuma oli elokuun alussa toteutettu koko perheen hyvän mielen Minispere-tapahtuma. Aurinkoisen sunnuntain tapahtumapäivästä saapui nauttimaan tuhansia lapsiperheitä. Tapahtuman lipputuotoista lahjoitimme puolet hyväntekeväisyyteen lasten ja nuorten hyväksi. Asiakasomistajilta pyydettyjen lahjoituskohdeideoiden joukosta valikoitui hyväntekeväisyyskohteeksi Satapsykiatrian lasten ja nuorten osastot, joissa 19.000 euron lahjoitus kanavoituu suoraan satakuntalaisten lasten ja nuorten mielenterveyden hyväksi.

Myös koko henkilökunnan kesken päästiin vuosien tauon jälkeen viettämään yhteistä juhlaa. Poikkeusvuosien jälkeen tuntuikin erityisen hyvältä kokoontua yhteen nauttimaan juhlahetkestä ja myös näin kiittää henkilöstöä mahtavasta työpanoksesta.

Liiketoiminnan vuosi

Majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan vuosi alkoi poikkeuksellisesti. Koronarajoitukset vaikuttivat voimakkaasti ravintoloiden toimintamahdollisuuksiin tammi- ja helmikuussa. Rajoitusten päätyttyä ravintoloiden ja hotellin toiminta pikkuhiljaa vilkastui, ja kesä oli jo lähellä normaalia. Kevään aikana tehtiin mittava rekrytointi- ja perehdytystyö, jolla mahdollistettiin kesän ja loppuvuoden hyvä onnistuminen. Majoituskauppa kävi hyvin koko loppuvuoden, myös kokous- ja tilauskauppa palautuivat hienosti Liikennemyymälöissä ja ravintoloissa loppuvuosi oli myös varsin onnistunut.

Autokaupan vuosi oli kokonaisuutena hankala. Alkuvuodesta oli ongelmia saatavuuden kanssa, loppuvuodesta kysyntä laski kuluttajien tulevaisuudennäkymien epävarmuuden lisääntyessä.

Rautakaupalle vuosi oli vaikea. Varsinkin keväällä kuluttajien rautakaupan kysyntä laski voimakkaasti inflaation vaikutuksesta kahden hyvän vuoden jälkeen. Myös Sokoksen ja Prisman käyttötavarakaupan vuosi oli haasteellinen.

Ruokakaupassa voimakas inflaatio ohjasi kuluttajien kysyntää tuoteryhmien sisällä edullisimpiin vaihtoehtoihin. Kokonaisuudessaan Satakunnan Osuuskaupan ruoan myynti kasvoi edelliseen vuoteen noin 5 %. Myyntiä vauhdittivat erityisesti uudet S-market-toimipaikat Ulvilassa ja Herralahdessa, Porissa. Marketkaupan asiakasmäärät kehittyivät meillä viime vuonna 6 %. Arviomme mukaan tällä myynnin kehityksellä saavutamme lisää pt-kaupan markkinaosuutta Satakunnassa.

Inflaatio ja kuluttajien ostovoima ohjautuivat ruoka- ja polttonestekauppaan

Satakunta-konsernin osalta liikevaihtoa kertyi vuoden 2022 osalta yhteensä 414,9 milj. euroa ja se oli 18,9 milj. euroa edellisvuotta enemmän.

Veroton myynti Satakunnan Osuuskauppa 1.1.-31.12.2022 (milj. euroa) Ind.ed.v.
Market- ja tavaratalokauppa 276 100,3
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 13,7 129,1
Auto- ja autotarvikekauppa sekä korjaamotoiminta 42,2 93,1
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, Carwash ja sähkölataus 83,7 132,0
Yhteensä 416 105,3

 

Satakunta-konsernin toiminnan tulos oli 2,4 miljoonaa euroa eli 0,6 % liikevaihdosta. Edellisvuonna vastaavat lukemat olivat 5,3 miljoonaa euroa ja 1,4 % liikevaihdosta

Kuluttajien epävarmuuden lisääntyessä kulutus suuntautui päivittäistavarakauppaan, polttonesteisiin sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaan. Käyttötavarakaupan osalta lisääntynyt epävarmuus heijastui vaatimattomina myynnin kehityksinä Sokokseen, Prisma Rautaan ja Prisman käyttötavarakauppaan.

Alkuvuodesta alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan aiheutti lisää haasteita liiketoiminnalle. Tiettyjen tuotteiden saatavuus heikkeni, ja ihmisten epävarmuus tulevaisuudesta heijastui ostokäyttäytymiseen. Oman lisänsä tähän antoi energiakriisi. Myös osuuskaupan omat energiakustannukset kohosivat, vaikuttaen tulokseen.

Kolmas koronavuosi oli Satakunnan Osuuskaupan vaikein suuren sairauspoissaolojen määrän vuoksi. Koronan ja muiden hengitystieinfektioiden aiheuttamien poissaolojen paikkaaminen, uuden henkilökunnan rekrytoiminen ja perehdytys näkyvät tuloksessa. Saimme kuitenkin pääosin pidettyä toimipaikkamme normaalisti auki, kiitos henkilöstömme joustavuuden.

Investointeja palveluiden kehittämiseen ja energiatehokkuuteen

Viime vuonna investointimme palvelujemme kehittämiseen olivat yhteensä 11,0 miljoonaa euroa. Investoimme autopesutoimintaan ostamalla Ulvilan ABC Carwashin rinnalle Tikkulan ja Mikkolan Washkingit. Myös sähkölatausasemia rakennettiin viime vuonna lisää, tällä hetkellä ABC-latausasemia on 10 ympäri toimialuettamme.

S-market-verkostomme täydentyi uudella tulokkaalla, kun S-market Herralahti avattiin toukokuussa. Viime vuonna saimme valmiiksi Sale- ja S-market-myymäläverkoston uudistuksen. Miltei kaikki näiden ketjujen yksiköt on nyt uudistettu asiakastoiveet huomioiden, ja ne ovat mahdollisimman energiapihejä ja ympäristöystävällisiä. Kaiken kaikkiaan investoimme Sale- ja S-market -myymälöidemme uudistukseen lähes 20 miljoonaa euroa kolmen viime vuoden aikana.

Tiukasti osuuskaupan perustehtävän äärellä

Taloudellisesti vaikeina aikoina osuuskaupan perustehtävä ja merkitys hyvälaatuisten ja edullisten palveluiden ja etujen tuottajana korostuu. Yli 14 miljoonaa euroa Bonuksia asiakasomistajillemme on iso asia tämän seudun elinvoimalle. Osuuskaupan tehtävä onkin auttaa kuluttajaa, ei maksimoida omaa tulostaan. Edelleen peruslupauksemme on edullinen ruokakori, pyrimme pitämään hinnannousut mahdollisimman pieninä kuluttajille. Meidän pitääkin olla tehokkaita omassa toiminnassamme, jotta pystymme pitämään edullisen hintatasomme.

Asiakkaat luottavat meihin, tästä kertovat mm. asiakastyytyväisyysmittaukset eri toiminnoissamme. Myös Luottamus ja maine- tutkimuksesta saimme viime vuoden osalta kaikkien aikojen parhaimman tuloksemme.

Olemme Satakunnan suurin yksityinen työnantaja, työllistämme yli 1300 työntekijää. Osuuskauppa on myös monen satakuntalaisen nuoren ensimmäinen työpaikka, viime kesänä meillä oli yli 700 kesätyöntekijää. Vuosittain toteuttamamme henkilöstön työtyytyväisyystutkimuksen tuloksen perusteella saimme jälleen Innostavimmat työpaikat-tunnustuksen.

S-ryhmä on rakentamassa Luvialle uutta tuulivoimapuistoa ja investoi uusiutuvaan sähköntuotantoon. Tuulipuiston valmistumisen jälkeen S-ryhmän oma uusiutuvan energian tuotanto vastaa koko kaupparyhmän sähkönkulutusta.

Kannamme vastuuta suomalaisesta ruoantuotannosta, ja suosimme satakuntalaisia lähiruokatuotteita valikoimissamme. Myymästämme ruoasta suomalaisen ruoan osuus on 80 %, lähiruokatuotteiden osuus koko ruoan myynnistä on 20 %. Järjestimme viime vuonna toista kertaa Satakuntalainen lähiruokatuote-kilpailun, jossa tarjoamme paikallisille lähiruokatuottajille tukea ruokatuotteen kehittelyyn. Ruoan inflaatio oli viime vuoden lopussa noin 15 %, odotamme maksamiemme korkeampien ostohintojen kulkeutuvan ruokaketjussa tuottajalle asti helpottamaan suomalaisen ruoantuotannon tilannetta.

Satakunnan Osuuskauppa on tänä vuonna mukana tukemassa oman alueensa maatalous- ja maaseutuyrityksiä mahdollistamalla Tulevaisuusvalmennuksia, joiden avulla tuetaan satakuntalaisia ruoantuottajia kohti tulevaa. Alueemme tulevaisuusvalmennuksissa teemme yhteistyötä ProAgria Länsi-Suomen, Osuuskauppa Keulan ja LähiTapiola Länsi-Suomen kanssa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi
talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fi

Toukokuussa 2022 vietettiin S-market Herralahden avajaisia.