14.09.2021
Ilmastotekoja. Kuluttajaystävällisiä tekoja. Liiketoiminnan kannalta järkeviä tekoja. Tätä kaikkea on hävikin torjunta ruokakaupassa.
Olet todennäköisesti törmännyt Satakunnan Osuuskaupan marketeissa punalaputettuihin tuotteisiin, joista on luvassa reilu – joko 30 tai 60 prosentin – alennus. Ne ovat täysin ehtaa tavaraa, vaikka niissä parasta ennen -merkintä tai viimeinen käyttöpäivämäärä onkin jo lähellä.
Käytäntö on yhtenäinen kaikissa osuuskaupan myymälöissä sekä koko S-ryhmässä.
– Punalaputtamalla tuotteita teemme hävikistä hyvikkiä. Ensisijainen tavoitteemme on toimia vastuullisesti. Näin toteutamme lupaustamme edullisesta hintatasosta ja minimoimme samalla hävikkiin menevän ruoan määrää, toimialajohtaja Jussi Kaartinen toteaa.
30 prosentin alennus on ollut käytössä myymälöissä jo pitkän aikaa. Muutama vuosi sitten otettiin käyttöön myös lisäalennus, yhteensä 60 prosenttia, jonka saa iltaisin kello 21 jälkeen. Kesäkuun alusta lähtien alennuksen on saanut viimeisen tunnin aikana myös niissä myymälöissä, jotka sulkeutuvat ennen kello 21.
Punaiset laput ovat olleet menestys koko valtakunnassa. S-ryhmän ruokakaupoissa myytiin vuonna 2019 yhteensä noin 80 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Niiden ostaminen mielletään tänä päivänä fiksuksi ekoteoksi.
Hävikin tekeminen hyvikiksi alennusten sekä hyväntekeväisyyteen menevien ruokalahjoitusten muodossa on tärkeä osa poisheittohävikin minimointia. Vielä merkittävämpi asia pienen hävikin takana on kuitenkin se, että asiat tehdään myymälöissä alusta loppuun oikein.
– Kaikki lähtee siitä, että osaamme arvioida menekkiä ja siten tilata tuotteita oikeat määrät. Tässä meille tulee avuksi nykyaikainen teknologia. Menekin ennustaminen ja automaattiset tilausjärjestelmät ovat yksiköissämme jo arkipäivää. Niiden avulla pyritään optimaaliseen tuotteiden kiertoon eli siihen, että hävikki on mahdollisimman pientä, mutta samanaikaisesti tuotteiden saatavuus aina kunnossa, Jussi Kaartinen toteaa.
Hän muistuttaa, että teknologia on kuitenkin vain joukko työkaluja, joita ihmiset käyttävät. Avainasemassa on henkilökunnan osaaminen.
– On pidettävä huolta siitä, että tilaaminen tapahtuu oikea-aikaisesti ja kaikkiin poikkeamiin reagoidaan välittömästi, muuten ennustepohjainen tilaaminen ei toimi oikein. Tuotteiden esille laitossa on aina muistettava tarkkailla tuoreutta ja laatua niin, että alentamiset osataan tehdä oikea-aikaisesti.
Eniten hävikkiä ruokakaupassa uhkaa syntyä tuoretuotteissa kuten lihassa, kalassa, leivässä, hedelmissä ja vihanneksissa. Punalaputetuista tuoteryhmistä myydäänkin euromääräisesti eniten pakattuja liha- ja kalatuotteita ja kappalemääräisesti eniten leipomotuotteita.
– Hedelmissä, vihanneksissa ja leivässä punalaputusta ei käytetä, vaan lahjoitamme niitä hyväntekeväisyyteen. Yhteistyökumppanimme hakevat ruoka-apua päivittäin toimipaikoistamme, Jussi Kaartinen kertoo.
Kaartisen mukaan Satakunnan Osuuskaupassa on onnistuttu hyvin ruokakaupan hävikin torjunnassa. Viime vuonna hävikki pieneni 3,5 prosenttia, mikä on erinomainen saavutus, olihan se jo ennestään hyvällä tasolla.
– Oikein hinnoitellut ja haluttavat tuotteet ovat paras tae sille, että hävikki pysyy jatkuvasti pienenä, Kaartinen summaa.
Teksti: Kimmo Salo
Kuva: Leena Mettälä
Tämä artikkeli on toinen osa Hävikistä hyvikiksi -juttusarjasta.
03.12.2024 |
29.11.2024 | Tapahtumat