Kesäduunissa: Kuin luotu myymään kosmetiikkaa


21.07.2022

Kuin luotu myymään kosmetiikkaa

Porin Sokoksen hyllyjen välistä löytyy vastavalmistunut kosmetologi Sara Laine. Hän on aina halunnut työskennellä kosmetiikan parissa ja nimenomaan kosmetiikan myynnin puolella. Ystävältään hän sai nykyisen esihenkilönsä yhteystiedot, puhelinsoiton jälkeen Sara pääsikin haastatteluun ja sitä kautta alkoikin alkuvuonna seitsemän viikon harjoittelujakso. Harjoittelun jälkeen sovittiinkin jo, että Sara tulee kesällä töihin.

Jo ensimmäisen harjoitteluviikon jälkeen Sara tiesi, että on löytänyt oman alansa ja paikkansa. Sokoksella vastassa on aina ihanat työkaverit ja aamuvirkkuna herätyskelloa ei edes tarvita. ” Aina työ ei edes tunnu työltä, kun on niin huiput työkaverit. Vaikka muuten olisi huono päivä, niin se ei tunnu niin raskaalta hyvän porukan ansiosta.” Saran työtehtäviin kuulukin kosmetiikan myynti, kassatyöskentely, johon kuuluu myös esim. rahojen tallettaminen s-tilille, lahjojen ja kukkien paketointi sekä asiakaspalvelu.  Sara pääsee mukaan myös suunnittelemaan tuotteiden esillepanoja ja miten erilaiset kampanjat näkyvät myymälän puolella.

Työvuoron alkaessa Sara tarkistaa ensin, mihin aikaan on hänen vuoronsa olla kassalla. Sara sopii muiden työntekijöiden kanssa, mitä työtehtäviä kukin tekee. Saran työtehtäviin kuuluu myös verkkokauppaostosten kerääminen, tuotehyllyjen siistinä pitäminen ja etikettien tulostaminen. Työvuoron sisältö vaihtelee päivittäin, mutta asiakaspalvelu tulee aina ensin.

”Tärkeää on keskittyä yhteen asiakkaaseen kerrallaan, jotta hän saa parasta mahdollista laatua.”

Jos asiakkaita on enemmän niin radiopuhelimalla on helppo pyytää apua.  Sara tekee myös kuorman purkuvuoroja, jolloin töihin saavutaan jo kello 7.00. Silloin aloitetaan purkamaan kuormia ja sitä jatketaan päivän mittaan. Sokos aukeaa kello 9.00, jolloin Sara pääseekin auttamaan asiakkaita valitsemaan juuri heille sopivat tuotteet.

Saran pitääkin erityisen paljon asiakkaiden kohtaamisesta. Hän saa käyttää tietoaan ja taitoaan asiakkaiden hyväksi.  Erityisen hyvä mieli tulee, kun asiakas välillä huikkaa kiitokset hyvin suositellusta tuotteesta tai tulee hakemaan kyseistä tuotetta lisää. Työskentely huipputiimissä ja oman osaamisen vahvistaminen motivoivat Saraa työssään. Tulevaisuudessa Sarasta olisi ihana jatkaa alalla ja lähteä kouluttautumaan esihenkilön tehtäviin. Syksyllä Sara muuttaakin Jyväskylään ja aikoo hakea sieltä Sokokselta töitä.

Saran TOP3-oppia kesätöissä:

  1. Olen ylittänyt itseni. Tunnen koko ajan kehittyväni ammatillisesti ja osaan suositella hyviä tuotteita.
  2. Olen oppinut asiakaspalvelusta vielä enemmän. Kuuntelemalla asiakasta osaan poimia hänen puheistaan sen tärkeän tiedon, millaisen tuotteen hän haluaa. Samalla olen tullut rohkeammaksi suosittelemaan asiakkaille uusia tuotteita.
  3. Olen kehittynyt myös erilaisten ihmisten kohtaamisessa. Välillä asiakkaisiin on vaikea luoda kontaktia, mutta reippaasti tervehtimällä ja kysymällä se onnistuu. Olen oppinut antaa asiakkaille myös aikaa miettiä.

Saran TOP3-suosikkituotetta, joita hän käyttää päivittäin:

  1. Smashboxin meikkivoide: peittää hyvin, kosteuttava, ei jää kuivaksi. Oma lemppari ehdottomasti.
  2. Clinique Clarifying Lotion 2 kasvovesi, joka on kevyesti kuoriva.
  3. Yves Saint Laurentin hajuvesi Libre edP