Satakunta on todellinen ruokamaakunta. Lähellä tuotetut tuotteet ovat löytäneet paikkansa satakuntalaisten ostoskoreista. Lähiruoan osuus on noin 20 % koko Satakunnan Osuuskaupan päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä.
09.07.2018
Osuuskauppamme 100-vuotisjuhlavuoden tuotteet nostivat lähiruoan myyntiä viime vuonna. Tuotteiden menestyksen innoittamana päätettiin kehittää lähiruokatuotteita osuuskaupan omalla ilmeellä. Lähiruokatuotteet tunnistaa helposti lähiruokalogosta. Oman ilmeen lähiruokatuotteiden valikoimasta löytyy tällä hetkellä esimerkiksi salaattia, leikkeleitä, kahvia ja makeisia.
– Juhlavuoden tuotteet onnistuivat erinomaisesti, ja saimme paljon positiivista palautetta tuotteista niin asiakkailta kuin paikallisilta toimijoiltakin. Juhlavuoden lopulla saimme paljon kyselyitä, myydäänkö tuotteita vielä juhlavuoden jälkeenkin. Kovan kysynnän ja suosion vuoksi päätimme brändätä omia lähiruokatuotteita, kertoo valikoima- ja tilanhallintasuunnittelija Jani Ranta.
Yksi osuuskauppamme arvoista on olla hyvä satakuntalainen, mikä näkyy muun muassa lähiruoan esiintuomisessa.
– Lähiruokatuotteiden esiintuominen ja omien lähiruokatuotteiden brändääminen on ehdottoman hyvä ja tärkeä asia, jota osuuskaupan pitääkin arvojensa mukaisesti tehdä, toteaa Porin Prisma Mikkolan päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Tapio Einola.
Tällä hetkellä osuuskaupallamme on yli 100 lähiruoan toimittajaa. Omalla ilmeellä varustettujen lähiruokatuotteiden lisäksi myymälöidemme valikoimista löytyy paljon myös muita paikallisten tuottajien tuotteita. Yhteistyötä tehdään esimerkiksi KalaValtasen ja Härkälän Puutarhan sekä monen muun erikokoisen paikallisen yrityksen, kuten Tenhon tilan ja Lallin Lammas Oy:n kanssa.
Nykyään asiakkaat kiinnittävät huomiota kotimaisuuden lisäksi myös siihen, onko kyseessä lähiruokatuote.
– Asiakkaat osaavat arvostaa lähiruokaa paljon. Hinta ei välttämättä ole enää ainut asia, johon asiakkaat kiinnittävät huomiota, vaan tärkeää on myös se, missä ruoka on tuotettu, Einola sanoo.
– Olemme hinnoitelleet lähiruokatuotteet niin, että ne ovat jokaisen asiakkaan saatavilla. Asiakas saa meiltä lähiruoan edullisesti – siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla, Ranta täydentää.
Lähiruoan osuus päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä on jatkossakin merkittävä.
– Tavoitteenamme on edelleen kasvattaa lähiruokatarjontaa ja tuoda lähiruokatuotteet vielä näkyvämmin esille, jotta asiakkaiden on entistä helpompi löytää tuotteet myymälöissämme, Ranta kertoo.
03.09.2024 | Ajankohtaista
02.09.2024 | Ajankohtaista
24.07.2024 | Kesäduunissa | Meillä töissä