Henkilökunnan upealla yhteistyöllä koronavuodesta niskalenkki ja asiakasomistajille aiempaa enemmän hyötyä


16.02.2021

Koronaepidemia vaikutti monialaiseen Satakunnan Osuuskauppaan hyvin kaksijakoisesti. Ruokakauppa kävi hyvin, myös rautakaupassa tehtiin erinomainen myynti. Ruoan ja käyttötavaran verkkokauppa kehittyivät vahvasti. Ravintola-, liikennemyymälä- ja autokauppa sen sijaan kärsivät pahoin koronasta.

-Monella toimialalla toimimisesta oli viime vuoden erikoistilanteessa selkeä hyöty. Kun osa liiketoiminnasta pieneni merkittävästi ja jouduttiin osin keväällä viranomaismääräysten vuoksi jopa sulkemaan, pystyttiin näiltä liiketoiminta-aloilta työllistämään henkilökuntaa marketkaupan puolelle. Näin lomautustarve jäi paljon pienemmäksi kuin toisenlaisessa tilanteessa olisi käynyt. Vuosittain tehtävän henkilöstön työyhteisötutkimuksen tulos kehittyi viime vuonna hyvin, ja saimme hyvät arviot henkilökunnaltamme mm. eettisestä ja koronaan liittyvästä toiminnastamme. Koko henkilökuntamme on kannuste- ja tulospalkitsemisen piirissä, ja olen erittäin iloinen siitä, että myös viime vuonna pystyimme maksamaan henkilökunnallemme näitä palkkioita. Henkilöstömme sai viime vuodelta erinomaisesta koronavuoden hoitamisesta palkkioita enemmän kuin koskaan aiemmin. Iso kiitos henkilökunnallemme kaikesta siitä nopeasta reagoinnista ja joustavuudesta, jota viime vuoden mittaan tarvittiin. Koronavuosi loi mielestäni aiempaakin enemmän osuuskauppahenkeä, iloitsee toimitusjohtaja Harri Tuomi.

-Ensimmäinen, ja tärkein, tavoitteemme koronaepidemian alusta asti on ollut turvata henkilökuntamme ja asiakkaidemme terveys, ja estää omilla toimillamme pandemian leviäminen. Koen meidän onnistuneen tässä hyvin, ja olemme saaneet myös asiakkailta kiitosta turvallisesta asioinnista. Olemme reagoineet paikalliseen tilanteeseen monilla erilaisilla teoilla yksiköissämme, mm. lisäämällä asiakasviestintää turvaetäisyyksistä ja maskien käytöstä. Hygieniaa on entisestään tehostettu kaikkialla liiketoiminnassamme. Koko henkilökuntamme käyttää kasvosuojaimia, kassoille ja asiakaspalvelupisteisiin on asennettu pleksit, ja käsidesiä on tarjolla yksiköissä.

Isona alueellisena toimijana myös toimialueen ruokahuolto on suurelta osin meidän vastuullamme. Ruokahuollon toimivuus olikin toinen tärkeä tavoitteemme koronan keskellä. Tässäkin mielestäni onnistuimme hyvin. Olemme onnistuneet pitämään kaikki ruokakauppamme toimivina, ja koronaepidemian aivan alkua lukuun ottamatta saaneet hyvin tavaraa hyllyihin. Ravintolamme saivat keväällä notkeasti liikkeelle take-away-myynnin ja kaksi pop up -ravintolaa, lisäksi liikennemyymälät alkoivat myydä noutoruokaa ABC-mobiilin kautta. Myös asiakkaidemme toivomia ruoan verkkokaupan palveluja onnistuimme kehittämään viime vuonna, kolmeen uuteen yksikköön avattiin ruoan verkkokauppa. Lisäksi kehitimme koronaepidemian aikaiseksi avuksi Ostosapu-palvelun, joka on suppeampi versio ruoan verkkokaupasta. Ostosapu toimii meillä nyt toistaiseksi seitsemässä yksikössä, kertoo toimitusjohtaja Harri Tuomi.

Asiakasomistajien saama hyöty kasvoi

Satakunnan Osuuskaupalla oli viime vuoden lopussa asiakasomistajia 70 346, talouspeitto nousi 71 prosenttiin. Asiakasomistajillemme maksettiin Bonusta 12,7 miljoonaa euroa (12,3 milj. ed. v.).

Halusimme parantaa asiakasomistajiemme etuja ja muutimme vuonna 2017 osuuskauppamme 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi bonustaulukkomme edullisemmaksi asiakasomistajillemme. Asiakasomistajille puhtaana rahana maksettavien Bonusten määrä onkin kehittynyt merkittävästi muutamassa vuodessa: vuonna 2017 Bonuksia maksettiin 11 miljoonaa, vuonna 2020 summa oli jo 12,7 miljoonaa.

Koronavuosi toi mukanaan uusia ulottuvuuksia myös sähköiseen asiointiin

S-mobiili, joka yhdistää asiakasomistajuuden, kaupan ja S-Pankin palvelut, on aiempaa suositumpi asiakasomistajiemme keskuudessa. S-mobiilissa julkaistiin viime vuonna uusia palveluita, mm. ravintolaskuri, josta voit nähdä miten terveellisiä ostoksia teet ruokakaupoistamme. S-mobiilia käyttää aktiivisesti jo 35 000 henkilöä alueellamme.

Koronavuosi näkyi selkeänä kysyntäpiikkinä verkkokaupan palveluissa. Olemme S-ryhmässä edelläkävijöitä niin ruoan kuin käyttötavarakaupan verkkokaupassa. Siitä on ollut selkeä etu asiakasomistajillemme, olemme pystyneet hoitamaan verkkokauppaa hyvin ja myös kehittämään sitä viime vuonnakin. Isoin ruoan verkkokauppamme toimii Prisma Mikkolassa. Viime vuonna avasimme uudet ruoan verkkokaupat kolmeen yksikköön: Prisma Länsi-Poriin, S-market Kankaanpäähän ja S-market Huittisiin. Ruoan verkkokaupan osuus koko ruoan myynnistä nousi n. 3 %:n tasolle Satakunnan Osuuskaupassa, osin koronavuoden vaikutuksesta. Ennakoimme ruoan verkkokaupan jatkavan kasvuaan tulevinakin vuosina.

Niin Sokoksen kuin Prismankin verkkokaupan osalta viime vuosi oli myös vahvaa kasvun aikaa, tähänkin korona toi oman lisänsä. Harjoittamamme verkkokauppa tuki myös työllisyyttä omalta osaltaan.

Korona vaikutti kaksijakoisesti toimialojen liikevaihtoon sekä tulokseen

Liikevaihto saatiin säilytettyä poikkeusvuodesta huolimatta edellisvuoden tasolla, monialainen liiketoiminta auttoi tässä. Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi koronatilanteesta eniten, koronalla oli iso negatiivinen vaikutus liikevaihdon kehitykselle myös autokaupassa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa. Market- ja tavaratalokauppa hyötyi koronatilanteesta siten, että ruoan myynti nousi merkittävästi, myös käyttötavarakaupassa ja erityisesti Kodin Terran myynneissä saatiin hyvä kehitys.

Satakunta-konsernin toiminnan tulos oli 5,5 miljoonaa euroa eli 1,5 % liikevaihdosta, joka on edellisvuoden tasoa (5,3 milj. ja 1,4 %).

Verkosto kehittyi vahvasti

-Huolimatta koronavuoden haasteista onnistuimme toteuttamaan kaikki suunnitellut uudistukset toimipaikkaverkostoon ja parantamaan asiakasomistajien palveluita Satakunnassa jopa suunnitelmiammekin paremmin. Erityinen painopiste viime vuoden uudistuksissa oli ruoan verkkokaupan sekä S-market-verkoston kehittäminen, joka jatkuu vielä tänäkin vuonna. Viime vuonna uudistettiin Kokemäen, Harjavallan, Lukkarinsannan, Kankaanpään ja Huittisten S-marketit, ja perustettiin uudet ruoan verkkokaupat S-market Kankaanpäähän ja Huittisiin sekä Prisma Länsi-Poriin. Sale Tori avattiin kesällä uutena kauppana Porin ydinkeskustaan. Sale Luvia muutettiin heti alkuvuodesta S-marketiksi. Noormarkkuun avattiin uusi ABC-mittarikenttä, ABC Kiikoisten Sale laajennettiin ja uudistettiin, myös ABC Huittisten ravintola uudistettiin. Loppuvuodesta teimme vielä tulevaisuuden kauppapaikkahankintoja Ulvilasta, kertoo talousjohtaja Ari Pakaslahti. “Investointien kokonaismäärä viime vuodelta nousee 9,0 milj. euroon (16,9 milj. ed.v.), investoinnit pystyttiin tekemään tulorahoituksella”, Pakaslahti jatkaa.

Toimialueelle tukea koronan vaikutuksista selviämiseen

Koronaepidemia on vaikuttanut voimakkaasti monin tavoin kaikkien elämään. Yksinäisyys ja epävarmuuden tunne, huoli omasta ja läheisten terveydestä, toimeentulosta ja tulevaisuudesta tulivat tutuiksi. Paikallisten ihmisten omistamana osuustoiminnallisena yrityksenä halusimme auttaa vaikeasta tilanteesta kärsiviä, ja lahjoitimme keväällä 30 000 euroa toimialueemme asukkaisiin kohdistuvien koronakriisin vaikutusten lieventämiseksi. Lahjoitus kanavoitiin SPR Satakunnan Piirin kautta alueen vähävaraisille lapsiperheille ja ikäihmisille. Joulun alla lahjoitimme 10 000 euroa ruoka-apua tarvitseville. Lahjoitus jaettiin hävikkiruokaa alueellamme jakavien toimijoiden kautta.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi
talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fki