Satakunnan Osuuskaupan omistaman Tikkulan liikekiinteistön tarjonta laajeni, kun kohteessa aloitti maanantaina 11.3. uutena toimijana Tikkulan Apteekki.  Tikkulan apteekki palvelee laajoin aukioloajoin ja valoisissa toimitiloissa on hyvä asoida.   Apteekkari Johanna Kangas henkilökuntineen toivottaa asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi uusiin tiloihin.

Tikkulan Apteekki on myös uusin bonusyhteistyökumppanimme. Apteekissa Bonusta kertyy apteekkimyymälässä maksetuista tuotteista tai palveluista, Bonusta ei kerry resepti- tai itsehoitolääkkeistä eikä verkkokaupasta.

Satakunnan Osuuskaupan toimialueella on nyt seitsemän apteekkia bonusyhteistyökumppaneina. Uusimman, Tikkulan Apteekin, lisäksi tutut Kankaanpään Vuokko Apteekki, Kiikoisten sivuapteekki, Lavian sivuapteekki, Karhu Apteekki Mikkolan Prisman kauppakäytävällä, Länsi-Porin Uusi Apteekki Prisma Länsi-Porissa ja Promenadiapteekki Sokos Satakunnan tiloissa.

Tikkulan liikepaikassa palvelevat S-market Tikkula, liikennemyymälä ABC Tikkula, Suutari, HiusTikkula ja Porin Takka. Lisäksi alueella palvelevat ABC-asema, pesukatu ABC Carwash, monimerkkihuolto Karla, Charmia ja Prisma Puutarha ja lemmikki. Kevään aikana alueella avataan myös Stark Pori.

Satakunnan Osuuskaupan liiketoiminnan viime vuosi oli muutoksista huolimatta sangen onnistunut. Asiakasomistajuus ja sen mukanaan tuomat edut ja hyödyt kiinnostivat satakuntalaisia, uusia asiakasomistajia liittyi viime vuonna enemmän kuin vuosiin.

Vahva asiakasomistajuuden vuosi

Viime vuoden lopussa osuuskaupallamme oli asiakasomistajia 71 576, alueen talouspeitto oli 73 %. Jäsenmäärämme kehittyi viime vuoden aikana hienosti reilulla 1 100 jäsenellä. Valtakunnallinen Omistajan Tilipäivä -markkinointi toi mukanaan uuden vireen osuustoiminnan kiinnostavuuteen etenkin nuorimmissa asiakasryhmissä.

Keskimäärin asiakasomistajamme sai viime vuonna Bonusta ja maksutapaetua 214 euroa (207). Kaikille Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille yhteensä maksettiin ennätysmäärä Bonusta ja maksutapaetua: 15,3 miljoonaa euroa, joka on lähes miljoona euroa enemmän kuin vuotta aiemmin (14,5). Tämä kertoo siitä, että ostojen keskittämisen merkitys on asiakasomistajiemme keskuudessa oivallettu hyvin. Bonukset maksetaan asiakasomistajan tilille puhtaana rahana, jonka asiakasomistaja voi käyttää täysin oman tarpeensa mukaan. Osuuskaupan asiakasomistajien Bonukset ovatkin merkittävä määrä rahaa arjen avuksi taloudellisesti kireinä aikoina.

Liiketoiminnan vuosi

Vuosi 2023 oli liiketoiminnassamme omalla tavallaan historiallinen. Osuuskaupassamme tehtiin päätös luopua autoliiketoiminnasta sekä Prisma Rauta -yksiköstä. Näiden toimialojen tarjontaa jäi edelleen liiketoimintaportfolioomme: autojen monimerkkihuolto Karla jatkaa osana osuuskauppaa, ja Prisma Mikkolan kodin sisustamisen, rakentamisen ja remontoinnin valikoimia täydennettiin aiempaa laajemmiksi.

Ruokakaupassa talouden haasteellinen tilanne ja ostovoiman lasku ohjasi edelleen kuluttajien kysyntää tuoteryhmien sisällä edullisimpiin vaihtoehtoihin. Hyvä asiakasomistajamäärän kehitys kuitenkin siivitti päivittäistavaramyynnin liikevaihdon kasvua. Kokonaisuudessaan Satakunnan Osuuskaupan ruoan myynti kasvoi edelliseen vuoteen yli 7 %. Market- ja tavaratalokaupan asiakasmäärät kehittyivät meillä viime vuonna 7 %. Arviomme mukaan tällä myynnin kehityksellä saavutamme lisää päivittäistavarakaupan markkinaosuutta Satakunnassa.

Ruoan verkkokaupan myynti pysyi kokonaisuudessaan Satakunnassa edellisen vuoden tasossa, ollen noin 2,4 % koko päivittäistavarakaupan myynnistä. Prismojen ruoan verkkokaupan osuus oli viime vuonna 5,2 % ruoan myynnistä.

Käyttötavarakauppa oli viime vuonna yhä haasteellista taloussuhdanteiden ja ostovoiman hiipumisen myötä. Tavaratalokaupassa jäätiin edellisvuoden myynnin tasosta 4 %. Prisman käyttötavarakaupassa kokonaismyynti pysyi edellisen vuoden tasolla, mutta toiminnan tehokkuuden ansiosta kannattavuus Prismoissa parani. Prisma Mikkolassa avasimme alkuvuonna käyttötavarakaupan click&collect-noutoautomaatin, jonne asiakas voi prisma.fi-sovelluksesta tilata käyttötavaroita noudettavaksi.

Majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan liikevaihto kasvoi vahvasti. Original Sokos Hotel Vaakunan liikevaihto kasvoi 5 % edellisestä vuodesta, vuotuisen käyttöasteen noustessa yli 70 %:iin. Ravitsemiskaupassa vuosi oli erityisen onnistunut liikevaihdon ollessa 11 % edellisvuotta parempi. Tähän vaikutti positiivisesti muun muassa kesän tapahtumien jakautuminen useammalle ajanjaksolle yhden megatapahtuman sijaan.

Polttonestekaupassa kuluttajahinnat laskivat maailmanmarkkinahintojen laskun ja kireän kilpailun takia. Litrojen osalta ennakoimme polttonestekaupassa markkinaosuutemme kasvavan. ABC sähkölatauksen liikevaihto jatkaa kasvuaan, tänä vuonna kasvatamme suunnitellusti latausverkostoamme yhä kattavammaksi.

ABC Liikennemyymälöissä liikevaihto jäi hieman odotetusta, johtuen liikennemäärien laskusta sekä toimintaympäristön muutoksista. ABC Tikkulan ravintoloiden uudistustyön suunnittelutyö aloitettiin. Uudistunut ABC Tikkula on valmis kesäkuussa 2024.

Liikevaihto vuonna 2023

Liiketoimintamme muutosten vuoksi kokonaisliikevaihtomme laski 403 miljoonaan euroon (416).

Vaikka toimintaympäristö oli haastava, nousi operatiivinen tuloksemme 6,2 miljoonaan (tilintarkastamaton), tämä on 1,5 % liikevaihdosta. Edellisvuonna vastaavat lukemat olivat 2,4 miljoonaa ja 0,6 % liikevaihdosta.

Päivittäistavarakauppamme oman toiminnan tehokkuus ja hyvä liiketoiminnan kasvu tuotti hyvää tuloskehitystä. Majoitus- ja ravitsemiskaupan vahva elpyminen normaalitasolle oli viime vuoden tuloskehityksemme toinen tukijalka. Kiinteät kulumme olivat merkittävästi pienemmät kuin vuotta aiemmin, mm. sähkö-, markkinointi- ja kiinteistökulut, tämä vaikutti myös tuloskehitykseemme.

Palvelumme kehittyvät

Prisma Mikkolan asiakasomistajapalveluiden tilat remontoitiin kesällä täysin uuteen muotoon. Saimme lisää palvelupaikkoja, joille pääsee suoraan kauppakäytävältä, tilojen tietoturva on sisustus- ja materiaaliratkaisuissa otettu huomioon.

Kesäkuussa alkoivat Porin keskustan alueella ruoan verkkokaupan päästöttömät pikatoimitukset sähköllä toimivilla kuljetusroboteilla. Kumppanina robokuljetuksissa on Starship Technologies. Robottikuljetus toimii kauppatorin vieressä sijaitsevasta Sale Torista, ja vastaa näin asiakkaiden toiveeseen saada erityisesti kaupunkialueella ostokset nopeasti kotiin kuljetettuna. Robottien toimintasäde on yli kolme kilometriä myymälästä.

Viime vuonna teimme investointipäätökset viidestä uudesta ABC-sähkölatausasemasta, jotka rakentuvat tämän vuoden aikana kymmenen olemassa olevan latausaseman rinnalle. Original Sokos Hotel Vaakuna Porin uudistukseen varauduttiin viime vuonna investointipäätöksellä, hotellihuoneiden ensimmäisen vaiheen uudistustyö alkoi tammikuussa 2024, toinen vaihe alkaa vuoden 2025 alussa. Hotelli on avoinna koko uudistustyön ajan. Prisma Länsi-Pori remontoidaan uuteen Prisma-konseptiin, tämäkin uudistustyö alkoi jo 2024 vuoden alussa.

Osuuskaupan perustehtävä on edelleen hyvin ajankohtainen

Osuuskaupan lähtökohta sen perustamisesta alkaen on ollut edullisten hintojen, hyvälaatuisten tuotteiden ja palvelujen takaaminen jäsenille, sekä liiketoiminnan tuoton jakaminen mahdollisimman suurelta osin jäsenille. Tämä osuustoiminnan perusidea on hyvin ajankohtainen tänäkin päivänä, haluamme mm. tarjota asiakasomistajillemme markkinoiden edullisimman ruokakorin.

Hyvä asiakaskokemus ja -tyytyväisyys on myös vauhdittanut liikevaihtoa. Asiakkaidemme tyytyväisyys näkyy myös siinä, että työryhmämme ovat saaneet päättyneestä vuodesta useita palkintoja. Esimerkiksi S-Pankki palkitsi S-Pankki-työryhmämme Suomen parhaana S-Pankki-tiiminä.

Työllistämme noin 1200 työntekijää, ja olemme edelleen Satakunnan suurin yksityinen työnantaja. Viime kesänä meillä oli yli 600 kesätyöntekijää. Vuosittain toteuttamamme henkilöstön työtyytyväisyystutkimuksen tuloksen perusteella saimme jälleen Innostavimmat työpaikat -tunnustuksen.

Koko henkilökunnallemme kuuluu kiitos vahvasta yhdessä tekemisestä, ja asiakasomistajuuden merkityksellisyyden entistäkin paremmasta sisäistämisestä.

 

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi
talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fi

Anna juhliaan viettävälle tai valmistuvalle lahjaksi ASIAKASOMISTAJUUS

Paras lahja on sellainen, joka tuottaa iloa ihan jokaisena päivänä. Hanki lahjaksi Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajuus – lahja, joka kruunaa jokaisen päivän!

Ja sinulle lahjan antaja, haluamme kiitoksena loistavasta lahjavalinnasta antaa 50 euron S-ryhmän lahjakortin. Voit käyttää lahjakortin itse tai antaa senkin lahjaksi! Kampanja-aika on 2.-31.5.2024.

Lahjanantaja, toimi näin:

Huomaa!

Lahjansaaja, toimi näin:

Rahanarvoisia etuja S-mobiiliin

Uutena asiakasomistajana lahjansaaja saa maksuttomaan S-mobiiliin sadan euron tutustumisedut sekä jatkossa myös vaihtuvia etuja eri toimipaikoista, ympäri Suomen. Tutustumisetujen saaminen edellyttää pääjäsenyyttä ja oman talouden perustamista.  Monipuolisesta S-mobiilista voi myös seurata hiilijalanjälkeä, ruoan kotimaisuutta ja ruokakorin ravintoarvoja.

Lisää S-mobiilista täältä

 

S-Etukortilla upeita etuja ja selvää rahaa takaisin ostoistasi joka kuukausi

S-Etukortilla Bonusta kertyy esimerkiksi Saleista, S-marketeista ja Prismoista sekä ravintoloista ja ABC-liikennemyymälöistä. S-Etukorttia näyttämällä pääsee myös nauttimaan vain asiakasomistajille suunnatuista eduista ja kampanjoista. Lisäksi asiakasomistaja saa etuja yhteistyökumppaneiltamme esimerkiksi tapahtumalipuista, vakuutuksista, puheluista ja matkoista. Myös S-Pankin peruspankkipalvelut ovat maksuttomia.

Kysymyksiä kampanjasta?

Lisätietoja kampanjasta saat osoitteesta asiakaspalvelu.satakunta@sok.fi

Katso asiakaspalvelupisteiden aukioloajat: s-pankki.fi/toimipaikat.

Varaa aika osoitteesta s-pankki.fi/ajanvaraus.

 

 

Olin sopinut tapaamisen Kokemäen S-marketin edustalle ja seurasin odotellessani ihmisvirtaa orastavassa illan pimeydessä. Minua vastaan kurvasi hurmaavan pirteä nainen kahden kouluikäisen poikansa ja pienen koiran kanssa. Kokemäkeläinen Mari hehkui iloa ja väriä ja pikkuinen koira heilutteli häntäänsä uteliaana. Nuoret pojat tervehtivät odottavaisina mitä tuleman pitää. Marin paikallistuntemukseen nojaten siirryimme läheisen liikekeskuksen kahvilaan kahvikupposten ja vitriiniherkkujen ääreen juttelemaan Marin ja poikien arjesta.

Kaikki kerralla yhdestä paikasta

Mari kertoi olevansa kauneusalan yrittäjä ja yksihuoltajaäiti, joten kiire ja aikataulupaineet ovat arjen jokapäiväisiä kumppaneita. Kokemäen S-market on perheen lähikauppa, mutta toisinaan hurautetaan Porin Mikkolan Prismaan isommille ostoksille. Mikä sen kätevämpää kiireelliselle äidille, kuin hoitaa kaikki kerralla ruokahuollosta vaatehuoltoon yhdellä pysähdyksellä. Mari kertoi hymyillen, että vaativamakuiset pojatkin ovat tyytyväisiä, sillä samasta paikasta löytyvät heidän suosikkivaatemerkkinsä.

”Parasta on, kun saan kaiken tarvitsemani yhdestä paikasta. Poikien urheilutarvikkeet ja jopa rautakaupan valikoimaa löytyy Prismasta. Saan jopa kesäpihalta istutukset puutarhaani.”

Bonukset talteen kaikkialta matkan varrelta

Mari kertoo ottavansa kaiken hyödyn irti bonustelusta ja säästävänsä hyvän siivun joka kuukausi vain vihreää korttia vilauttamalla. Suunnitelmallisuudella myös lomat kasvattavat bonuspottia suuremmaksi; reissun päällä pysähdytään ABC:llä ja valikoidaan matkakohteet Bonuskertymää silmälläpitäen. S-ryhmän verkostohan on laaja ja Bonusta kertyy minkä tahansa osuuskaupan alueella!

Oma kortti kaikille

Koko perhe kerryttää Bonuksia samaan pottiin ja S-Etukortilla maksaminen tuo vielä hyvän lisän etuihin.

”Usein Bonusten maksupäivänä kurvaan ABC:n polttoainejakajalle ja tankkaan auton täyteen. Tämä on kuin ilmainen tankillinen joka kuukausi. Lisäksi peruspankkipalvelut ovat meille maksuttomia ja kortilla maksamisesta maksetaan meille vielä maksutapaetua. Lisää bensaa siis tankkiin.”

Pankkiasiat, kuitit ja tietysti Bonustiedot näppärästi omasta kännykästä

S-mobiili on asiakasomistajan oma sovellus. Sieltä löytyvät yhdestä paikasta pankkiasiat, ostostiedot ja taajaan vaihtuvat etukupongit. Pääseepä sieltä kurkistamaan oman ostoskorin hiilijalanjäljenkin.

”S-mobiili on myös kätevä keksintö. Sieltä löydän kuitit ja ostokset sekä pääsen seuraamaan paljonko Bonusta on tulossa. Etukupongit ovat myös ahkerassa käytössä, niillä voi säästää kaikesta kivasta!”

Yhteistyökumppaneilta vakuutukset ja kännykät

Entäs varautuminen vahinkoihin? Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja vahinkoihin onkin varauduttu keskittämällä vakuutukset LähiTapiolaan, josta vakuutukset kerryttävät Bonusta. Kiva summa siis tilille

”Koko perhe, koiraa unohtamatta, koti sekä auto on kaikki vakuutettu LähiTapiolassa.”

Teimme yhdessä vielä visiitin S-marketiin tien toiselle puolelle. Iloinen henkilökunta tervehti meitä heti ovella.
”Täällä on niin hyvä palvelu.”

”Tästä on tullut ihan elämäntapa”, Mari kiteyttää lopuksi.

 

Tapaan Urpilaisen pariskunnan Mikkolan Prisman Ravintolamaailman Pressossa. Houkuttelevien vitriinien edessä iskee valinnan vaikeus ja herkkuja notkuvien esillepanojen ääressä päädymme kaikki eri leivonnaiseen. Sirpa ja Esa kertovat perheen lapsen muuttaneen jo omilleen, mutta nykykokoonpanoon kuuluu heidän lisäkseen karvaisia perheenjäseniä. Koirat odottelevat kotona isäntien kauppareissun ajan.

”Prisma on meidän kotikauppa, mutta Prisma Raudan lemmikkiosastokin on tullut meille tutuksi.” Esa aloittaa.
Monipuoliset valikoimat houkuttavat kauppaan kerta toisensa jälkeen. Ruokaostoksilla valintoja ohjaa mm. ruoan alkuperä.
”Meille tärkeää on ruoan kotimaisuus ja valitsemme usein lähellä tuotettua ruokaa.”

Kaikki omasta kotikaupasta

Puutarhanhoito on kesäisin molempien mielipuuhaa.
”Prisman kesäpiha on meidän luottopaikka. Hyvin hoidettuja taimia ja kesäkukkia ostaa mielellään.”
Mikkolan Prisman yhteydestä löytyy paljon Prisman valikoimia täydentäviä palveluita, jotka ovat myös ahkerassa käytössä. Bonusyhteistyökumppaneiltakin tehdyt ostot kartuttavat bonuspottia
”Apteekki ja Itäkeskuksen kultakoru ovat tuttuja paikkoja.” ”Tuleepa Osuuskauppaan kuuluvasta Emotioninkin valikoimista tehtyä hankintoja.”

Sirpalle langat ja Esalle elektroniikkaa

Teimme kierroksen Prisman käyttötavaraosastolla ja Sirpa pysähtyy ihailemaan lankavalikoimaa. Käsityöihmisen ostoskoriin on kerran jos toisenkin tarttunut neulelankoja, joista on päässyt loihtimaan erilaisia käsitöitä. Lankavalikoimaa ihaillessamme Esa on suunnannut tuttuun paikkaan elektroniikkaosastolle. Seuraamme perässä ja saan laajan esittelyn ja suosittelun urheilukelloista, joita juutumme tutkimaan yhdessä.
”Tämä on niin tuttu kauppa, että on helppo löytää toinen oikeasta hyllyvälistä, mikäli saattuukin eksymään toisesta kauppareissulla.”

Ruokahyllyjen välissä Urpilaiset nostavat esiin suosikkiravintolansa Porin keskustasta, Torero kävelykadulla.
”Käymme siellä laadukkaan ruoan, palvelun ja tunnelman saattelemana.”
Autoilevana ja matkustelevana pariskuntana ABC:t, ABC CarWashit ja Karla monimerkkihuolto ovat myös tulleet tutuiksi. Myös hotellimajoittumisista kerryttää Bonusta, kaikkien osuuskauppojen alueilla.

Paljonko sitä Bonusta sitten kertyy? Sirpa kertoo, että Bonusta maksetaan tilille noin 80-150 euroa kuukaudessa.
”Yksikin kerta kun katsoin, oli Bonusta tulossa 184 €” Esa täsmentää, ”Keräämme Bonusta tilille ja teemme sillä suurempia hankintoja.”
Urpilaiset vinkkaavat ottamaan kaiken hyödyn irti asiakasomistajuudesta.

”Keskittäminen tuo parhaan hyödyn. Bonusta saa niin monesta paikasta.”

Asiakasomistajana sinäkin saat rahallista hyötyä:

Asiakasomistaja saa euroja tililleen, ei klubipisteitä

Osuuskaupalla ei ole kanta-asiakasjärjestelmää, vaan meillä on asiakkaidensa omistama yritys, jonka tuotto ei mene yhdellekään ulkopuoliselle. Tunnetuin asiakasomistajan saama hyöty onkin Bonus, jonka saat rahana pankkitilillesi joka kuukausi.

Elämässä on kahdet hinnat, sinulle on ne edullisemmat

Osuuskaupan asiakasomistajuuden mukana tulee automaattisesti pysyviä rahallisia etuja ja maksuttomia palveluja. Jos maksuton luottokortti, erikoishintainen hotelliyö, risteily ja samppanja -30 % alennuksella kuulostaa huikentelevaiselta, voit järki-ihmisenä ottaa vastapainoksi Bonukset kotiin vakuutuksista, mobiililiittymistä, kodin turvallisuuspalveluista, silmälaseista, hammashoidosta ja apteekkiostoksista.

Satakunnan Osuuskauppa käyttää suuren osan panostuksistaan oman alueensa elinolojen hyväksi.

Satakunnan Osuuskauppa on suurin yksityinen työnantaja Satakunnassa, 80 % myymästämme ruoasta on kotimaista, lähikaupassasi on aina satoja paikallisia tuotteita, jokaisella suomalaisella on laadukkaat ja kattavat palvelut kotikulmilla.

Osuuskaupan asiakasomistajana ostat fiksusti ja saat rahallesi mahdollisimman paljon vastinetta.

Siksi meillä on S-mobiilissa Omat Ostot -palvelu, jonka avulla omasta ostohistoriastasi tulee sinulle mainio työkalu fiksumpaan kuluttamiseen. Esimerkiksi Ravintolaskuri paljastaa läpinäkyvästi ja rehellisesti ruokaostostesi terveellisyyden, ja auttaa sinua tekemään terveellisempiä valintoja. Hintavertailijassa sinulla on sormenpäissäsi kauppojen päiväkohtaiset tuotehinnat myymälän tarkkuudella.

 

Ellet vielä ole Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistaja, liity nyt. Se käy helposti.

Katso lisätiedot ja liity tästä

Joulukuussa saimme nauttia Kokemäen kirkossa Kokemäen ja Friitalan mieslaulajien konsertista. Konsertti oli maksuton mutta yleisöllä oli mahdollisuus antaa vapaaehtoinen ja -valintainen ohjelmamaksu, joka ohjattiin paikalliseen hyväntekeväisyyteen. Ohjelmamaksuja kertyi 174,20 € ja lupauksemme mukaisesti pyöristimme sen ylöspäin seuraavaan sataan euroon.

Asiakkaat ja henkilökunta saivat ehdottaa hyväntekeväisyyskohdetta ja eniten ehdotettiin Eläinten turvakoti Kuuraa. Niinpä S-market Kokemäen marketpäällikkö Tiina Kajan matkasi Kuuraan tapaamaan hevosia, possuja, lampaita ja muita eläimiä, sekä samalla Eläinsuojeluyhdistys Kuuran puheenjohtajaa Inge Kronea ja hallituksen jäsentä Tanja Koskea. Inge ja Tanja vastaanottivat lahjoituksen ja kertoivat, että käyttökohteita turvakodista kyllä löytyy.  Viranomaisten huostaan ottamien eläinten lisäksi turvakodissa hoidetaan luonnosta löytyneitä, loukkaantuneita pieneläimiä, tavoitteena saada ne kuntoutettua takaisin luontoon.

Eläinten turvakodilla ei ole yhtään palkattua työntekijää. Turvakodin perustajan ja eläinten hoidosta vastaavan Tanja Kosken lisäksi toiminnassa on mukana vaihteleva määrä vapaaehtoisia. Vapaaehtoisille löytyy työtä risusavotasta lannan luontiin ja kaikkea siltä väliltä. Rapsutellakin kovia kokeneita eläimiä saa ja hyvin ne näyttävät viihtyvän ja ovat luottavaisia myös vierailijoita kohtaan. Karjuherra, Herra Heikunkeikun, yritti herkkupalojen toivossa tunkea kärsänsä taskuun. Epäonnistuttuaan taskutarkastuksessa se pyyhki kuolat takin helmaan ja vetäytyi röhkäisten omaan, siistiin karsinaansa natustelemaan porkkanoita. Melko mukavat oltavat karjuherralla, kylki kyljessä kaveri Sportti-Pertin kanssa.

 Haluatko liittyä asiakasomistajaksi?

Katso täältä, miten voit liittyä ja mitkä edut saat liittyessäsi

Käteispalvelut  Prisma Länsi-Porin ja Prisma Mikkolan  Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankkipisteissä ma-pe 10-12. Muina aikoina nostot ja talletukset S-Etukortti Visalla Prismojen, S-marketien, Sale-myymälöiden ja ABC-liikennemyymälöiden kassoilla.

 

  • Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankkipisteemme palvelevat Prisma Länsi-Porissa ja Prisma Mikkolassa  sekä ajanvarauksella että vuoronumerolla. Varmista aukioloajat täältä: toimipaikat ja aukioloajat
  • Sokos Satakunnassa, S-market Kankaanpäässä ja S-market Huittisissa palvelemme vain ajanvarauksella

Ajan varaamalla pääset palveltavaksi jonottamatta, juuri silloin kun haluat.

  • Palvelemme kuolinpesän asioissa ja alaikäisen pankkiasioissa vain ajanvarauksella. Ennen ajanvarausajan alkua soitamme ja varmistamme, että kaikki tarvittavat asiapaperit ja henkilöllisyystodistukset tulevat otettua mukaan tapaamiseen.
  • Kuolemantapauksen jälkeen vainajan viimeisimpään kotiosoitteeseen lähtee automaattisesti todistus osuusmaksusta ja saldotodistus S-Pankista.
  • Varaa aika Asiakasomistaja- ja S-Pankki-palvelupisteelle tästä >

Palvelumyyjä tavattavissa ajanvarauksella

S-market Kokemäellä  14.5.2024  Varaa aikasi sähköpostilla:  asiakaspalvelu.satakunta@sok.fi

 

S-käyttäjätilin avulla voit hallinnoida omia asiakastietojasi ja kirjautua S-ryhmän palveluihin.

Huomioithan, että verkkokaupoista tilattaessa Bonus kertyy vain S-käyttäjätunnuksella kirjautuneena.

S-käyttäjätilin voit luoda osoitteessa s-kayttajatili.fi

S-Pankin palvelut verkossa:

Koronaepidemia vaikutti monialaiseen Satakunnan Osuuskauppaan hyvin kaksijakoisesti. Ruokakauppa kävi hyvin, myös rautakaupassa tehtiin erinomainen myynti. Ruoan ja käyttötavaran verkkokauppa kehittyivät vahvasti. Ravintola-, liikennemyymälä- ja autokauppa sen sijaan kärsivät pahoin koronasta.

-Monella toimialalla toimimisesta oli viime vuoden erikoistilanteessa selkeä hyöty. Kun osa liiketoiminnasta pieneni merkittävästi ja jouduttiin osin keväällä viranomaismääräysten vuoksi jopa sulkemaan, pystyttiin näiltä liiketoiminta-aloilta työllistämään henkilökuntaa marketkaupan puolelle. Näin lomautustarve jäi paljon pienemmäksi kuin toisenlaisessa tilanteessa olisi käynyt. Vuosittain tehtävän henkilöstön työyhteisötutkimuksen tulos kehittyi viime vuonna hyvin, ja saimme hyvät arviot henkilökunnaltamme mm. eettisestä ja koronaan liittyvästä toiminnastamme. Koko henkilökuntamme on kannuste- ja tulospalkitsemisen piirissä, ja olen erittäin iloinen siitä, että myös viime vuonna pystyimme maksamaan henkilökunnallemme näitä palkkioita. Henkilöstömme sai viime vuodelta erinomaisesta koronavuoden hoitamisesta palkkioita enemmän kuin koskaan aiemmin. Iso kiitos henkilökunnallemme kaikesta siitä nopeasta reagoinnista ja joustavuudesta, jota viime vuoden mittaan tarvittiin. Koronavuosi loi mielestäni aiempaakin enemmän osuuskauppahenkeä, iloitsee toimitusjohtaja Harri Tuomi.

-Ensimmäinen, ja tärkein, tavoitteemme koronaepidemian alusta asti on ollut turvata henkilökuntamme ja asiakkaidemme terveys, ja estää omilla toimillamme pandemian leviäminen. Koen meidän onnistuneen tässä hyvin, ja olemme saaneet myös asiakkailta kiitosta turvallisesta asioinnista. Olemme reagoineet paikalliseen tilanteeseen monilla erilaisilla teoilla yksiköissämme, mm. lisäämällä asiakasviestintää turvaetäisyyksistä ja maskien käytöstä. Hygieniaa on entisestään tehostettu kaikkialla liiketoiminnassamme. Koko henkilökuntamme käyttää kasvosuojaimia, kassoille ja asiakaspalvelupisteisiin on asennettu pleksit, ja käsidesiä on tarjolla yksiköissä.

Isona alueellisena toimijana myös toimialueen ruokahuolto on suurelta osin meidän vastuullamme. Ruokahuollon toimivuus olikin toinen tärkeä tavoitteemme koronan keskellä. Tässäkin mielestäni onnistuimme hyvin. Olemme onnistuneet pitämään kaikki ruokakauppamme toimivina, ja koronaepidemian aivan alkua lukuun ottamatta saaneet hyvin tavaraa hyllyihin. Ravintolamme saivat keväällä notkeasti liikkeelle take-away-myynnin ja kaksi pop up -ravintolaa, lisäksi liikennemyymälät alkoivat myydä noutoruokaa ABC-mobiilin kautta. Myös asiakkaidemme toivomia ruoan verkkokaupan palveluja onnistuimme kehittämään viime vuonna, kolmeen uuteen yksikköön avattiin ruoan verkkokauppa. Lisäksi kehitimme koronaepidemian aikaiseksi avuksi Ostosapu-palvelun, joka on suppeampi versio ruoan verkkokaupasta. Ostosapu toimii meillä nyt toistaiseksi seitsemässä yksikössä, kertoo toimitusjohtaja Harri Tuomi.

Asiakasomistajien saama hyöty kasvoi

Satakunnan Osuuskaupalla oli viime vuoden lopussa asiakasomistajia 70 346, talouspeitto nousi 71 prosenttiin. Asiakasomistajillemme maksettiin Bonusta 12,7 miljoonaa euroa (12,3 milj. ed. v.).

Halusimme parantaa asiakasomistajiemme etuja ja muutimme vuonna 2017 osuuskauppamme 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi bonustaulukkomme edullisemmaksi asiakasomistajillemme. Asiakasomistajille puhtaana rahana maksettavien Bonusten määrä onkin kehittynyt merkittävästi muutamassa vuodessa: vuonna 2017 Bonuksia maksettiin 11 miljoonaa, vuonna 2020 summa oli jo 12,7 miljoonaa.

Koronavuosi toi mukanaan uusia ulottuvuuksia myös sähköiseen asiointiin

S-mobiili, joka yhdistää asiakasomistajuuden, kaupan ja S-Pankin palvelut, on aiempaa suositumpi asiakasomistajiemme keskuudessa. S-mobiilissa julkaistiin viime vuonna uusia palveluita, mm. ravintolaskuri, josta voit nähdä miten terveellisiä ostoksia teet ruokakaupoistamme. S-mobiilia käyttää aktiivisesti jo 35 000 henkilöä alueellamme.

Koronavuosi näkyi selkeänä kysyntäpiikkinä verkkokaupan palveluissa. Olemme S-ryhmässä edelläkävijöitä niin ruoan kuin käyttötavarakaupan verkkokaupassa. Siitä on ollut selkeä etu asiakasomistajillemme, olemme pystyneet hoitamaan verkkokauppaa hyvin ja myös kehittämään sitä viime vuonnakin. Isoin ruoan verkkokauppamme toimii Prisma Mikkolassa. Viime vuonna avasimme uudet ruoan verkkokaupat kolmeen yksikköön: Prisma Länsi-Poriin, S-market Kankaanpäähän ja S-market Huittisiin. Ruoan verkkokaupan osuus koko ruoan myynnistä nousi n. 3 %:n tasolle Satakunnan Osuuskaupassa, osin koronavuoden vaikutuksesta. Ennakoimme ruoan verkkokaupan jatkavan kasvuaan tulevinakin vuosina.

Niin Sokoksen kuin Prismankin verkkokaupan osalta viime vuosi oli myös vahvaa kasvun aikaa, tähänkin korona toi oman lisänsä. Harjoittamamme verkkokauppa tuki myös työllisyyttä omalta osaltaan.

Korona vaikutti kaksijakoisesti toimialojen liikevaihtoon sekä tulokseen

Liikevaihto saatiin säilytettyä poikkeusvuodesta huolimatta edellisvuoden tasolla, monialainen liiketoiminta auttoi tässä. Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi koronatilanteesta eniten, koronalla oli iso negatiivinen vaikutus liikevaihdon kehitykselle myös autokaupassa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa. Market- ja tavaratalokauppa hyötyi koronatilanteesta siten, että ruoan myynti nousi merkittävästi, myös käyttötavarakaupassa ja erityisesti Kodin Terran myynneissä saatiin hyvä kehitys.

Satakunta-konsernin toiminnan tulos oli 5,5 miljoonaa euroa eli 1,5 % liikevaihdosta, joka on edellisvuoden tasoa (5,3 milj. ja 1,4 %).

Verkosto kehittyi vahvasti

-Huolimatta koronavuoden haasteista onnistuimme toteuttamaan kaikki suunnitellut uudistukset toimipaikkaverkostoon ja parantamaan asiakasomistajien palveluita Satakunnassa jopa suunnitelmiammekin paremmin. Erityinen painopiste viime vuoden uudistuksissa oli ruoan verkkokaupan sekä S-market-verkoston kehittäminen, joka jatkuu vielä tänäkin vuonna. Viime vuonna uudistettiin Kokemäen, Harjavallan, Lukkarinsannan, Kankaanpään ja Huittisten S-marketit, ja perustettiin uudet ruoan verkkokaupat S-market Kankaanpäähän ja Huittisiin sekä Prisma Länsi-Poriin. Sale Tori avattiin kesällä uutena kauppana Porin ydinkeskustaan. Sale Luvia muutettiin heti alkuvuodesta S-marketiksi. Noormarkkuun avattiin uusi ABC-mittarikenttä, ABC Kiikoisten Sale laajennettiin ja uudistettiin, myös ABC Huittisten ravintola uudistettiin. Loppuvuodesta teimme vielä tulevaisuuden kauppapaikkahankintoja Ulvilasta, kertoo talousjohtaja Ari Pakaslahti. “Investointien kokonaismäärä viime vuodelta nousee 9,0 milj. euroon (16,9 milj. ed.v.), investoinnit pystyttiin tekemään tulorahoituksella”, Pakaslahti jatkaa.

Toimialueelle tukea koronan vaikutuksista selviämiseen

Koronaepidemia on vaikuttanut voimakkaasti monin tavoin kaikkien elämään. Yksinäisyys ja epävarmuuden tunne, huoli omasta ja läheisten terveydestä, toimeentulosta ja tulevaisuudesta tulivat tutuiksi. Paikallisten ihmisten omistamana osuustoiminnallisena yrityksenä halusimme auttaa vaikeasta tilanteesta kärsiviä, ja lahjoitimme keväällä 30 000 euroa toimialueemme asukkaisiin kohdistuvien koronakriisin vaikutusten lieventämiseksi. Lahjoitus kanavoitiin SPR Satakunnan Piirin kautta alueen vähävaraisille lapsiperheille ja ikäihmisille. Joulun alla lahjoitimme 10 000 euroa ruoka-apua tarvitseville. Lahjoitus jaettiin hävikkiruokaa alueellamme jakavien toimijoiden kautta.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi
talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fki

Tämä sivu on muuttanut.

Uusi sivu löytyy täältä

Outi Brander istahtaa työpäivän jälkeen Coffee Housen terassille tarjottimensa kanssa. Perjantain kunniaksi tarjottimelta löytyy herkullinen mandariinileivos ja iso kuppi kahvia. Kahvittelun lomassa on hetki aikaa keskustella siitä, miten asiakasomistajuus näkyy hänen arjessaan.

Outi asuu puolisonsa kanssa Meri-Porissa, perinteikkäässä rintamamiestalossa koiran ja kahden kissan kanssa. Poika ja tytär ovat jo lähteneet maailmalle ja perustaneet omat perheensä. Keittiöremontti on juuri saatu valmiiksi. Unelmien laatat löytyivät Kodin Terrasta, josta suuri osa muistakin remonttitarvikkeista ostettiin.

Kodin Terran laajat aukioloajat mahdollistavat remonttitarvikkeiden haun myös iltaisin ja viikonloppuisin. Usein remonttitarpeet myös lisääntyvät matkan varrella, niin nytkin. Kun vauhtiin päästiin, rempattiin myös eteinen.

S-mobiilia kannattaa hyödyntää

Mikkolan Prismaa Outi puolisoineen pitää lähikauppanaan, vaikka ei ihan lähin kauppa olekaan. Laajat valikoimat ja kotimaisuusaste houkuttavat, tuotteet myös löytyvät helposti. Joskus järjestyksen vaihtuminen harmittaa, mutta toisaalta silloin voi löytää jotain aivan uutta, mitä ei muuten tulisi kokeiltua. Ruokaostokset tehdään pääasiassa kerran viikossa. Bonus tuplana-kampanjaa hyödynnetään niin, että normaalisti loppuviikkoon sijoittuva kauppareissu tehdään vasta maanantaina. S-mobiilista  saa hyvin tietoa kampanjoista. Tampereen seudulla Prismassa työskentelevä tytär välillä muistuttelee tarjouksista, S-mobiilista kun näkyvät kaikkien osuuskauppojen edut.

Lounaseväät Sale Torista

Kertyvä Bonus säästetään ja sillä ostetaan sitten jotain mukavaa. Viimeksi puutarhatuolit Kodin Terran verkkokaupasta. Tilaus tehtiin sunnuntaina illalla ja tuolit tulivat jo tiistaina. S-tilin käyttöä taloustilinä on harkittu, maksutapaetu ja helppous houkuttavat. Bonusta taitaa kertyä lähitulevaisuudessa enemmänkin: Sale Torin avautumisen jälkeen Outi kertoo kummasti laiskistuneensa eväiden tekemisessä. Salesta saa niin näppärästi haettua herkulliset OmaKöökin tuotteet lounaaksi. Kahvihetken jälkeen Outi suuntaa vielä Sokokselle. Hän on kolmen lapsenlapsen onnellinen mummu ja ihan kaikkein nuorimmaisen ristiäisiä vietetään viikonloppuna. Jotain kivaa päällepantavaa pitäisi löytää ja Sokoksellahan sitä on.