Lähellä tuotettu ruoka maistuu


15.01.2021

Pientuottajille järjestetty uusien lähiruokatuotteiden innovointikilpailu tuotti Satakunnan Osuuskaupassa hienoa satoa.

– Yhä useampi kuluttaja valitsee ostoskoriinsa lähialueella tuotettua ruokaa. Ruoan alkuperästä aina sen tuotanto-olosuhteista lähtien ollaan kiinnostuneita. Lähiruoka koetaan vastuulliseksi ja ekologiseksi valinnaksi, asiakkuuspäällikkö Tuomas Kärki elintarvikealan asiantuntijayritys Foodwest Oy:stä taustoittaa.

Foodwest oli mukana toteuttamassa Satakunnan Osuuskaupassa järjestettyä kilpailua, jossa etsittiin uusia lähiruokainnovaatioita maakunnan alueelta.

Kaikki neljä finaaliin päässyttä tuotetta – Mäkilän Leipomon Cookie Dough -pakastetaikina, Sunniemen Kartanon Pariisin Porkkanat, Agrifutura Tomaatit Oy:n NAMS Passata di Madonna -tomaattikastike sekä Metsärannan Lihan hienopeura-makkara – saivat ensiesittelyssä kuluttajilta innostuneen vastaanoton. Monet ilmoittivat olevansa heti valmiita ostamaan niitä.

Tämä ei ollut Tuomas Kärjelle yllätys.
– Tuotteet vastaavat hyvin valtatrendeihin, joita ovat lähiruoan arvostuksen lisäksi muun muassa itse tekeminen, helppous, kasvisten käytön lisääminen sekä aidot maut ja herkuttelu.
Prisma Mikkolassa järjestetyssä finaalissa kuluttajat pääsivät maistelemaan tuotteita ja arvioimaan niiden ominaisuuksia sekä houkuttelevuutta. Samalla he osallistuivat Foodwestin järjestämään kuluttajatutkimukseen.

– Löysimme monia hyviä kehittämiskohteita liittyen muun muassa tuotteiden ominaisuuksiin ja pakkauksiin, Kärki kertoo.

Helposti hyvää

Tiukan kisan voittajaksi julistettiin Mäkilän Leipomon Maitosuklaa Cookie Dough -pakastetaikina. Tuotteessa vetosivat sen uutuusarvo ja helppo käytettävyys arjessa sekä tietysti herkullinen maku.

– Taikinan voi käyttää suoraan pakkasesta tai jääkaapista sulatettuna. Leipominen ei vaadi jauhoja eikä muita raaka-aineita. Keittiö pysyy siistinä, vaikka touhussa olisivat mukana pienimmätkin leipurit. Valmista tulee noin vartissa, leipurit Wili (kuvassa) ja Jari Mäkilä kertovat.

Pariisin perunan tuntevat monet ja pian tulevat tutuiksi myös Pariisin Porkkanat. Sunniemen Kartanossa kehitetyissä pyöreissä naposteluherkuissa hyödynnetään pakkausvaiheessa syntyvää hävikkiä, kuten kaikkein suurimmiksi kasvaneita porkkanoita.

– Yhä useammat haluavat korvata makeat välipalat terveellisemmällä syötävällä. Pariisin Porkkanaa voi luonnollisesti käyttää myös ruoanvalmistuksessa monella eri tavalla. Jännittävä muoto antaa tilaa luovuudelle ja kokeilulle, yrittäjä Toni-Anton Mattila toteaa.

Kotimaista ja laadukasta

Suurin osa Suomessa myytävistä tomaattikastikkeista tuodaan ulkomailta. On siis korkea aika saada mukaan kotimaisista raaka-aineista valmistettua tarjontaa. Tällä ajatuksella Agrifuturassa lähdettiin kehittämään tomaattikastiketta osaksi NAMS-tuoteperhettä.

– Hyödynnämme ns. hukkatomaatteja, jotka eivät kelpaa vähittäismyyntiin kokonsa tai ulkonäkönsä puolesta. Kastikkeen parhaita puolia ovat lisäaineettomuus, erinomainen maku ja luonnonmukainen resepti, myynnistä ja markkinoinnista vastaava Teemu Kanasuo selvittää. Kuvassa Argifutura Tomaatit Oy:n toimitusjohtaja Sami Vekkeli.


Neljäs finaaliin päässyt tuote oli Metsärannan Lihan Hienopeura-makkara. Kyseessä on kevyesti savustettu ns. kypsä raakamakkara, jonka säilyvyys on parempi kuin raakamakkaran. Raaka-aineet ovat laadukkaita: peuraa ja suomalaista herkkutattia.

– Tuote puhuttelee henkilöitä, jotka arvostavat puhdasta ja lihaisaa suomalaista makkaraa ja valitsevat mieluummin hyvä maun kuin halvan hinnan, myynnistä vastaava Antti Laukkanen toteaa. Kuvassa Antti Laukkanen Metsärannasta (vasemmalla) ja keittiömestari Jarkko Pulkkinen (makumaailman kehittäjä).

Kasvun eväitä

Lähiruuan eli omassa maakunnassa tuotetun tai valmistetun ruoan myynti on ollut Satakunnan Osuuskaupassa voimakkaassa kasvussa, ja sitä myös suositaan tietoisesti valikoimissa. Lähiruoan osuus koko ruokamyynnistä lähentelee 20 prosenttia, mikä on huippulukema suomalaisessa ruokakaupassa. Lähiruokatuottajia osuuskaupalla on noin sata.

– Halusimme antaa tuottajille, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa vuodessa, mahdollisuuden kehittää uusia tuotteita kaupan valikoimiin ja luoda niille näin mahdollisuuksia kasvaa, toimialajohtaja Jussi Kaartinen summaa.

Wili ja Jari Mäkilä liputtavat lähiruoan puolesta.
– Lähiruokatuotteet työllistävät ja lisäävät alueen kaupallista vireyttä ja vetovoimaisuutta. Parhaimmillaan ne ovat paikallisia ylpeydenaiheita asukkaille ja kauppiaille, he toteavat.
Kaikki kilpailun finaalissa mukana olleet tuotteet ovat nyt myynnissä Satakunnan Osuuskaupan myymälöissä. Asiakkaat lopulta päättävät, mistä niistä tulee menestys.

Lue lisää tuottajista:

Metsärannan Liha: Hieno peuramakkara
Mäkilän Leipomo: Maitosuklaa Cookie Dough -pakastetaikina
Sunniemen kartano: Pariisin Porkkanat
Agrifutura Tomaatit Oy, NAMS: Passata di Madonna -tomaattikastike