Valtaosassa Satakunnan Osuuskaupan rekrytointeja käytetään ryhmähaastattelua. Ryhmähaastattelu on hyvä rekrytointitapa tehtävissä, joissa on paljon hakijoita. Näin mahdollisimman moni saa tulla kertomaan itsestään ja kuulemaan työtehtävästä lisää. Rekrytoija saa ensivaikutelman hakijasta: olisiko hän sopiva asiakaspalveluun, miten hän vuorovaikuttaa, ottaako katsekontaktia, miten huomioi muut ja kuinka aktiivisesti osallistuu keskusteluun. Iso ja mieluisa osa työtäni on vastata rekrytointiprosessista ja tehdä valintoja yhdessä esihenkilöiden kanssa.

Kaikki tehtävään hakemuksensa perusteella sopivat kutsutaan ryhmähaastatteluun. Ryhmän koko vaihtelee viidestä reiluun kymmeneen hakijaan, tehtävästä ja tilanteesta riippuen. Miten homma sitten etenee?

Case S-market Ulvila

Satakunnan Osuuskaupan uusin yksikkö on Ulvilan Sahamäkeen marraskuussa avattu S-market. Saimme syksyllä tehtäviin paljon hakemuksia, jopa 130! Jokainen hakemus käytiin läpi ja kutsun haastatteluun sai noin 80 hakijaa. Tunnin ryhmähaastattelutilanteita oli useita. Loistavista tyypeistä jatkoon pääsi yli 20 hakijaa vielä esihenkilön yksilöhaastatteluun. Valituksi tuli 15 parasta.

Rekrytointi oli varsin onnistunut, sillä marketpäällikkö Miia Valtasen mukaan hänellä on kasassa unelmatiimi! Sopivasti erilaisia, eri taustoista tulevia palvelualttiita, iloisia työntekijöitä. Mikä meille sitten sai hakemaan?

Myyjä Emilia Heinilä toteaa, että hän halusi rikastuttaa kokemustaan kaupan alalla: ”Olin yhdeksän vuotta edellisessä työpaikassa ja olin jo jonkun aikaa miettinyt hakisinko Satakunnan Osuuskauppaan. Kun uusi S-market alkoi nousta pystyyn, päätin hakea ja olen todella iloinen, että tulin valituksi!”
Samoilla linjoilla ovat myös myyjä Liisa Saarinen ja myyntipalveluvastaava Hanna Haasala. Kumpikin oli kuullut tutuiltaan, että osuuskauppa on hyvä työnantaja. ”Meillä on myös tosi kivat henkilöstöedut, mikä on tietty plussaa!”, toteaa Emilia.

Hannakin kertoo olevansa positiivisesti yllättynyt, kuinka paljon kaikkia etuuksia meille osuuskaupan työntekijöille kuuluu. ”Myös se yllätti, että lisätöitä on niin helposti saatavilla lisää, jos haluaa tehdä enemmän työtunteja. Myös koulutusmahdollisuuksia löytyy paljon, ja uralla etenemisen mahdollisuudet ovat äärettömän laajat”, Hanna lisää.

Emilia Heinilä, Liisa Saarinen ja Hanna Haasala.

Uuden kaupan tekeminen sai työporukan tiiviiksi

Liisa nautti uuden kaupan tekemisestä: ”Oli palkitsevaa nähdä työnsä jälki. Työskentely tuntui helpolta eikä töitä tarvinnut missään vaiheessa tehdä yksin.”

Hanna tuntee olevansa etuoikeutettu, kun on päässyt mukaan avaamaan uutta yksikköä. Ensimmäiset myymälään saapuneet kuormat olivat valtavia. Hannan mielestä oli kuitenkin hauska huomata, kuinka nopeasti myymälä alkoi näyttämään oikealta ruokakaupalta. Toki matkaan mahtui myös haasteita. Ensimmäinen kuukausi S-marketissa työskenneltiin työmaakypärät päässä ja huomioliivit päällä.

”Työporukkamme on tiivis ja henki on loistava! Hyvä yhteishenki vaikuttaa työssä jaksamiseen positiivisesti. Jokainen tiimin jäsen on saman arvoinen, ja meillä on töissä kivaa! On onni, että meillä on niin hyvä porukka, jossa jokainen voi neuvoa ja opettaa toinen toistaan oman osaamisensa mukaan”, kolmikko toteaa yhteen ääneen.

Miia Valtanen

Yhteistyön voimaa

Avajaiset yllättivät koko porukan positiivisesti. Asiakkaita oli paljon ja henkilökunta sai paljon positiivista palautetta. Hieno valoshow ja päivittäiset tempaukset saivat väkeä hyvin liikkeelle.

Tarjoustuotteita S-marketista myytiin paljon enemmän kuin mihin oli varauduttu. ”Oli upea huomata, että esimerkiksi banaaneja saatiin lisää muualta osuuskaupasta, kun ne meidän myymälästä pääsivät loppumaan. Ja avajaisviikolla ollut isänpäivä sai kermahyllymme tyhjenemään. Onneksemme muutaman kilometrin päässä olevalta Satamaidon meijeriltä saimme lauantaina erittäin nopealla aikataululla hyllyihimme lisää kermaa”, Hanna ihailee alueen yhteistyötä.

Ryhmähaastattelusta jäi hyvä mieli

Hanna koki ryhmähaastattelun oivaksi rekrytointitavaksi. Jokaiselle annettiin mahdollisuus vastata kysymyksiin, ja oma-aloitteisuuden pääsi näyttämään. Tilaisuuden alussa kerrottiin kattavasti yrityksen toiminnasta, uralla etenemisen mahdollisuuksista ja henkilökunnan eduista.

Emiliakin piti aloitusinfosta ja vuorovaikutteisesta haastattelusta: ”Ryhmätilanteesta jäi hyvä mieli yrityksestä ja sellainen olo, että toivottavasti itse pääsee mukaan!” Liisalle ryhmähaastattelu rekrytoinnin osana oli uusi kokemus. Hänen mielestään ryhmähaastattelu antoi hyvän kuvan yrityksestä ja sai sen käsityksen, että hakijoita oli paljon ja olemme haluttu työnantaja.

Työpaikan vaihto kannatti

Emilia, Liisa ja Hanna tuumivat, että uuden kaupan tekeminen oli palkitsevaa ja se koetaan ainutlaatuisena kokemuksena. Hanna sen pukee sanoiksi: ”Odotuksena oli, että uuden myymälän avaaminen vaatii henkilökunnalta kovaa työpanosta, venymisiä työvuorojen suhteen ja että uutta tietoa tulee paljon. Odotuksena oli myös, että työyhteisömme hitsautuu hyvin yhteen, ja meistä tulee yhteen hiileen puhaltava iloinen työyhteisö. Odotukset ovat todellakin täyttyneet! En ole katunut päivääkään työpaikan vaihtoa!”

Ulvilan Sahamäen monipuolisessa, yhteensä 30 työntekijää työllistävässä palvelukokonaisuudessa asiakas voi asioida laajan valikoiman S-marketissa ja Hesburgerissa sekä tankata, ladata ja pestä autonsa.
S-marketin yhteydessä toimii myös ruoan verkkokauppa, jossa asiakas voi tilata verkosta ruokansa noutolokerikosta noudettavaksi. S-market Ulvilassa on myös Postin ja Pakettipisteen pakettiautomaatit.

Teksti: HR-asiantuntija Sari Salo
Kuvat: Jussi Viitanen ja Miia Valtanen

Sari Salo

Valtteri, Jenni, Sanni ja Jenni ottivat tuntumaa myyntipalveluvastaavan työhön mypa-harjoittelijoina Satakunnan Osuuskaupassa. Palkallinen harjoitteluaika antoi paljon oppia, uusia kokemuksia ja joitakin yllätyksiä.

Harjoittelu valmentaa arjen johtamiseen ja sparraa entistä parempaan asiakaspalveluun.
– Osuuskaupassa kannustetaan kasvamaan, kehittymään ja oppimaan uutta. Tarjoamme monipuolisia työtehtäviä ja autamme etenemään uralla. Saat hyvät henkilöstöedut ja harjoittelun ajalta myyjän palkan, Satakunnan Osuuskaupan henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa kertoo.

Tiesitkö? Koulutus avaa jäsenyyden myymälän johtotiimiin ja S-ryhmän valmentavaan johtamiskulttuuriin.

Valtteri Hietamäki, 24

Asun Noormarkussa ja opiskelen liiketaloutta SAMKissa viimeistä vuotta. Olen työskennellyt opintojen aikana Prismassa, ja hain ja pääsin harjoittelemaan S-market Lukkarinsantaan.

Mitä odotit?
Toivoin, että esimies- ja organisointitaitoni kasvaisivat. Halusin syventää osaamistani ja saada näköalapaikan toisenlaiseen, Prismaa pienempään myymälämalliin.

Miten sujui?
Opin talon työtavat ja opin johtamaan vuoroa. Tahti oli nopeatempoista ja monet asiat tehtiin eri lailla kuin edellisessä työpaikassani. Piti opetella uudet käytännöt ja toimintatavat. Aluksi oli pieniä paineita, mutta sopeuduin nopeasti.
Minua ei jätetty oman onneni nojaan, vaan kaikki auttoivat ja perehdyttivät todella hyvin.

Vinkkejä harjoitteluun lähteville?
Ole aktiivinen. Uskalla kysyä. Rohkene ehdottaa uutta. Aiemmasta kokemuksesta myyntialalla on hyötyä, se helpottaa tiedon omaksumista.

Entäs nyt?
Jään töihin Lukkarinsantaan. Haluan tehdä kaupan alalla tehdä töitä jatkossakin, hakea päällikkökoulutukseen ja mahdollisesti erikoistua markkinointitehtäviin.

Jenni Ketola, 38

Asun Noormarkussa ja olen nykyään töissä paikallisessa S-marketissa. Minulle tarjoutui mahdollisuus hypätä vakkarityöstä harjoittelujaksolle Sale Toriin ja Sale Vapaudenkadulle.

Miten sujui?
Ensin heittäytyminen uuteen vähän pelotti. Päätin kuitenkin kokeilla. Riskinotto kannatti, olen mielettömän onnellinen. Suosittelen lämpimästi. Sain paljon uusia kokemuksia, ja minut otettiin lämpimästi vastaan. Pääsin muun muassa palvelemaan festarikävijöitä Oma Kaupassa Kirjurinluodolla. Salessa yllätti positiivisesti myyjän työn monipuolisuus. Arvostan asiakaspalvelua yli kaiken ja lähikaup

assa saa olla aidosti osa asiakkaiden arkea. Työpäivät menivät hujauksessa.

Vinkkejä harjoittelua miettiville
Hakemusta sisään vaan rohkeasti! Ole avoimesti oma itsesi, niin löydät varmasti sinulle sopivimman tien. Uskalla kertoa avoimesti omia kehitysehdotuksiasi. Itse en ole katunut päivääkään.

Tulevaisuudensuunnitelmat?
Osuuskauppa on iso organisaatio ja etenemismahdollisuudet ovat lähes rajattomat.
Kaupan alalla ei tule koskaan valmiiksi ja aina voi oppia uutta. Toivon, että oma polkuni vie tiimin esimieheksi.

Sanni Taipalmaa, 21

Opiskelen SAMKissa restonomiksi ja suoritin harjoittelun S-market Noormarkussa. Jakson jälkeen palaan kotiyksikkööni S-market Harjavaltaan.

Miten päädyit mypa-harjoitteluun?
Opintoihin tarvittiin viiden kuukauden harjoittelu, ja tässä aukesi oiva tilaisuus edetä uralla kaupan puolella ja kehittää niitä taitoja.

Miten sujui?
Sain valtavasti uutta tietoa. Opin ymmärtämään entistä paremmin vuororakennetta ja kaupan prosesseja. Olen myös saanut tuntumaa itseeni, siihen, millainen olen esimiestehtävässä. Harjoittelu on lisännyt sosiaalisia taitojani, tutustuttanut minut ihaniin ihmisiin ja antanut uusia kavereita. Mukavaa oli toki myös, että sain koko harjoittelu- ja kesätyöajalta palkkaa.

Vinkkejä harjoitteluun lähteville?
Suosittelen vilpittömästi. Saatte moniulotteisesta harjoittelujaksosta varmasti paljon irti. Se avaa myös monia ovia.

Entäs nyt?
Opiskelen ja teen töitä seuraavat vuodet, valmistuminen siintää syksyllä 2022. Uralla toivon pääseväni esimiestehtäviin matkailu-, hotelli- tai ravintolapuolella. Myös markkinointi kiinnostaa entistä enemmän, harjoittelujakso antoi siihenkin uutta kipinää, kun pääsin toteuttamaan somemarkkinointia.

Jenni Virtanen, 30

Pietniemi, Pori
Pääsin neljä vuotta sitten töihin Länsi-Porin Prismaan. Olen työskennellyt siellä monella osastolla, viimeksi hoidin maitokaapinvastaavan sijaisuutta.

Mitä odotit?
Esimies vinkkasi mypa-koulutuksesta ja suositteli hakemaan. Aprikoin ensin, onkohan minusta siihen. Sain valtavasti kannustusta työkavereilta ja esimiehiltä, joten rohkaistuin ottamaan haasteen vastaan.

Miten sujui?
Harjoituspaikakseni valikoitui S-market Kokemäki. Alkuun jännitti uuden paikan haltuun ottaminen, mutta sopeuduin nopeasti. Osaltaan varmasti auttoi, että olin työskennellyt Prismassa monella eri osastolla, joilla jokaisella on omat käytäntönsä.

Vinkkejä harjoitteluun lähteville
Ensin kannattaa sisäistää talon käytänteet, muttei rakentavaa kritiikkiäkään tarvitse pelätä. Olen huomannut, että omat ideat ovat tervetulleita ja perusteltuja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.

Entäs nyt?
Harjoitteluajasta jäivät erittäin hyvät muistot, ja se auttoi konkreettisesti uralla eteenpäin. Minut valittiin S-market Ulvilan tuliterän myymälän myyntipalveluvastaavaksi.

Lähde mukaan!
Sinulta odotamme:

Haku lähiesimiestyöharjoitteluun on auki! Lue lisää ja hae mukaan

 

Valtteri Hietamäki kehui saaneensa S-market Lukkarinsannan tiimiltä, Anne-Mari Santalähde, Petra Koski, Pia Jakonen ja Emilia Koikkalainen, korvaamattoman arvokasta taustatukea.

 

Outi Brander istahtaa työpäivän jälkeen Coffee Housen terassille tarjottimensa kanssa. Perjantain kunniaksi tarjottimelta löytyy herkullinen mandariinileivos ja iso kuppi kahvia. Kahvittelun lomassa on hetki aikaa keskustella siitä, miten asiakasomistajuus näkyy hänen arjessaan.

Outi asuu puolisonsa kanssa Meri-Porissa, perinteikkäässä rintamamiestalossa koiran ja kahden kissan kanssa. Poika ja tytär ovat jo lähteneet maailmalle ja perustaneet omat perheensä. Keittiöremontti on juuri saatu valmiiksi. Unelmien laatat löytyivät Kodin Terrasta, josta suuri osa muistakin remonttitarvikkeista ostettiin.

Kodin Terran laajat aukioloajat mahdollistavat remonttitarvikkeiden haun myös iltaisin ja viikonloppuisin. Usein remonttitarpeet myös lisääntyvät matkan varrella, niin nytkin. Kun vauhtiin päästiin, rempattiin myös eteinen.

S-mobiilia kannattaa hyödyntää

Mikkolan Prismaa Outi puolisoineen pitää lähikauppanaan, vaikka ei ihan lähin kauppa olekaan. Laajat valikoimat ja kotimaisuusaste houkuttavat, tuotteet myös löytyvät helposti. Joskus järjestyksen vaihtuminen harmittaa, mutta toisaalta silloin voi löytää jotain aivan uutta, mitä ei muuten tulisi kokeiltua. Ruokaostokset tehdään pääasiassa kerran viikossa. Bonus tuplana-kampanjaa hyödynnetään niin, että normaalisti loppuviikkoon sijoittuva kauppareissu tehdään vasta maanantaina. S-mobiilista  saa hyvin tietoa kampanjoista. Tampereen seudulla Prismassa työskentelevä tytär välillä muistuttelee tarjouksista, S-mobiilista kun näkyvät kaikkien osuuskauppojen edut.

Lounaseväät Sale Torista

Kertyvä Bonus säästetään ja sillä ostetaan sitten jotain mukavaa. Viimeksi puutarhatuolit Kodin Terran verkkokaupasta. Tilaus tehtiin sunnuntaina illalla ja tuolit tulivat jo tiistaina. S-tilin käyttöä taloustilinä on harkittu, maksutapaetu ja helppous houkuttavat. Bonusta taitaa kertyä lähitulevaisuudessa enemmänkin: Sale Torin avautumisen jälkeen Outi kertoo kummasti laiskistuneensa eväiden tekemisessä. Salesta saa niin näppärästi haettua herkulliset OmaKöökin tuotteet lounaaksi. Kahvihetken jälkeen Outi suuntaa vielä Sokokselle. Hän on kolmen lapsenlapsen onnellinen mummu ja ihan kaikkein nuorimmaisen ristiäisiä vietetään viikonloppuna. Jotain kivaa päällepantavaa pitäisi löytää ja Sokoksellahan sitä on.

 

Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

Asiakaspalvelua aurinkoisella asenteella

Jonna Kangas on reipas nuori nainen, joka on löytämässä kaupan alasta sen oman juttunsa. Vuonna 2015 hän sai ylioppilaaksi kirjoitettuaan kesätyöpaikan Harjavallan S-marketista ja työskentelee siellä nyt vakituisesti.

– Kävin välillä vähän aikaa opiskelemassa sairaanhoitajaksi, mutta se ei sitten ollut minun alani. Kaupassa työskentelystä sen sijaan tykkään ihan hirveästi. Helposti voisi ajatella, että päivät täällä ovat aika samanlaisia, mutta niin ei todellakaan ole. Joka päivä oppii jotakin uutta, Jonna toteaa.

Hän käy toisiaan myös tekemässä vuoroja osuuskaupan muissa S-marketeissa ja Sale-myymälöissä, mikä tuo vaihtelua ja avaa silmiä.

Kulunut kevät toi mukanaan ennen kokemattomia haasteita, kun myymälässä lähdettiin toteuttamaan uudenlaisia toimintatapoja koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

– Aluksi ajattelin, että apua, kuinka osaan pitää turvavälin asiakkaaseen, joka tulee hyllyjen välissä kysymään jotain, sosiaalinen ja asiakaspalvelusta pitävä nainen toteaa.

– Mutta ihmeen nopeasti me kaikki sisäistimme uudet, turvalliset tavat. Hommat ovat sujuneet nätisti, kun kaikki – niin henkilökunta kuin asiakkaat – joustavat tarpeen mukaan.

Osana vuoden työryhmää

Jonna kuuluu myymälänsä hyllykarttatiimiin ja huolehtii myös yksikön Facebook-sivujen päivittämisestä. Asiakaspalautteisiin hän vastaa mielellään.

– Kun Uusimaa keväällä suljettiin, eräs helsinkiläinen rouva kyseli huolestuneena, kuinka hän voi auttaa iäkästä äitiään ruokaostoksissa. Oli hienoa päästä kertomaan, että meillä on otettu käyttöön ostosapu eli mahdollisuus tilata ostokset sekä tarvittaessa myös kotiinkuljetus. Tilaukset voi tehdä joko netissä Foodien kautta, sähköpostilla, soittamalla meille tai jopa jättämällä tilaustoiveet myymälän postilaatikkoon.

Korona-ajan toimenpiteistäkin on tullut jonkin verran kyselyjä. Myös niihin Jonna on voinut hyvillä mielin vastata, että paljon on tehty ja tehdään hygienian ja turvallisen ostamisen eteen.

– Fiilis henkilökunnan kesken on säilynyt hyvänä, vaikka korona-aika onkin tuonut paljon uutta omaksuttavaa ja lisää töitä. Apukäsiä on ollut paikalla, kun henkilökuntaa on siirtynyt työskentelemään marketteihin muilta toimialoilta.

– Uusia naamoja on näkynyt täällä harva se päivä. Ihan älyttömän hyvin he ovat oppineet asiat ja olleet isona apuna, Jonna toteaa.

S-market Harjavalta valittiin hiljattain Satakunnan Osuuskaupan vuoden 2019 työryhmäksi. Perusteluissa todettiin muun muassa, että yksikkö onnistui toiminnassaan ja tavoitteissaan hienosti. Toimipisteessä korostui erinomainen esimiestyö sekä koko henkilökunnan tavoitteellinen yhdessä tekeminen.

Jonna Kangas on tunnustuksesta iloinen.

– Meillä työskentelee joukko ammattitaitoisia ihmisiä. Me osaamme juttumme!

Jonna toivoo, että korona-ajasta voidaan pian siirtyä normaaliin elämään.

– Kotona meillä on ravihevosia, joten on tosi ihanaa, että ravit ovat taas alkaneet. Kesältä odotan myös jalkapallotreenejä yhdessä kavereiden kanssa.

 

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna

 

 

 

 

 

 

 

Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

Sokoksesta Kankaanpään S-markettiin

Kun koronauutiset Suomessa alkoivat voimistua ja monenlaiset rajoitukset astuivat voimaan, muuttivat ihmiset kulutuskäyttäytymistään. Tavarataloissa ja erikoisliikkeissä näkyi nopeasti, että asiakkaat siirtyivät ostoksille verkkoon.

Juulia Virta ehti työskennellä Sokoksen kosmetiikkaosastolla vajaan vuoden, kun työt keväällä vähenivät dramaattisesti. Niin kävi monelle muullekin.

En osannut aluksi olla mitenkään huolissani koronasta. Olin ehtinyt alkuvuodesta käydä ulkomailla, eikä siellä ollut silloin mitään hälyttävää näkyvissä. Tilanteen vakavuus oli sitten aikamoinen yllätys, hän myöntää.

Nyt oli hieno asia se, että työnantaja sattui olemaan osuuskauppa, jolla on monenlaista toimintaa maakunnassa. Lomautetuksi ei tarvinnut jäädä, kun osuuskauppa lähes välittömästi ilmoitti kouluttavansa ihmisiä avuksi marketteihin, joissa asiakasmäärät puolestaan kasvoivat.

Juulia kävi opettelemassa marketin kassajärjestelmän S-market Herkussa eli samassa Sokoksen talossa. Tämän jälkeen nuori nainen hyppäsi autoonsa ja suunnisti kohti Kankaanpäätä. Siellä hän tarttui rivakasti ruokakaupan töihin.

Hyllyttämistä, kassatyötä, ostosten keräilyä asiakkaille ja tietysti asiakaspalvelua, hän luettelee tehtäviään S-market Kankaanpäässä.

  Tosi hyvin otettiin vastaan ja apua on saanut työkavereilta aina kysyessä, hän kiittelee.

Oman alan työt kiinnostavat

Yksi korona-ajan tärkeimmistä vaatimuksista kaupan alalla on ollut jatkuva hyvästä hygieniasta huolehtiminen. Juulialle tämä on tuttua juttua, sillä hän on koulutukseltaan kosmetologi. Siinä työssä hygieniavaatimukset ovat aina olleet korkeita.

Hoitotyötä mieluisampaa hänelle on ollut työskentely tuotteiden ja asiakaspalvelun parissa kosmetiikan myyjänä. Parhaillaan hän täydentää koulutustaan tällä alueella.

Näyttää siltä, että juhannuksen jälkeen voin työskennellä puolet vuoroista jälleen Sokoksella ja toisen puolen Kankaanpäässä. Tietysti oman alan tehtävät kosmetiikan parissa kiinnostavat, mutta hyvä ja opettavainen on ollut myös tämä S-market-aika, hän sanoo.

Söörmarkussa asuva nainen odottaa kesältä aurinkoa, uintia ja grillaamista – ihan perinteisiä juttuja. Hyvään työvireeseen päässeenä hän miettii, että taitaa säästää kertyneet lomapäivät syksymmälle.

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna

 

 

 

Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

 

Vahva yhteishenki siivittää

Anna-Kaisa Koivisto tuli Satakunnan Osuuskauppaan töihin vuonna 2005 ABC Tikkulaan. Sieltä tie vei Prisma Mikkolan Ravintolamaailmaan, jossa hän työskenteli marraskuuhun 2019 saakka. Väliin mahtui kotona vietettyjä vuosia, kun perheeseen syntyi kolme lasta, nyt 8-vuotias tyttö sekä 7- ja 5-vuotiaat pojat.

Viime vuonna Anna-Kaisa joutui onnettomuuteen ja sairauslomalle. Jo tätä ennen mielessä oli käynyt ajatus siitä, että olisi kiva tehdä jotakin muutakin kuin ravintolatyötä. Onneksi osuuskauppa on iso ja monipuolinen työnantaja. Uusi työpaikka löytyi tutusta talosta, Mikkolan Prismasta, sen kassaosastolta.

Korona-keväänä osoittautui, että tämä oli onni onnettomuudessa. Ravintolamaailma jouduttiin tilapäisesti sulkemaan, ja uuden opettelua olisi ollut edessä joka tapauksessa.

– Olin valoisalla mielellä, mutta sitten kun koulut menivät kiinni, ajattelin, että apua, kuinkas tästä nyt selvitään, Anna-Kaisa kertoo.

Hän vastaa arjen pyörittämisestä yksin, kun aviomies työskentelee viikot toisella paikkakunnalla ja on kotona vain viikonloppuisin.

– Pyysin ja sain palkatonta vapaata ja jäin pitämään kotikoulua. Onneksi takataskussa oli vielä sairausajalta kertyneitä lomapäiviä. Aloin myös tehdä kassavuoroja viikonloppuisin. Toiveisiini suhtauduttiin hienosti ja joustavasti, hän kiittelee.

Turvaväleistä muistutetaan

Nyt Anna-Kaisa on jälleen palannut normaaleihin työvuoroihin. Kaupan kassalla korona-aika on näkynyt asiakkaiden entistä suurempina ostosmäärinä.

– Aluksi asiakkaat olivat hyvin varovaisia. Turvavälejä pidettiin ja käsidesiä kului. Nyt kun rajoituksia on alettu purkaa, käyttäytyminen on jonkin verran muuttunut.

– Muistutamme edelleen turvaväleistä ja ohjaamme asiakkaita käyttämään myös muita kassoja kuin juuri niitä ruokaosaston edessä olevia, jotta pitkiä jonoja ei syntyisi. Ruuhka-aikoina koko kassalinjasto on käytössä.

Henkilökunnan keskuudessa fiilis on säilynyt koko ajan hyvänä.

– Meillä on vahva yhteishenki. Itse ajattelen, että teemme tärkeää työtä, jotta ihmiset saavat ruokaa ja voivat ostaa sitä turvallisesti. Jokainen meistä haluaa varmasti hoitaa hommansa mahdollisimman hyvin.

Kuten monet suomalaiset, myös Anna-Kaisa on kevään aikana saanut voimaa luonnosta. Polkupyörä on ollut ahkerassa käytössä ja lasten kanssa on seikkailtu maastossa lintuja bongaten. Kotikulmilta Porin Leppäkorvesta löytyy useita lintutorneja, joissa uutta harrastusta on voinut toteuttaa.

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna

 

 

Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

Pää kylmänä koronakeväässä

Prisma Mikkolan kassa- ja neuvontatiimin vuorovastaavalla Lotta Nurmella oli kuluneen kevään aikana monenlaista pohdittavaa. Korona-aika toi kauppaan paljon uusia järjestelyjä, joiden avulla asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta on huolehdittu ja viruksen leviämistä ehkäisty.

– Yksi iso haaste on ollut työvuorosuunnittelu. Aika pian huomasimme, että riskiryhmille varatut aamun ensimmäiset tunnit ovat todella suosittuja, joten miehitys pitää olla sen mukainen, Lotta kertoo.

Monista turvallista asiointia ja työskentelyä edistävistä toimenpiteistä on tullut jo rutiinia. Maksupäätteitä, vaakoja ja muita kosketuspintoja puhdistetaan parin tunnin välein. Kassoilla on opeteltu hidastamaan tahtia silloin, kun edellinen asiakas ei ole ehtinyt pakata ostoksiaan.

– Käsihygieniasta huolehtiminen on avainasioita. Muistuttelemme toisiamme edelleen ahkerasta käsien pesusta. Käsidesiä on myymälässä tarjolla monessa paikassa. Kassatyöntekijöillä hanskat ovat nyt pakolliset, ja niiden käyttöön on totuttu hyvin, Lotta kertoo.

Myös pleksit kassoilla on koettu hyväksi jutuksi.

– Jokunen asiakas ehti aluksi jo kysellä, eikö meille tule sellaisia, kun pleksien saaminen hieman viivästyi. Kuten tiedämme, kysyntää niille riitti koko maassa. Onneksi asia saatiin pian kuntoon.

Iso apu uusista työkavereista

Lotta Nurmi tuli Satakunnan Osuuskauppaan alkujaan kesätöihin vuonna 2003. Työmaa on vaihdellut kassalta neuvontaan ja S-Pankkiin. Kulunut vuosi on ollut ehdottomasti erilainen kuin mikään muu. Ruokakaupassa on vilskettä riittänyt, kun taas hotellissa, ravintoloissa ja ABC-liikennemyymälöissä toiminta maaliskuussa hiljeni ja osin pysähtyi täysin.

– Olemme saaneet paljon apuja muista osuuskaupan yksiköistä ja näin myös pystyneet antamaan töitä monille. Kassalinjastossa on parhaimmillaan ollut harjoittelija lähes jokaisella tuolilla. Vakiväki on perehdyttänyt ja uudet tulokkaat ovat oppineet ja omaksuneet asioita hienosti, Lotta kiittelee.

– Minusta on ollut antoisaa tutustua uusiin työkavereihin. Osa on ollut meillä vain päivän ja siirtynyt vaikkapa johonkin S-marketeistamme, osa työskentelee täällä edelleen.

Lotta myöntää, että alkuvaiheessa, kun koronauutisia tuli aamusta iltaan joka tuutista, oman pään sai pitää todella kylmänä, ettei itse hermostunut. Mutta kaikki on sujunut paremmin kuin hän uskalsi edes toivoa.

– Henkilökunta on puhaltanut upeasti yhteen hiileen, onhan korona ja sen torjunta ollut kaikille yhteinen asia.

 

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna