Kaikki henkilöstöpoolin työntekijät tekevät töitä useammassa toimipaikassa, jokainen omalla määritellyllä alueellaan. Poolin tarkoituksena on helpottaa toimipaikkojen vaikeasti paikattavien vuorojen henkilöstötarpeita. Poolin työntekijöiden työvuorojen yksikkö on osin tiedossa ennalta, osassa työvuoroista työntekopaikka määrittyy äkillisten tarpeiden mukaan. Osaaminen henkilöstöpoolin työntekijöillä on kohdallaan, vaikka he jossain yksittäisessä toimipaikassa saattavat työskennellä vain harvakseltaan. Tällä hetkellä henkilöstöpoolissa on kymmenkunta työntekijää.

Kaksi henkilöstöpoolimme työntekijää kertoo meille seuraavassa kokemuksistaan.

Sanna Heinonen

Kuka olet?
Olen Sanna Heinonen ja aloitin henkilöstöpoolissa syyskuussa 2022.

Miten olet päätynyt töihin henkilöstöpooliin?
Olen tällä hetkellä perhevapaalla toisesta lapsestamme. Minulla on myös vakituinen työpaikka toisaalla, jonne oli tarkoitus palata tekemään pientä tuntimäärää viikossa, koska en halunnut palata vielä kokonaan töihin. Heillä ei ollut nyt tarjota minulle pieniä tuntimääriä viikossa töitä. Sain heiltä luvan hakea kaupan alalle töihin, kunnes palaisin kokonaan vakituiseen työhöni. Upea mahdollisuus toiselta työnantajaltani!
Olen aikaisemmin työskennellyt pienemmässä kaupassa, joten päätin käydä kysymässä töitä Mikkolan Prismasta. Mikkolassa ollut esimies ei silloin pystynyt minua palkkaamaan, mutta kyseli voisiko hän olla yhteydessä henkilöstöpooliin. Tätä kautta sain suosituksen ja pääsin haastatteluun nykyiselle esimiehelleni. En edes ollut aikaisemmin tietoinen tällaisesta työmahdollisuudesta Osuuskaupan sisällä!

Missä kaikissa yksiköissä olet työskennellyt?
Olen työskennellyt nyt ensimmäisen 4 kuukauden aikana S-market Luvialla, Herkussa, Herralahdessa ja Tikkulassa. Saleista olen kiertänyt Paratiisinmäen ja Vapaudenkadun. Myös molemmissa Porin Prismoissa olen päässyt työskentelemään, kuten toiveeni alkujaan olikin!

Mikä on mielestäsi parasta henkilöstöpoolissa työskentelyssä?
Henkilöstöpoolin hyviä puolia on työn moninaisuus. Olen päässyt tutustumaan monen toimipisteen työntekijöihin, asiakkaisiin ja saanut tehdä hyvin erilaisia töitä. Kuten aikaisemminkin olen huomannut, saa pienessä yksikössä tehdä hyvin erilaisia tehtäviä, kun isommassa yksikössä teet vain tiettyjä töitä vuoron aikana.
Tykkään kiertää eri yksiköissä ja hoitaa erilaisia tehtäviä. Työpäivät ovat hyvin erilaisia. Aamulla ei vielä välttämättä tiedä, missä on seuraavana päivänä töissä, mutta ei tämä minua haittaa, kun tiedän vain kellonajan valmiiksi, koska olen vuorossa. Ehkä siinä onkin se yksi tämän työn ”suola”.

Entä haastavinta?
Haastavinta tässä henkilöstöpoolin työssä on vastaavasti pysyvyys. Kun liikkuu paljon ja käy eri kaupoissa, niin välillä tuntuu ettei oikein kuulu mihinkään. Mutta kun menee taas työvuoroon ja näkee sen päivän työkaverit, on kivaa tehdä töitä. Joka paikassa otetaan aina ilolla vastaan, vaikka kuinka kiire päivä olisi. Onneksi on siis työkaverit!
Monesti meidät henkilöstöpoolilaiset rinnastetaan vuokratyöntekijöihin, ja saamme korjata tätä, että olemme myös Osuuskaupan työntekijöitä, mutta kiertäviä apuja. Monet tässä kohtaa kiinnostuvat työstä ja yleensä siitä saadaan hyvää jutun aihetta päivään.

Annika Lehtinen

Kuka olet?
Olen Annika Lehtinen, 20-vuotias ja toisella välivuodella lukiosta valmistumisen jälkeen. Olen nyt ollut jo 2 vuotta henkilöstöpoolissa eli tietoa ja kokemusta löytyy.

Miten olet päätynyt töihin henkilöstöpooliin?
Hain kesätöitä muutama vuosi sitten osuuskaupasta ja haastattelussa vastausteni perusteella nähtiin, että voisin sopia tämän tyyliseen työhön. Innostuin heti henkilöstöpoolista ja tuntui jännältä olla osana jotakin uutta.

Missä kaikissa yksiköissä olet työskennellyt?
Pääyksiköitäni joissa työskentelen ovat Salet Vapaudenkatu ja Paratiisinmäki sekä S-marketit Lukkarinsanta ja Herkku. Näiden lisäksi teen välillä vuoroja myös S-market Tikkulassa ja Herralahdessa ja Länsi-Porin Prismassa. Torin Salessa olen myös tehnyt vuoroja. Olen siis työskennellyt melkein jokaisessa osuuskaupan ruokakaupassa, joka Porista löytyy.

Mikä on mielestäsi parasta henkilöstöpoolissa työskentelyssä?
Ehdottomasti parasta henkilöstöpoolissa on työn vaihtelevuus. Vaihtelen työpaikkaani koko ajan, joten kyllästyminen on mahdotonta. Ikinä ei voi tietää tarkkaan mitä uusi työviikko tuo tullessaan. Kaiken lisäksi olen saanut tutustua moniin erilaisiin ihmisiin, se on myös yksi henkilöstöpoolin rikkauksista.

Entä haastavinta?
Haastavinta taas samaan aikaan on sitten se työpaikan jatkuva vaihtuminen. Edelleen tuntuu välillä siltä, että olisi ensimmäistä kertaa kaupassa töissä. Varsinkin, kun on vuoro vieraammassa yksikössä. Jotenkin pitäisi pystyä sisäistämään kaikki eri myymälöiden tavat tehdä asioita, se on välillä aika haastavaa. Tässä työssä pitää osata olla armollinen itselleen.

 

Hyvä henki. Avartava kokemus. Turvallista aloittaa uusi työ. Viisi vastavalmistunutta Satakunnan Osuuskaupan vuoropäällikköä kertoo kokemuksiaan valmennuksesta.

Satakunnan Osuuskauppa järjesti marras–toukokuussa uniikin valmennuksen liikennemyymälöiden ja ravintoloiden työntekijöille.

– Tällaista ei ole Suomessa aiemmin toteutettu. Valmennuksessa kulki kautta linjan oman maakunnan painotus. Käsittelimme sitten strategioita, turvallisuutta tai vastuullisuutta, näkökulma oli Satakunnan Osuuskaupan, kertoo Jollas Instituutin kouluttaja Sanna Järvenpää.
Hän uskoo, että tällainen räätälöity, laaja valmennus osoittaa, että työnantaja on valmis panostamaan osaamisen kehittämiseen.

– Kokonaisuus oli tiivis ja runsassisältöinen. Lähipäivien rinnalla oppimista tukivat ennakko- ja välitehtävät. Lisäksi opiskelijat saivat halutessaan mennä työpaikkavaihtoon ja tutustua toisiin yksiköihin, Sanna selvittää.

Tentissä oli viisi vuoropäällikköä. Kysyimme heiltä:

Miksi lähdit mukaan ja mitä sait?
Miten aiot hyödyntää oppeja?
Kesäterveiset

Iida Lintula, 24, vuoropäällikkö, ABC Kiikoinen
Halusin haastaa itseni ja nähdä, olisiko minusta tähän. Valmennus on ollut avartava ja hyödyllinen: olen saanut paljon eväitä työhön. Yllätyin, miten paljon uusia puolia se opetti minusta itsestäni. Itsetutkistelu auttaa ymmärtämään muita työntekijöitä.

Valmennus on avartanut ajatteluani ja syventänyt osaamistani. Palaan oppimateriaaleihin varmasti myöhemminkin. Niissä on paljon hyvää omaan työhön sovellettavaa asiaa. Sain myös turvallisen selustan, paljon uusia ihmisiä, joilta kysyä ja joiden kanssa vaihtaa ajatuksia.

Tsemppiä työkavereille. Meille on tulossa kiireinen kesä ja lujaa mennään!

 

Kristiina Vesterlund, 51, salivuoropäällikkö, ABC Tikkula, Pori
Olen työskennellyt Hesburgerissa 32 vuotta ja halusin oppia ässäläiseksi. Esimies suositteli valmennusta, ja se onkin perehdyttänyt hyvin. On ollut hienoa huomata, miten saman henkistä porukkaa osuuskauppalaiset ovat. Ainut mitä jäin kaipaamaan, olivat lisäviikot. Niin kivaa meillä oli.

Valmennus lisäsi itsetuntemusta ja antoi itseluottamusta. Olen erittäin tyytyväinen, että pääsin mukaan. Sain hyviä eväitä nykyaikaiseen johtamiseen, jossa työntekijät vastuutetaan entistä tarkemmin omaan työhönsä.

Tukka taa, elämä eteen, rohkeasti ja itseesi luottaen eteenpäin.

Leena Sundell, 30, vuoropäällikkö, Amarillo, Pori
Aloitin vasta elokuussa ABC Huittisissa ja arvelin, ettei valmennus ole vielä minua varten. Esimies kuitenkin kannusti hakemaan ja pääsin. Ihan sairaan mahtavaa on ollut. Olen ollut innolla mukana ja valmennuspäivien jälkeen olen mennyt töihin uudella tarmolla.

Olen oppinut paljon omasta toiminnastani ja tutustunut laajasti Osuuskaupan toimialaan. Ehkä eniten yllätti heti ensimmäisenä päivänä syntynyt hyvä ryhmähenki. Ehkä vähän jäin kaipaamaan toisen toimialan näkökulmaa.

Nyt osaan varmasti ottaa muut paremmin huomioon. Lisäksi olen saanut rohkeutta avata suuni ja kertoa mielipiteeni. Uskalsin esimerkiksi hakea uutta työpaikkaa, hain ja sain.

Kiitokset ABC Huittisten väelle. Jatkossa nähdään Amarillon kesäterassilla.

Katja Kurikka, 23, liikennemyymälätyöntekijä, ABC Huittinen
Haluan kehittyä ja päästä uralla eteenpäin. Valmennus tuntui juuri oikealta reitiltä. Valmennus oli kattava ja porukan yhteishengen syntymiseen panostettu. Omassa työssäni huomaan, miten tärkeää työporukan hyvä fiilis on. Valmennuksen puhujille täydet pisteet.

Loin hyviä kontakteja ja laajensin verkostoani. On hyvä, että on linkkejä eri ihmisiin ja yksiköihin. Nyt tiedän, kenen puoleen kääntyä, jos tulee kysyttävää. Arvostan konkreettisia oppeja, kuten vuorolistojen suunnittelua, listojen tekemistä ja budjetointia. Nämä arjen työkalut otan työpaikalla käyttöön. Antoisaa oli myös työhyvinvointiin, kommunikointiin ja johtamiseen liittyvät opit. Myös vuoropäällikön vastuun korostaminen oli minusta tärkeää.

Terveisiä sinulle, joka haluat edistyä urallasi, muttet uskalla. Pyri rohkeasti eteenpäin, uuteen asemaan ja työpaikkaan. Tsemppiä.

Jaana Hakala, 31, kokki, vuoropäällikkö, Amarillo, Pori
Olen ollut Satakunnan Osuuskaupan palveluksessa 14 vuotta ja jo jonkin aikaa halunnut vuoropäälliköksi. Nyt tuli hyvä tilaisuus, ja sain talon sisältä vahvaa kannustusta.
Maailma muuttuu koko ajan, valmennus oli hyvin ajan hengessä kiinni ja saimme viimeisintä tietoa.
Oli myös mukavaa, että päälliköt kävivät kertomassa omia tarinoitaan.

Pidin käytännönläheisyydestä ja pystyn siirtämään opit omalle työpaikalleni. Porukka oli mahtava: Olen luonteeltani avoin ja minun on helppo sulautua joukkoon. Valmennuksessa tuli paljon hyvää asiaa, ja olisin toivonut vähän lisää aikaa tehtävien pureskelemiseen ja asioiden sisäistämiseen. Lähipäiviä olisi saanut olla enemmän.

Odotan valmennuksen jälkeen lisää vastuita ja tehtäväkiertokin kiinnostaa. Valmennuksen aikana pääsin kokeilemaan tehtävävaihtoa ABC:llä ja Winstonissa. Olen aina ollut valmis heittäytymään ja valmennus vahvisti tätä luonteenpiirrettäni.

Tsemppiä kaikille kesään. Ei mietitä vanhaa, vaan katsotaan ennakkoluulottomasti uuteen.

Valmennuksen päätöspäivät pidettiin Porin Sokos Hotel Vaakuna Porissa. Valmentaja Sanna Järvenpää ja HR-asiantuntija Oona Väänänen lähettivät kesäterveisiä kaikille valmennetuille: Iloitkaa jokaisesta päivästä ja nauttikaa Suomen luonnosta.

Aniliininpunainen hiustupsu pilkistää kokki Juho Horilan, 35, lippiksen alta. Mies itse on ABC Kiikoisten väriläiskä ja moottoriturpa, josta pitävät kaikki. Arvaatko muuten, mikä on miekkosen lempiruoka?

Aamupäivän aurinko paistaa ja Kiikoisten tunnuseläimet, vuohipukit, komeilevat korskeina katon rajassa. Kurkkusalaatit eli varusmiehet maastokuvioisissa loma-asuissaan jonottavat kahvia ja tuoretta pullaa. Lounasaika on ovella, ja Juho viimeistelee keittiössä kanapastaa. Napataan hänet hetkeksi kertomaan arjen kuulumisista ja kokemuksistaan vuoropäällikkövalmennuksesta.

ABC Kiikoisten keittiössä on hyvä henki ja välitön ilmapiiri. Juhon esihenkilö Katja Huhtanen kannusti Juhoa hakemaan valmennukseen.

ABC Kiikoisten keittiössä on hyvä henki ja välitön ilmapiiri. Juhon esihenkilö Katja Huhtanen kannusti Juhoa hakemaan valmennukseen.

Paineensietokyky on tärkeä taito

Juho aloitti vuonna 2008 ABC Kiikoisissa, työskenteli välillä ABC Huittisissa ja yksityisellä, kunnes palasi Satakunnan Osuuskaupan palvelukseen Kiikoisiin. Hän kuuluu myös ABC-ketjun tuotekehitystiimiin.
– Paineensietokyky on tässä työssä hyvä ominaisuus. ABC:lle kun voi ilmoittamatta pöllähtää vaikka hetki ennen keittiön sulkemista bussilastillinen nälkäisiä ruokailijoita.
Kokilta vaaditaan luonnetta.

– Ei sovi hyppiä seinille, vaan pitää rauhallisesti selvittää, millaisia annoksia ehtii ja pystyy tekemään.
Kokin kaino toive on, että ryhmät kilauttaisivat vaikka varttia ennen saapumista.
– Ehtisimme vähän varautua ja tehdä ennakkovalmisteluja. Näin palvelu pelaa joustavasti ja mahdollisimman nopeasti.

Tiesitkö? Juho kuuluu ABC-ketjun tuotekehitystiimiin, ja osallistuu uusien ruokalistojen suunnitteluun.
Juhon ehdotuksia ovat muun muassa muikkuburger ja maissipaneroidulla lohella ryyditettu burger.

Meidän keittiöstämme saa hyvää kaikenlaisiin ruokavalioihin. Itse tulen mielelläni tiskille neuvotelemaan asiakkaan kanssa, niin saadaan juuri hänelle sopivin yhdistelmä. Kenenkään ole tarvinnut lähteä nälkäisenä matkaa jatkamaan, Juho kertoo.

Meidän keittiöstämme saa hyvää kaikenlaisiin ruokavalioihin. Itse tulen mielelläni tiskille neuvotelemaan asiakkaan kanssa, niin saadaan juuri hänelle sopivin yhdistelmä. Kenenkään ole tarvinnut lähteä nälkäisenä matkaa jatkamaan, Juho kertoo.

Luovuutta saa ja pitää käyttää

Matkalaisissa on paljon allergisia ja erityisruokavaliota noudattavia. Avokeittiöstä Juholla on suora kontakti kassalle, joten yhteydenpito on nopeaa ja joustavaa.

– Monenlaisia vaihtoehtoja pitää olla tarjolla, jotta jokainen voidaan palvella. Tulen mielelläni tiskille neuvottelemaan asiakkaiden kanssa suoraan, niin mietitään sopiva yhdistelmä. Aina on ratkaisu löytynyt eikä kenenkään ole tarvinnut lähteä nälkäisenä matkaa jatkamaan, Juho kertoo.

Usein homma hoituu kastikkeen vaihtamisella tai jonkin ainesosan poisjättämisellä.
– ABC:llä kannustetaan käyttämään omaa mielikuvitusta ja luovuutta. Kokeile vaikka Juhon herkkuperunoita, niissä on salainen, mutta herkullinen mausteseos, Juho vinkkaa.

Mmmmmm Juhon kotibravuuri on whiskyburger, jota suku ja kaverit pääsevät kesän grillikaudella maistamaan. Juomaksi hän valitsee kylmän kolan jäillä.

3 ABC Kiikoisissa käy paljon lounastajia. Tarjolla on aina myös kasvisvaihtoehto.

3 ABC Kiikoisissa käy paljon lounastajia. Tarjolla on aina myös kasvisvaihtoehto.

”Palautteen antamista pitää opetella”

Juholle vuoropäällikkövalmennusta suositteli oma esihenkilö Katja Huhtanen.
– Haaveeni on aina ollut päästä keittiömestariksi. Uralla eteneminen ja toisten johtaminen kuitenkin vaativat, että oppii tuntemaan ensin itsensä, Juho pohdiskelee.

Hän ei halua sanoa pahaa kenestäkään eikä mistään. Palautetta täytyy kuitenkin oppia antamaan, niin hyvistä kuin huonoistakin asioista, kannustavasti ja rakentavasti. Tähän Juho on saanut valmennuksessa hyviä työkaluja.
Myös huolellisen perehdyttämisen merkitys korostui.

– Oman esimerkin tärkeyttä ei voi liikaa painottaa. Itsestään selvätkin asiat pitää kertoa uusille työntekijöille. Pelkkä sanominen ei riitä, pitää myös varmistaa, että kokelas osaa tehdä kyseisen tehtävän. Toivon, että minulta uskaltaa kysyä neuvoa kaikissa tilanteissa.
Juho pitää työyhteisössä yllä hyvää fiilistä. Hyvä henki välittyy asiakkaisiin, ja lopputuloksena on onnistunut palvelukokemus.

Ahaa Juho tuulettaa aivojaan työvuoron jälkeen – yllätys, yllätys – tekemällä työtä! Hän poikkeaa usein kotimatkalla sisarensa ja lankonsa luona auttamassa maatilan askareissa.

Lue artikkelisarjan kaikki osat täältä

Tänään syödään kanapastaa.

Tänään syödään kanapastaa.

 

Kokki Mirva Laine, 42, koki keväällä onnenpotkun. Hän pääsi vuoropäällikkövalmennukseen ja sai samalla vakituisen työpaikan Amarillossa.

Mirva valittiin valmennukseen Satakunnan Osuuskaupan ulkopuolelta. Hänellä on kokemusta palvelualalta jo yläkouluikäisestä lähtien, ravintola-alaltakin kuutisen vuotta. Hän on aiemmin toiminut esihenkilönä ja ollut vastuussa tilausravintolasta sekä yksin että yhdessä.

– Olen ollut kesätöissä Satakunnan Osuuskaupassa ja tiesin, millaisesta talosta on kysymys. Vakavarainen ja luotettava yritys, josta eivät työpaikat lopu. Kiinnostuin heti, pääsin haastatteluun ja siitä jatkoon.

Mirva heittää kärkeen hyvän vinkin työhaastatteluun menijöille.
– Ainahan haastattelun pitää vähän jännittää. Parhaiten kuitenkin pärjää, kun luottaa itseensä ja uskaltaa näyttää oman persoonallisuutensa. Tiedä, kuka olet ja mitä osaat, se auttaa kummasti.

Luotettavuus, tiimipelaaminen ja toimiva tiedonkulku ovat Mirvan mielestä tärkeitä vuoropäällikön ominaisuuksia.

Erilaisuuden ymmärtäminen

Valmennuksen puolivälissä Mirva kertoo kokemuksistaan.
– Olen sisäistänyt monta erittäin hyödyllistä asiaa. Esimerkiksi Tomas-analyysi opetti paljon itsestäni ja muista. Se korostaa, etteivät kaikki ole samanlaisia. Analyysin opein vuoropäällikkö pystyy ottamaan työkaverit juuri oikealla tavalla huomioon.

Kolmen jakson jälkeen Mirva on positiivisella mielellä.
– Olen tavannut Osuuskaupan esihenkilöitä, toimihenkilöitä ja päättäjiä. He ovat kertoneet omia kokemuksiaan ja moni tärkeä kysymys on saanut vastauksen. Esimerkiksi ongelmanratkaisutaitoja ja erilaisia johtamistapoja on käyty yhdessä läpi. Itselleni jäi myös vahvasti mieleen, että aina kannattaa miettiä ennen kuin sanoo eikä mennä heti täydellä höyryllä eteenpäin, Mirva pohdiskelee.

Arvokasta tietoa antoi myös osio, jossa perehdyttiin Satakunnan Osuuskaupan arvoihin ja johtamislupauksiin.
– Asiakaskokemukset vaikuttavat meihin kaikkiin, joten niiden onnistumiseen pitää tehdä joka tasolla töitä.

Jokainen on moniosaaja

Mirva odottaa jo innolla tulevaa kesää, jonka uskoo olevan vilkas. Itse hän kertoo olevansa paineen alla parhaimmillaan
– Tässä työssä on tärkeää, että jokainen on moniosaaja. Keittiössä on hyvä olla sisäinen kierto, jottei toiminta kärsi, vaikka joku olisi pois vahvuudesta. Siksi eri työvaiheet on hyvä käydä kaikkien kanssa läpi. Myös kesätyöntekijät on hyvä totuttaa heti tällaiseen ajatteluun, jotta he saavat työhönsä varmuutta.

Valmennus korostaa palautteen merkitystä.
– Pitää antaa palautetta, pyytää palautetta ja etenkin ostata ottaa palaute rohkeasti vastaan. Asiat pitää hoitaa kasvotusten, ja hyvässä työpaikassa tiedonkulku pelaa. Iloisuus ja hyväntuulisuus ovat myös tärkeitä ominaisuuksia vuoropäällikölle. Johtaminen ei saa nousta nuppiin, listaa Mirva.

Aina lähtee lapasesta

Mirva asuu Nakkilan Pyssykankaalla. Perheeseen kuuluvat miehen ja lasten lisäksi koiranpentu Kuku, kissat Söpö ja Mirkku sekä kolmisenkymmentä ruskeaa kotkottajaa.
– Kanat tulevat välittömästi ihmisen luo ja aloittavat sen päiväisen juttelun. Kutsunkin niitä seurustelukanoiksi.

Mirva jaksaa innostua uusista asioista. Hän leipoo, tekee koruja, ompelee, laittaa ruokaa… Pandemian aikana hän innostui juurileivonnasta ja ruisleipää varten oma ”koronajuuri”.
Mirva on raivannut pellon puutarhaksi, ja sen täyttävät hyötykasvit, omenapuut ja marjapensaat. Sadon hän hyödyntää tarkasti ja säilöö talvenvaraksi.
– Siinä missä tavallisella ihmisellä on pihassa kolme marjapuskaa, minulla on 30. Lapasesta lähteminen -termi kuvastaa minua oikein hyvin.

Mirvan lempiannos Amarillon maistuva ja muhkea Big Burger
Mirvan suositus Amarillon keittiön oma ”jallumajo” eli jalapeno-valkosipulimajoneesi.

Lue artikkelisarjan kaikki osat täältä

Keittiössä on tärkeää, että kaikki osaavat kaikkea. Näin hommat hoituvat kiireaikaankin luontevasti.

 

Kun Minna Lehdon esihenkilö kysyi, kiinnostaisiko vuoropäällikkövalmennus, vastausta ei tarvinnut kauan miettiä.
– Ilman muuta. Olin heti valmis, sillä tunnistan itsessäni ikuisen opiskelijan ja oppijan. Koen olevani etuoikeutettu, kun pääsin kasvattamaan johtamistaitojani, Original Sokos Hotel Vaakunan aamiaisvastaava kertoo.

Tapaan Minnan Vaakunan keittiöstä leipomasta pullia ja paistamasta hempeän pinkkejä marenkeja. Millaista polkua sinä tulit Satakunnan Osuuskauppaan ja tähän valmennukseen?
– Olen koulutukseltani leipurikondiittori ja etsin uusia haasteita. Huomasin työpaikkasivustolta, että Vaakuna haki aamiaisvastaavaa ja innostuin heti. Minulla ei ollut esimieskoulutusta, mutta laitoin hakemuksen kuitenkin vetämään. Olin iloisesti yllättynyt, kun sain kutsun työhaastatteluun ja seuraavaksi yksilöhaastatteluun. Jännitti, mutta päätin olla vain oma itseni. Muutaman päivän kuluttua Riina Kuusijoensuu soittikin ja sanoi, että paikka on minun. Se oli onnenpäivä.

Minna sukelsi heti työhön. Hän kehuu sekä työyhteisöä että tehtävän monipuolisuutta.
– Oli paljon uutta opittavaa ja perehtymistä. Onneksi olen toiminnan ihminen ja nautin, kun on säpinää. Tehtävä toi uusia vastuita suunnittelusta, kirjaamisesta ja vaikkapa kuukausi-inventaarioista. Toisaalta pääsen tekemään myös konkreettista työtä käsilläni, kuten leipomista. Minna kertoo.

Minnan mielestä on tärkeää, että työyhteisössä vallitsee luottamus ja asiat puhutaan suoraan halki. Puheeksi ottamista ei saa pelätä esihenkilöiden eikä alaisten suuntaan. Hän uskoo vuoropäällikkövalmennuksen kirkastavan oman tehtävänsä kokonaiskuvaa ja antavan eväitä etenkin lähijohtamiseen ja työvuorojen tekemiseen.
– On tärkeää, että työpaikalla on avoin ilmapiiri, kenenkään ei tarvitse jännittää eikä pönöttää. Hauskaakin pitää olla, muuten ei jaksa.

Kauniit ja hennot marenkinuput voi napsia sellaisenaan tai laittaa vaikka kakun koristeeksi.

Jokainen tietää tehtävänsä

Minna asuu Ulvilassa, ja aamuvuorossa herätys on kello 3.10. Työ alkaa kello 04.30 ja jatkuu puolille päivin.
Hotelliaamiaisen valmistelussa ei aikailla. Jokainen tietää tehtävänsä ja toimii johdonmukaisesti, jotta kaikki on valmista hotellivieraitten herätessä. Ensimmäiset kahvit Minna juo vasta kello kuudelta.
– Se maistuukin sitten ihan jumalaiselta.

Tiesitkö? Vaakunan aamiaispöydässä on monta paikallista helmeä. Tarjolla on muun muassa Valtasen savulohta, Koivun tilan tyrnihilloa, Satamaidon maitoa, Satamunan munia ja Satalihan grillimakkaroita.

Hyvä työkaluja arjen johtamiseen

Koulutus on jo nyt täyttänyt odotukset.
– Hain valmiuksia ja varmuutta esimiestyöhön. Vaikka valmennus on vasta puolessa välissä, olen jo saanut arvokkaita työkaluja arjen johtamiseen. Viime jaksolla käsittelimme esimerkiksi kiusaamisen ja häirinnän ehkäisemistä. Se oli erittäin antoisaa, ja otan oppeja heti käyttöön. Valmennus antaa hyviä työkaluja ja auttaa rakentamaan tärkeäitä verkostoja, Minna pohtii.

Minna asuu Ulvilassa. Perheeseen kuuluvat puolison lisäksi 13-vuotias poika, 18-vuotias tytär ja jo omillaan asuva 21-vuotias tytär. Väriä päiviin tuo myös viisivuotias cockerspanieli Laku, jonka kanssa tulee ulkoiltua metsissä ja lenkkipoluilla. Ensi kesä menee omakotitalon pihaa laittaessa. Lukeminen on mieluinen harrastus.

– Kirjat auttavat eläytymään. Teksti menee vahvasti tunteisiin, välillä nauran, jännitän tai itken ihan holtittomasti. Parhaillaan on luvussa Ina Mikkolan uusin teos Valtakirjani.
Musiikki on toinen henkireikä. Kuuntelijana Minna on kaikkiruokainen, ja tarttuu hän itsekin aika ajoin mikkiin.

– Ystäväpariskunnalla on mahtavat karaokelaitteet. Laulaminen on hauskaa, ja se päästää höyryjä pihalla.

Lue artikkelisarjan kaikki osat täältä

Minna nauttii leipomisesta, ja Vaakunan keittiössä syntyvät pullat, sämpylät ja täytekakut sekä kaikki kausileivonnaiset.

 

Malliesimerkki aloitteen voimasta on tuore vuorojohtamisvalmennus. Kun Amarillon ravintolapäällikkö Nina Martin toi esille parannusehdotuksia, asiaan tartuttiin ja räätälöitiin valmennus. VUP-valmennetut ovatkin valmiita ottamaan lisävastuuta jo superkesän kynnyksellä.

Seuraamme uudessa juttusarjassa valmennuksen etenemistä koulutettavien ja esihenkilöiden silmin. Ensimmäisessä haastattelussa ryhmäpäälliköt – Jussi Lampinen ja Kimmo Järvi sekä hotellipäällikkö Riina Kuusijoensuu – kertoo, mistä kaikki alkoi ja missä nyt mennään.

– Olemme saaneet poikkeusoloissakin kohtalaisen hyvin työntekijöitä, mutta etenkin korona-aikana esihenkilöiden määrä on ollut monessa ravintolassa liian pieni. Esimerkiksi viime kesään mentiin liian pienellä määrällä vuoropäälliköitä. Tarvitsimme heitä lisää ja halusimme saada valmennustiimit kuntoon. Ninan aloite osui suoraan kohteeseensa, Jussi taustoittaa.

Oikeus hyvään johtamiseen

Onnistunut työntekijäkokemus vaikuttaa moneen asiaan.
– Haluamme, että kaikkien on mukava tulla töihin ja olla siellä. Onnistuneen työpäivän taustalla on toimiva johtaminen. Työntekijän on tiedettävä tavoitteet ja mitä häneltä odotetaan. Hänellä pitää olla riittävä osaaminen ja toimintamahdollisuudet sekä hyvä duunifiilis. Näin väki viihtyy työpaikalla ja on aidosti motivoitunutta, kolmikko kertoo.

Riina korostaa, että hyvä johtaminen on jokaisen työntekijän oikeus.
– Onhan yksi tärkeimmistä teeseistämme hyvä työntekijäkokemus, mikä taas on tärkeä linkki asiakaskokemuksen onnistumiseen, hän muistuttaa.

Kasvattajaseura sparraa omiaan

Intohimoinen ässäläinen Kimmo vertaa Osuuskauppaa kasvattajaseuraan.
– Meidän tulee valmentaa omiamme joka tasolla. Vuoropäälliköiden ja -vastaavien valmennus on selvästi jäänyt vähemmälle, joten VUP tuli tarpeeseen, Kimmo kertoo ja jatkaa:
– Vastuuta pitää voida jakaa, ja tulosvastuullisen esihenkilön tulee ymmärtää taitavan vuoropäällikön arvo. Arjen sujumisessa vuoropäällikkö on avainpaikalla.

Tärkeä investointi tulevaisuuteen

Satakunnan Osuuskaupan tarjoamaan valmennukseen haki mukaan iso joukko sekä osuuskaupan sisältä että ulkopuolelta.
– On hienoa, että investointi sai vihreää valoa. Valmennus on merkittävä rahallinen panostus tulevaisuuteen, ja meillä Osuuskaupassa nähdään sen laaja merkitys. Motivoituneet, hyvin johdetut työntekijät viihtyvät, vievät viestiä eteenpäin ja kertovat, että muidenkin kannattaa tulla meille töihin, Jussi tuumaa.

Kolmikko on tyytyväinen myös päätöksenteon ripeyteen. Koulutusasiaa ei pompoteltu portaalta toiselle, vaan toteutus päästiin aloittamaan nopeasti.
– Laaja valmennus osoittaa kauaskantoista ajattelua ja on selkeä investointi tulevaisuuteen. Johtaminen muuttuu koko ajan, oppien päivittäminen on tärkeää itse kullekin.

Vuorovaikutusta yli toimialarajojen

Valmennus on räätälöity Satakunnan Osuuskaupan tarpeisiin. Pohjana on S-ryhmän Jollas Instituutin runko, jota on täydennetty paikallisilla osuuksilla ja luennoitsijoilla. Mukana on 27 valmennettavaa. Valmennukseen valitut, Osuuskaupan ulkopuolelta tulleet otettiin suoraan töihin toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin.

Yksi valmennuksen tärkeä anti on verkostoituminen.
– Osallistujat tutustuvat toisiinsa ja vaihtavat tulevaisuudessakin ajatuksia ja ratkovat arjen ongelmia yhdessä yli toimialarajojen, Riina toivoo.

Lue artikkelisarjan kaikki osat täältä

Kohti Satakunnan superkesää! Hyvin johdetuissa tiimeissä työtyytyväisyyskin on hyvä, tietävät Jussi, Riina ja Kimmo.

Valtaosassa Satakunnan Osuuskaupan rekrytointeja käytetään ryhmähaastattelua. Ryhmähaastattelu on hyvä rekrytointitapa tehtävissä, joissa on paljon hakijoita. Näin mahdollisimman moni saa tulla kertomaan itsestään ja kuulemaan työtehtävästä lisää. Rekrytoija saa ensivaikutelman hakijasta: olisiko hän sopiva asiakaspalveluun, miten hän vuorovaikuttaa, ottaako katsekontaktia, miten huomioi muut ja kuinka aktiivisesti osallistuu keskusteluun. Iso ja mieluisa osa työtäni on vastata rekrytointiprosessista ja tehdä valintoja yhdessä esihenkilöiden kanssa.

Kaikki tehtävään hakemuksensa perusteella sopivat kutsutaan ryhmähaastatteluun. Ryhmän koko vaihtelee viidestä reiluun kymmeneen hakijaan, tehtävästä ja tilanteesta riippuen. Miten homma sitten etenee?

Case S-market Ulvila

Satakunnan Osuuskaupan uusin yksikkö on Ulvilan Sahamäkeen marraskuussa avattu S-market. Saimme syksyllä tehtäviin paljon hakemuksia, jopa 130! Jokainen hakemus käytiin läpi ja kutsun haastatteluun sai noin 80 hakijaa. Tunnin ryhmähaastattelutilanteita oli useita. Loistavista tyypeistä jatkoon pääsi yli 20 hakijaa vielä esihenkilön yksilöhaastatteluun. Valituksi tuli 15 parasta.

Rekrytointi oli varsin onnistunut, sillä marketpäällikkö Miia Valtasen mukaan hänellä on kasassa unelmatiimi! Sopivasti erilaisia, eri taustoista tulevia palvelualttiita, iloisia työntekijöitä. Mikä meille sitten sai hakemaan?

Myyjä Emilia Heinilä toteaa, että hän halusi rikastuttaa kokemustaan kaupan alalla: ”Olin yhdeksän vuotta edellisessä työpaikassa ja olin jo jonkun aikaa miettinyt hakisinko Satakunnan Osuuskauppaan. Kun uusi S-market alkoi nousta pystyyn, päätin hakea ja olen todella iloinen, että tulin valituksi!”
Samoilla linjoilla ovat myös myyjä Liisa Saarinen ja myyntipalveluvastaava Hanna Haasala. Kumpikin oli kuullut tutuiltaan, että osuuskauppa on hyvä työnantaja. ”Meillä on myös tosi kivat henkilöstöedut, mikä on tietty plussaa!”, toteaa Emilia.

Hannakin kertoo olevansa positiivisesti yllättynyt, kuinka paljon kaikkia etuuksia meille osuuskaupan työntekijöille kuuluu. ”Myös se yllätti, että lisätöitä on niin helposti saatavilla lisää, jos haluaa tehdä enemmän työtunteja. Myös koulutusmahdollisuuksia löytyy paljon, ja uralla etenemisen mahdollisuudet ovat äärettömän laajat”, Hanna lisää.

Emilia Heinilä, Liisa Saarinen ja Hanna Haasala.

Uuden kaupan tekeminen sai työporukan tiiviiksi

Liisa nautti uuden kaupan tekemisestä: ”Oli palkitsevaa nähdä työnsä jälki. Työskentely tuntui helpolta eikä töitä tarvinnut missään vaiheessa tehdä yksin.”

Hanna tuntee olevansa etuoikeutettu, kun on päässyt mukaan avaamaan uutta yksikköä. Ensimmäiset myymälään saapuneet kuormat olivat valtavia. Hannan mielestä oli kuitenkin hauska huomata, kuinka nopeasti myymälä alkoi näyttämään oikealta ruokakaupalta. Toki matkaan mahtui myös haasteita. Ensimmäinen kuukausi S-marketissa työskenneltiin työmaakypärät päässä ja huomioliivit päällä.

”Työporukkamme on tiivis ja henki on loistava! Hyvä yhteishenki vaikuttaa työssä jaksamiseen positiivisesti. Jokainen tiimin jäsen on saman arvoinen, ja meillä on töissä kivaa! On onni, että meillä on niin hyvä porukka, jossa jokainen voi neuvoa ja opettaa toinen toistaan oman osaamisensa mukaan”, kolmikko toteaa yhteen ääneen.

Miia Valtanen

Yhteistyön voimaa

Avajaiset yllättivät koko porukan positiivisesti. Asiakkaita oli paljon ja henkilökunta sai paljon positiivista palautetta. Hieno valoshow ja päivittäiset tempaukset saivat väkeä hyvin liikkeelle.

Tarjoustuotteita S-marketista myytiin paljon enemmän kuin mihin oli varauduttu. ”Oli upea huomata, että esimerkiksi banaaneja saatiin lisää muualta osuuskaupasta, kun ne meidän myymälästä pääsivät loppumaan. Ja avajaisviikolla ollut isänpäivä sai kermahyllymme tyhjenemään. Onneksemme muutaman kilometrin päässä olevalta Satamaidon meijeriltä saimme lauantaina erittäin nopealla aikataululla hyllyihimme lisää kermaa”, Hanna ihailee alueen yhteistyötä.

Ryhmähaastattelusta jäi hyvä mieli

Hanna koki ryhmähaastattelun oivaksi rekrytointitavaksi. Jokaiselle annettiin mahdollisuus vastata kysymyksiin, ja oma-aloitteisuuden pääsi näyttämään. Tilaisuuden alussa kerrottiin kattavasti yrityksen toiminnasta, uralla etenemisen mahdollisuuksista ja henkilökunnan eduista.

Emiliakin piti aloitusinfosta ja vuorovaikutteisesta haastattelusta: ”Ryhmätilanteesta jäi hyvä mieli yrityksestä ja sellainen olo, että toivottavasti itse pääsee mukaan!” Liisalle ryhmähaastattelu rekrytoinnin osana oli uusi kokemus. Hänen mielestään ryhmähaastattelu antoi hyvän kuvan yrityksestä ja sai sen käsityksen, että hakijoita oli paljon ja olemme haluttu työnantaja.

Työpaikan vaihto kannatti

Emilia, Liisa ja Hanna tuumivat, että uuden kaupan tekeminen oli palkitsevaa ja se koetaan ainutlaatuisena kokemuksena. Hanna sen pukee sanoiksi: ”Odotuksena oli, että uuden myymälän avaaminen vaatii henkilökunnalta kovaa työpanosta, venymisiä työvuorojen suhteen ja että uutta tietoa tulee paljon. Odotuksena oli myös, että työyhteisömme hitsautuu hyvin yhteen, ja meistä tulee yhteen hiileen puhaltava iloinen työyhteisö. Odotukset ovat todellakin täyttyneet! En ole katunut päivääkään työpaikan vaihtoa!”

Ulvilan Sahamäen monipuolisessa, yhteensä 30 työntekijää työllistävässä palvelukokonaisuudessa asiakas voi asioida laajan valikoiman S-marketissa ja Hesburgerissa sekä tankata, ladata ja pestä autonsa.
S-marketin yhteydessä toimii myös ruoan verkkokauppa, jossa asiakas voi tilata verkosta ruokansa noutolokerikosta noudettavaksi. S-market Ulvilassa on myös Postin ja Pakettipisteen pakettiautomaatit.

Teksti: HR-asiantuntija Sari Salo
Kuvat: Jussi Viitanen ja Miia Valtanen

Sari Salo

Valtteri, Jenni, Sanni ja Jenni ottivat tuntumaa myyntipalveluvastaavan työhön mypa-harjoittelijoina Satakunnan Osuuskaupassa. Palkallinen harjoitteluaika antoi paljon oppia, uusia kokemuksia ja joitakin yllätyksiä.

Harjoittelu valmentaa arjen johtamiseen ja sparraa entistä parempaan asiakaspalveluun.
– Osuuskaupassa kannustetaan kasvamaan, kehittymään ja oppimaan uutta. Tarjoamme monipuolisia työtehtäviä ja autamme etenemään uralla. Saat hyvät henkilöstöedut ja harjoittelun ajalta myyjän palkan, Satakunnan Osuuskaupan henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa kertoo.

Tiesitkö? Koulutus avaa jäsenyyden myymälän johtotiimiin ja S-ryhmän valmentavaan johtamiskulttuuriin.

Valtteri Hietamäki, 24

Asun Noormarkussa ja opiskelen liiketaloutta SAMKissa viimeistä vuotta. Olen työskennellyt opintojen aikana Prismassa, ja hain ja pääsin harjoittelemaan S-market Lukkarinsantaan.

Mitä odotit?
Toivoin, että esimies- ja organisointitaitoni kasvaisivat. Halusin syventää osaamistani ja saada näköalapaikan toisenlaiseen, Prismaa pienempään myymälämalliin.

Miten sujui?
Opin talon työtavat ja opin johtamaan vuoroa. Tahti oli nopeatempoista ja monet asiat tehtiin eri lailla kuin edellisessä työpaikassani. Piti opetella uudet käytännöt ja toimintatavat. Aluksi oli pieniä paineita, mutta sopeuduin nopeasti.
Minua ei jätetty oman onneni nojaan, vaan kaikki auttoivat ja perehdyttivät todella hyvin.

Vinkkejä harjoitteluun lähteville?
Ole aktiivinen. Uskalla kysyä. Rohkene ehdottaa uutta. Aiemmasta kokemuksesta myyntialalla on hyötyä, se helpottaa tiedon omaksumista.

Entäs nyt?
Jään töihin Lukkarinsantaan. Haluan tehdä kaupan alalla tehdä töitä jatkossakin, hakea päällikkökoulutukseen ja mahdollisesti erikoistua markkinointitehtäviin.

Jenni Ketola, 38

Asun Noormarkussa ja olen nykyään töissä paikallisessa S-marketissa. Minulle tarjoutui mahdollisuus hypätä vakkarityöstä harjoittelujaksolle Sale Toriin ja Sale Vapaudenkadulle.

Miten sujui?
Ensin heittäytyminen uuteen vähän pelotti. Päätin kuitenkin kokeilla. Riskinotto kannatti, olen mielettömän onnellinen. Suosittelen lämpimästi. Sain paljon uusia kokemuksia, ja minut otettiin lämpimästi vastaan. Pääsin muun muassa palvelemaan festarikävijöitä Oma Kaupassa Kirjurinluodolla. Salessa yllätti positiivisesti myyjän työn monipuolisuus. Arvostan asiakaspalvelua yli kaiken ja lähikaup

assa saa olla aidosti osa asiakkaiden arkea. Työpäivät menivät hujauksessa.

Vinkkejä harjoittelua miettiville
Hakemusta sisään vaan rohkeasti! Ole avoimesti oma itsesi, niin löydät varmasti sinulle sopivimman tien. Uskalla kertoa avoimesti omia kehitysehdotuksiasi. Itse en ole katunut päivääkään.

Tulevaisuudensuunnitelmat?
Osuuskauppa on iso organisaatio ja etenemismahdollisuudet ovat lähes rajattomat.
Kaupan alalla ei tule koskaan valmiiksi ja aina voi oppia uutta. Toivon, että oma polkuni vie tiimin esimieheksi.

Sanni Taipalmaa, 21

Opiskelen SAMKissa restonomiksi ja suoritin harjoittelun S-market Noormarkussa. Jakson jälkeen palaan kotiyksikkööni S-market Harjavaltaan.

Miten päädyit mypa-harjoitteluun?
Opintoihin tarvittiin viiden kuukauden harjoittelu, ja tässä aukesi oiva tilaisuus edetä uralla kaupan puolella ja kehittää niitä taitoja.

Miten sujui?
Sain valtavasti uutta tietoa. Opin ymmärtämään entistä paremmin vuororakennetta ja kaupan prosesseja. Olen myös saanut tuntumaa itseeni, siihen, millainen olen esimiestehtävässä. Harjoittelu on lisännyt sosiaalisia taitojani, tutustuttanut minut ihaniin ihmisiin ja antanut uusia kavereita. Mukavaa oli toki myös, että sain koko harjoittelu- ja kesätyöajalta palkkaa.

Vinkkejä harjoitteluun lähteville?
Suosittelen vilpittömästi. Saatte moniulotteisesta harjoittelujaksosta varmasti paljon irti. Se avaa myös monia ovia.

Entäs nyt?
Opiskelen ja teen töitä seuraavat vuodet, valmistuminen siintää syksyllä 2022. Uralla toivon pääseväni esimiestehtäviin matkailu-, hotelli- tai ravintolapuolella. Myös markkinointi kiinnostaa entistä enemmän, harjoittelujakso antoi siihenkin uutta kipinää, kun pääsin toteuttamaan somemarkkinointia.

Jenni Virtanen, 30

Pietniemi, Pori
Pääsin neljä vuotta sitten töihin Länsi-Porin Prismaan. Olen työskennellyt siellä monella osastolla, viimeksi hoidin maitokaapinvastaavan sijaisuutta.

Mitä odotit?
Esimies vinkkasi mypa-koulutuksesta ja suositteli hakemaan. Aprikoin ensin, onkohan minusta siihen. Sain valtavasti kannustusta työkavereilta ja esimiehiltä, joten rohkaistuin ottamaan haasteen vastaan.

Miten sujui?
Harjoituspaikakseni valikoitui S-market Kokemäki. Alkuun jännitti uuden paikan haltuun ottaminen, mutta sopeuduin nopeasti. Osaltaan varmasti auttoi, että olin työskennellyt Prismassa monella eri osastolla, joilla jokaisella on omat käytäntönsä.

Vinkkejä harjoitteluun lähteville
Ensin kannattaa sisäistää talon käytänteet, muttei rakentavaa kritiikkiäkään tarvitse pelätä. Olen huomannut, että omat ideat ovat tervetulleita ja perusteltuja parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan.

Entäs nyt?
Harjoitteluajasta jäivät erittäin hyvät muistot, ja se auttoi konkreettisesti uralla eteenpäin. Minut valittiin S-market Ulvilan tuliterän myymälän myyntipalveluvastaavaksi.

Lähde mukaan!
Sinulta odotamme:

Haku lähiesimiestyöharjoitteluun on auki! Lue lisää ja hae mukaan

 

Valtteri Hietamäki kehui saaneensa S-market Lukkarinsannan tiimiltä, Anne-Mari Santalähde, Petra Koski, Pia Jakonen ja Emilia Koikkalainen, korvaamattoman arvokasta taustatukea.

 

Outi Brander istahtaa työpäivän jälkeen Coffee Housen terassille tarjottimensa kanssa. Perjantain kunniaksi tarjottimelta löytyy herkullinen mandariinileivos ja iso kuppi kahvia. Kahvittelun lomassa on hetki aikaa keskustella siitä, miten asiakasomistajuus näkyy hänen arjessaan.

Outi asuu puolisonsa kanssa Meri-Porissa, perinteikkäässä rintamamiestalossa koiran ja kahden kissan kanssa. Poika ja tytär ovat jo lähteneet maailmalle ja perustaneet omat perheensä. Keittiöremontti on juuri saatu valmiiksi. Unelmien laatat löytyivät Kodin Terrasta, josta suuri osa muistakin remonttitarvikkeista ostettiin.

Kodin Terran laajat aukioloajat mahdollistavat remonttitarvikkeiden haun myös iltaisin ja viikonloppuisin. Usein remonttitarpeet myös lisääntyvät matkan varrella, niin nytkin. Kun vauhtiin päästiin, rempattiin myös eteinen.

S-mobiilia kannattaa hyödyntää

Mikkolan Prismaa Outi puolisoineen pitää lähikauppanaan, vaikka ei ihan lähin kauppa olekaan. Laajat valikoimat ja kotimaisuusaste houkuttavat, tuotteet myös löytyvät helposti. Joskus järjestyksen vaihtuminen harmittaa, mutta toisaalta silloin voi löytää jotain aivan uutta, mitä ei muuten tulisi kokeiltua. Ruokaostokset tehdään pääasiassa kerran viikossa. Bonus tuplana-kampanjaa hyödynnetään niin, että normaalisti loppuviikkoon sijoittuva kauppareissu tehdään vasta maanantaina. S-mobiilista  saa hyvin tietoa kampanjoista. Tampereen seudulla Prismassa työskentelevä tytär välillä muistuttelee tarjouksista, S-mobiilista kun näkyvät kaikkien osuuskauppojen edut.

Lounaseväät Sale Torista

Kertyvä Bonus säästetään ja sillä ostetaan sitten jotain mukavaa. Viimeksi puutarhatuolit Kodin Terran verkkokaupasta. Tilaus tehtiin sunnuntaina illalla ja tuolit tulivat jo tiistaina. S-tilin käyttöä taloustilinä on harkittu, maksutapaetu ja helppous houkuttavat. Bonusta taitaa kertyä lähitulevaisuudessa enemmänkin: Sale Torin avautumisen jälkeen Outi kertoo kummasti laiskistuneensa eväiden tekemisessä. Salesta saa niin näppärästi haettua herkulliset OmaKöökin tuotteet lounaaksi. Kahvihetken jälkeen Outi suuntaa vielä Sokokselle. Hän on kolmen lapsenlapsen onnellinen mummu ja ihan kaikkein nuorimmaisen ristiäisiä vietetään viikonloppuna. Jotain kivaa päällepantavaa pitäisi löytää ja Sokoksellahan sitä on.

 

Kaupan työntekijät kuuluvat koronakevään sankareihin. Esittelemme heistä kesän mittaan muutamia meiltä Satakunnan Osuuskaupasta.

Asiakaspalvelua aurinkoisella asenteella

Jonna Kangas on reipas nuori nainen, joka on löytämässä kaupan alasta sen oman juttunsa. Vuonna 2015 hän sai ylioppilaaksi kirjoitettuaan kesätyöpaikan Harjavallan S-marketista ja työskentelee siellä nyt vakituisesti.

– Kävin välillä vähän aikaa opiskelemassa sairaanhoitajaksi, mutta se ei sitten ollut minun alani. Kaupassa työskentelystä sen sijaan tykkään ihan hirveästi. Helposti voisi ajatella, että päivät täällä ovat aika samanlaisia, mutta niin ei todellakaan ole. Joka päivä oppii jotakin uutta, Jonna toteaa.

Hän käy toisiaan myös tekemässä vuoroja osuuskaupan muissa S-marketeissa ja Sale-myymälöissä, mikä tuo vaihtelua ja avaa silmiä.

Kulunut kevät toi mukanaan ennen kokemattomia haasteita, kun myymälässä lähdettiin toteuttamaan uudenlaisia toimintatapoja koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

– Aluksi ajattelin, että apua, kuinka osaan pitää turvavälin asiakkaaseen, joka tulee hyllyjen välissä kysymään jotain, sosiaalinen ja asiakaspalvelusta pitävä nainen toteaa.

– Mutta ihmeen nopeasti me kaikki sisäistimme uudet, turvalliset tavat. Hommat ovat sujuneet nätisti, kun kaikki – niin henkilökunta kuin asiakkaat – joustavat tarpeen mukaan.

Osana vuoden työryhmää

Jonna kuuluu myymälänsä hyllykarttatiimiin ja huolehtii myös yksikön Facebook-sivujen päivittämisestä. Asiakaspalautteisiin hän vastaa mielellään.

– Kun Uusimaa keväällä suljettiin, eräs helsinkiläinen rouva kyseli huolestuneena, kuinka hän voi auttaa iäkästä äitiään ruokaostoksissa. Oli hienoa päästä kertomaan, että meillä on otettu käyttöön ostosapu eli mahdollisuus tilata ostokset sekä tarvittaessa myös kotiinkuljetus. Tilaukset voi tehdä joko netissä Foodien kautta, sähköpostilla, soittamalla meille tai jopa jättämällä tilaustoiveet myymälän postilaatikkoon.

Korona-ajan toimenpiteistäkin on tullut jonkin verran kyselyjä. Myös niihin Jonna on voinut hyvillä mielin vastata, että paljon on tehty ja tehdään hygienian ja turvallisen ostamisen eteen.

– Fiilis henkilökunnan kesken on säilynyt hyvänä, vaikka korona-aika onkin tuonut paljon uutta omaksuttavaa ja lisää töitä. Apukäsiä on ollut paikalla, kun henkilökuntaa on siirtynyt työskentelemään marketteihin muilta toimialoilta.

– Uusia naamoja on näkynyt täällä harva se päivä. Ihan älyttömän hyvin he ovat oppineet asiat ja olleet isona apuna, Jonna toteaa.

S-market Harjavalta valittiin hiljattain Satakunnan Osuuskaupan vuoden 2019 työryhmäksi. Perusteluissa todettiin muun muassa, että yksikkö onnistui toiminnassaan ja tavoitteissaan hienosti. Toimipisteessä korostui erinomainen esimiestyö sekä koko henkilökunnan tavoitteellinen yhdessä tekeminen.

Jonna Kangas on tunnustuksesta iloinen.

– Meillä työskentelee joukko ammattitaitoisia ihmisiä. Me osaamme juttumme!

Jonna toivoo, että korona-ajasta voidaan pian siirtyä normaaliin elämään.

– Kotona meillä on ravihevosia, joten on tosi ihanaa, että ravit ovat taas alkaneet. Kesältä odotan myös jalkapallotreenejä yhdessä kavereiden kanssa.

 

Artikkelisarjan muut osat:

  1. Lotta
  2. Anna-Kaisa
  3. Juulia
  4. Jonna