Satakunnan Osuuskauppa sai tänä vuonna enemmän kesätyöhakemuksia kuin koskaan ennen. Täksi kesäksi palkataan noin 600 kesätyöntekijää.

– Palkkaamme monen ikäisiä osaajia kaikkiin auki tuleviin työtehtäviimme. Tänä vuonna kerroimme hakevamme myös kesätöihin kaiken ikäisiä. Saimmekin ennätysmäärän, noin 2 200 kesätyöhakemusta. Työnhakuvaiheessa emme kysy hakijan ikää, joten emme pysty kertomaan, miten suuri määrä hakijoista oli iäkkäämpiä, mutta jokaisessa noin kolmessakymmenessä kesätyöhakuun liittyvässä ryhmähaastattelussa heitä oli mukana. Löysimme hakijoiden joukosta todella hyviä kesätyöntekijöitä: jo aiemmin meillä kesätöissä olleita sekä myös ensikertalaisia, ja heidän joukossaan on myös hieman vanhempia henkilöitä, iloitsee Satakunnan Osuuskaupan henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa.

– Palkkaamme tänä kesänä noin 600 kesätyöntekijää. Tässä luvussa ovat mukana myös nuorimmat kahden viikon palkalliseen Tutustu työelämään ja tienaa-harjoittelujaksolle tulevat. Kesätyöntekijät sijoittuvat eri toimialoille erityyppisiin asiakaspalvelutehtäviin ympäri toimialuettamme, kertoo Huhtamaa.

Kesätyöt ovat ensimmäisillä jo alkaneet

– Kesätyöjaksot ovat eri mittaisia, nuorimpien kahden viikon jaksosta useampaan kuukauteen asti. Kesätyön alkaessa annetaan tarvittava perehdytys. Perehdytyksen lisäksi tärkeää on muun työyhteisön tuki, sekä kesätyöntekijän oma positiivinen asenne ja rohkeus uusien tilanteiden ja ihmisten kohtaamisessa. Etenkin ensikertalaiselle kesätyön alku saattaa olla hyvin jännittävää, toivonkin kesätyöntekijöidemme saavan mahdollisuuden onnistua asiakaspalvelutyössä pienestä jännittämisestä ja epävarmuuden hetkistä huolimatta, sanoo Huhtamaa.

Lisätietoja:
henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa
Satakunnan Osuuskauppa
p. 050 544 0983
paivi.huhtamaa@sok.fi

Satakunnan Osuuskauppa on Satakunnan suurin yksityinen työnantaja. Olemme mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa. S-ryhmä on tänäkin vuonna pääyhteistyökumppani kampanjassa, jonka tavoitteena on tarjota nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia.

Huoneuudistuksen yhteydessä Porin Original Sokos Hotel Vaakunassa myytiin henkilökunnalle vanhojen huoneiden taulut, joissa kuvattiin Poria monipuolisesti mustavalkokuvissa. Tämän yhteydessä kysyttiin henkilökunnalta, mihin he myynnistä kerääntyneet rahat haluavat lahjoittaa. Tällä kertaa hyväntekeväisyyden kohteeksi valikoitui eläimet. Tauluista kertyneet yhteensä lähes 300 € lahjoitettiin Eläinsuojeluyhdistys Kuuralle.

Asukkaiden puolesta lahjoitusta oli aurinkoisena helatorstaina vastaanottamassa vuohiherra Wictor Wladimir Caccinen. Wictor olisi mielellään tutustunut lahjakortteihin myös suutuntumalla, mutta yhdistyksen puheenjohtaja Inge Krone pelasti kortit parempaan talteen. Kuvassa Wictorin ja Ingen lisäksi Kuuran vapaaehtoistyöntekijöitä.

Kuura on vuonna 2020 perustettu eläinsuojeluyhdistys, jonka keskeinen osa toimintaa on Kokemäellä sijaitseva turvakoti, jossa hyvin erilaisista syistä turvakodille päätyneet eläimet saavat elää turvallisen, onnellisen ja lajinomaisen loppuelämän. Kuuran turvakodissa asuu tällä hetkellä yli 70 eläintä.

”On hienoa, että hotelli ja sen henkilökunta voi osallistua hyväntekeväisyyteen osallistumalla yhteisiin hankkeisiin. Nämä asiat ovat myös meille sydäntä lähellä ja yhdessä tekemisen tunnetta nostattavia”, iloitsee hotellipäällikkö Riina Kuusijoensuu.

S-ryhmän ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta 26.3. Original Sokos Hotel Triplassa. Satakunnan Osuuskaupan Hesburger Prisma Mikkola palkittiin Vuoden franchise-ravintolana.

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Tänä päivänä ravintolakäyntiin latautuu entistä suurempia odotuksia, ja siksi myös palvelun merkitys korostuu. Vierailun täytyy hyvän ruoan ohella tarjota puitteet iloiseen ja huolettomaan yhdessä oloon sekä hemmotelluksi tulemiseen.

S-ryhmän ravintoloiden suositteluhalukkuutta (NPS) mittaava tulos on kehittynyt positiiviseen suuntaan 10 vuotta peräjälkeen ja saavutti jälleen kiitettävän tason. Hyvän tuloksen taustalla on ammattitaitoinen henkilöstö, joka antaa panoksensa ja työskentelee erinomaisella tavalla asiakaspalvelun ja -kokemukseen eteen.

Asiakastyytyväisyyden ja suositteluhalukkuuden positiivinen kehittyminen on systemaattisen ja intohimoisen asiakaspalvelun ja -kokemuksen, tuotteiden ja palveluiden, johtamisen ja henkilöstökokemuksen sekä digitaalisuuden kehittämisen tulosta. Asiakkaat ovat tottuneet digitaalisiin palveluihin ja odottavat myös niiden tuomaa helppoutta. S- ryhmän ravintoloissa on viime aikoina pilotoitu ja otettu käyttöön muun muassa mobiilipalvelumalleja, jotka sujuvoittavat asiakkaiden asiointia ja helpottavat samalla henkilöstön työtä.
Ensiluokkaisen palvelun ohella konseptien ja fyysisten puitteiden on oltava vetovoimaisia ja vastattava nykyajan tarpeisiin. Toiminnan kehittämisen ohella S-ryhmä on vahvistanut ravintolaverkostoaan, ja viimeisen neljän vuoden aikana on uusittu tai avattu kokonaan uusia ravintoloita 202 kappaletta.

Himoitut henkilökohtaiset palkinnot

Tänä vuonna jaettiin jo toistamiseen henkilökohtainen Vuoden palveluteko. Voittajaksi valikoitui sydämellinen teko, jossa Osuuskauppa KPO:n Pizza & Buffa -ravintola Vaasassa avattiin poikkeuksellisesti ennen varsinaista aukioloaikaa 3 -vuotiaalle leukemiaa sairastavalle lapselle sekä hänen perheelleen. Lapsen suuri toive oli päästä ”vihreän kaupan ravintolaan” syömään, mutta infektioriski oli liian suuri yleisenä aukioloaikana. Ravintolassa järjestettiin ikimuistoinen yksityinen vierailu, joka loi lämmintä joulumieltä sekä perheelle että ravintolan koko henkilökunnalle.

Arvostetut S-Boss-titteli suuntasivat tänä vuonna pääkaupunkiseudulle ja vuoden S-Chef löytyi Iisalmelta.

”S-ryhmän ravintoloissa työskentelee upeita asiakaspalvelun ja -kohtaamisen ammattilaisia ja persoonia, jotka kohtaavat asiakkaat sekä työyhteisön jäsenet aidosti ja joilla jokaisella on merkittävä rooli onnistumisessamme. Kiitos heille jokaiselle, intohimoinen työ ja sitoutuminen asiakastyytyväisyyden kehittämiseen näkyy tuloksissa. Erityiset kiitokset ja onnittelut huippuonnistujillemme, jotka inspiroivat meitä arjessa kohti yhä parempaa palvelua ja tuloksekasta liiketoimintaa. Yhteishenki ja tekemisen meininki on tarttuvaa ja välittää hyvää fiilistä myös asiakkaille”, kiittää S-ryhmän ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm.

S-ryhmän ravintola-alan parhaimmistoa on palkittu vuosittain jo 2000-luvun alusta alkaen. Palkitsemiset ovat tärkeä osa S-ryhmän ravintoloiden palvelukulttuurin kehittämistä sekä huippuammattilaisten sekä erinomaisten tiimien esille nostamista.
Ravintoloissa nautitaan positiivisia kokemuksia
S-ryhmän ravintolat ovat selvinneet vaikeista ajoista hyvin, onnistuneet uudistumaan ja tarjoamaan asiakkaiden toivomia palveluita. Uudistamistyö tulee jatkumaan vuonna 2024 eri puolilla Suomea ja asiakaskokemukseen, asiakasomistajapalveluihin, digitaalisiin palveluihin sekä uusiin ja nykyisiin ravintolakonsepteihin tullaan panostamaan edelleen.
”Asiakkaiden tarpeet ovat monipuolistuneet, mutta halu nauttia ja saada positiivisia kokemuksia on yhtä. Tätä me haluamme vahvistaa monipuolisella tarjonnallamme, laadukkaalla ruoka- ja juomavalikoimallamme sekä ensiluokkaisella palvelulla ja tunnelmalla. Onnistumisen avaimena on se, että teemme tätäyhdessä”, Lindholm kiteyttää.

Ravintoloiden parhaimmistoa 2023

S-ryhmän ravintoloista palkittiin tuttuun tapaan paras ravintolapäällikkö S-Boss ja paras keittiöpäällikkö S-Chef. Jo toista kertaa jaettiin henkilökohtainen tunnustus vaikuttavimmasta palveluteosta.
• Vuoden S-Boss (ravintolapäällikkö): Kirsi Rautio, Pizza&Buffa ja Presso Prisma Iisalmi, Osuuskauppa PeeÄssä
• Vuoden S-Chef (keittiöpäällikkö): Nico Ajanti, Amarillo Flamingo Vantaa, Sokotel Oy
• Vuoden vaikuttavin palveluteko: Tea Kujala (ravintolapäällikkö), Elina Luoma (apulaisravintolapäällikkö) ja Joonas Saarela (keittiöpäällikkö), Pizza & Buffa, Vaasa, Osuuskauppa KPO
Palkituissa ketju- ja uniikkiravintoloissa huipputason asiakaspalvelua
Ketjuravintoloiden ohella palkittiin nyt toistamiseen parhaat uniikki- ja franchising- ravintolat. Vuoden 2023 ykkösravintolat ovat onnistuneet erinomaisesti asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydessä sekä tuloksenteossa:
• Vuoden hotellien ruokaravintola: Frans & Rose, Kouvola, Osuuskauppa KSO
• Vuoden kivijalkakahvila: Coffee House, Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
• Vuoden VENN: VENN, Lappeenranta, Etelä-Karjalan Osuuskauppa
• Vuoden Rosso: Rosso, Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
• Vuoden Amarillo: Amarillo, Rovaniemi, Osuuskauppa Arina
• Vuoden juomaravintola: Takatasku, Joensuu, Osuuskauppa PKO
• Vuoden ravintolamaailma: Prisma ravintolamaailma, Kuopio, Osuuskauppa Peeässä
• Vuoden franchising-ravintola: Hesburger Prisma Mikkola, Pori, Satakunnan Osuuskauppa

S-ryhmän ravintoloiden NPS eli suositteluaste nousi kiitettävälle tasolle jo vuonna 2020 ja huipputaso jatkuu edelleen. Vuoden 2023 suositelluimpina ravintoloina palkittiin:
• Vuoden suositelluin ravintola (juoma-, ruoka- ja seurusteluravintolat): VENN, Lappeenranta, Etelä-Karjalan Osuuskauppa
• Vuoden suositelluin ravintola (nopea syöminen ja kahvilat): Presso, Kerava, HOK- Elanto

Olemme pitkään palkinneet osuuskauppamme parhaan työryhmän Vuoden Edelläkävijän suksilla. Tänä vuonna uudistimme parhaiden työryhmien palkitsemista, palkitsemisen teemaksi kaikkiin palkintokategorioihin otettiin urheilu. Koska tavoitteemme on tarjota asiakasomistajillemme ja satakuntalaisille parasta palvelua ja parhaita etuja, palkintokategorioiden kriteerit muodostuvat asiakaspalvelussa, työtyytyväisyydessä, toiminnan laadussa ja tuloksekkuudessa onnistumisessa.

Jokaisessa palkintokategoriassa ehdolla oli kolme parhaiten koko osuuskaupan mittakaavassa onnistunutta työryhmää, parhaat työryhmät palkittiin 1.3.2024 pidetyssä gaalassa.

Vuoden Sprintti-palkinnon saa työryhmä, joka on onnistunut kehittämään toimintansa tehokkuutta ja laatua toimialan mittareilla tarkasteltuna. Tässä kategoriassa ehdolla olivat asiakasomistajapalvelut/S-Pankki, S-market Kankaanpää ja Prisma Mikkolan Ravintolamaailma.
Vuoden Sprintti-palkinnon sai S-market Kankaanpää. Työryhmän esihenkilönä toimii Anita Hietikko.

Vuoden Sisu-palkinto menee työryhmälle, joka on haasteellisesta tilanteesta huolimatta onnistunut erinomaisesti toiminnassaan kaikilla tuloskortin mittareilla. Tässä kategoriassa ehdolla olivat Original Sokos Hotel Vaakuna Porin majoitus, S-market Tikkula ja S-market Lukkarinsanta.
Vuoden Sisu-palkinnon sai Pia Jakosen luotsaama S-market Tikkula.

Vuoden Pertsa-palkinnon saa työryhmä, jonka NPS eli asiakastyytyväisyys on valtakunnan huipputasoa verrokkiryhmässään, toimipaikan asiakaspalvelu on laadukasta ja se saa runsaasti positiivisia asiakaspalautteita. Tässä kategoriassa ehdolla olivat asiakasomistajapalvelut/S-Pankki, ABC Carwash ja Sale Reposaari.
Vuoden Pertsa-palkinnon sai asiakasomistajapalvelut/S-Pankki. Työryhmän esihenkilönä toimii Niina Korteniemi.

Vuoden Pito-palkinto menee työryhmälle, jossa on paras työtyytyväisyysindeksi. Tämän palkinnon sai kokous- ja tilausravintola, jonka esihenkilönä toimii Pia Hirvelä.

Vuoden Sauvat-palkinnon saa työryhmä, jonka työtyytyväisyysindeksi on parantunut eniten edellisestä mittauksesta. Palkinnon sai Prisma Länsi-Porin päivittäistavaraosasto, jonka esihenkilö on Susan Vanhatalo.

Vuoden Sukset-palkinto menee työryhmälle, joka on onnistunut erinomaisesti kaikilla tuloskortin mittareilla, ja joka on toiminnassaan huipputasoa koko S-ryhmässä. Tässä kategoriassa ehdolla olivat Prisma Mikkolan Ravintolamaailma, Prisma Mikkolan kassaosasto ja Sale Reposaari.
Vuoden Sukset-palkinnon sai Prisma Mikkolan Ravintolamaailma, jonka esihenkilö on Suvi Lehmus.

Lisäksi jaettiin Vuoden Esihenkilö-palkinto esihenkilölle, joka on kehittynyt systemaattisesti omassa johtamisessaan ja kehittänyt toimipaikkaansa. Toimipaikassa tuloskortin mittarit sekä työtyytyväisyys ovat korkealla tasolla. Tässä kategoriassa ehdolla olivat Sanni Langenoja Prisma Mikkolan kassaosasto, Kati Laaksonen Coffee House ja Ulvilan Hesburger sekä Laura Luukkainen Salet Opistonkatu, Pomarkku ja Honkajoki.
Vuoden Esihenkilö-palkinnon sai Kati Laaksonen.

Vuoden Onnistuja-palkinto suunnataan erinomaisesti työssään onnistuneelle esihenkilölle tai asiantuntijalle. Kategorian ehdokkaat valittiin kollegaäänestyksellä. Tässä kategoriassa ehdolla olivat Pia Jakonen S-market Tikkula, Jani Ranta marketkaupan tukitoiminnot, Turo Lönnberg lämmitysöljymyynti ja Johanna Vikki HR-osasto. Vuoden onnistuja valittiin gaalassa toteutetulla äänestyksellä.
Vuoden Onnistuja-palkinnon sai Johanna Vikki.

Lämpimät onnittelut kaikille ehdolla olleille työryhmille ja etenkin voittajille!

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi
Satakunnan Osuuskauppa
044 – 725 1551
harri.tuomi@sok.fi

S-Pankki palkitsi vuosittaisilla S-Pankkipäivillä viime vuoden parhaiten onnistuneet työryhmät, ja valitsi yhdeksäntoista alueosuuskaupan tiimien joukosta vuoden parhaaksi työryhmäksi Satakunnan Osuuskaupan S-Pankki -tiimin. Tämän kultasijan lisäksi Satakunta pokkasi hopea- ja pronssi-sijoitukset kahdesta suoriteperusteisesta kategoriasta.

Vuoden tiimin -palkinnon voittamiseksi on tehty paljon määrätietoista työtä. Pankin asettamien tavoitteiden saavuttamisessa Satakunnan Osuuskaupan tiimi oli Suomen paras. Myös asiakastyytyväisyys oli Satakunnan tiimin osalta valtakunnan paras.

-Kiitos loistavalle työryhmälleni! Meillä oli upea viime vuosi, tekeminen kehittyi hienosti monella mittarilla tarkasteltuna. Tavoitteellinen työ tuotti hyvää tulosta, iloitsee palvelupäällikkö Niina Korteniemi.

Lisätietoja:
palvelupäällikkö Niina Korteniemi
asiakasomistajapalvelut ja S-Pankki
Satakunnan Osuuskauppa
niina.korteniemi@sok.fi

Kuva S-Pankkipäivien palkitsemistilaisuudesta:
vasemmalta myyntipäällikkö Jenni Hourula S-Pankista, Satakunnan Osuuskaupasta myyntipalveluvastaava Kaisa Heino, palvelupäällikkö Niina Korteniemi ja kouluttava palvelumyyjä Katariina Kuusiniemi.

Porin Prisma Mikkolan Ravintolamaailman Hesburger valittiin Satakunnan alueen vuoden 2023 parhaimmaksi Hesburger-ravintolaksi Turussa tammikuussa järjestetyssä gaalassa. Ravintolapäällikkö Suvi Lehmus haki odotetun palkinnon hymyssä suin. ”Tämän palkinnon eteen olemme koko vuoden tehnyt ahkerasti töitä ja seurannut päivittäin tavoitteita. Iso kiitos tästä palkinnosta kuuluu koko meidän henkilökunnallemme”, apulaisravintolapäällikkö Iina Rosenbom kertoo.

”Suomen Hesburgerit on jaettu aluepäälliköiden alueisiin. Alueellani on tällä hetkellä 14 Hesburger-ravintolaa. Jokaiselta alueelta valitaan joka vuosi ravintola, joka on koko vuoden pyrkinyt parhaaseen mahdolliseen kokonaisuuteen toiminnassaan”, kertoo aluepäällikkö Kirsi Tamminen.

Valintaan vaikuttaa kokonaisvaltainen laadukas tekeminen sekä asiakkaan, henkilökunnan että kannattavuuden näkökulmasta. Valintaa tehdessä huomioidaan asiakaspalautteet, työtyytyväisyys sekä erilaisia toiminnallisia tavoitteita. Tavoitteellinen ja pitkäjänteinen työ on tuottanut hyvää tulosta. Tässä ravintolassa iloinen hymy ja reipas mieli kruunaa päivän, Tamminen jatkaa.

Lisätiedot
Suvi Lehmus
Ravintolapäällikkö
Ravintolamaailma Prisma Mikkola
Suvi.Lehmus@sok.fi