Icehearts ja sen kasvattajat tekevät tärkeää työtä, jotta mahdollisimman moni lapsi saa mahdollisuuden harrastaa, tuntea olevansa osa yhteisöä ja kasvaa täyteen potentiaaliinsa. Satakunnan Osuuskaupan ravintolat Amarillo ja Rosso, yhdessä asiakkaiden kanssa, tukevat Porin ja Ulvilan Icehearts-toimintaa.

Vuonna 2022 syödyistä Ice Hearts -burgereista ja -pastoista Amarillo ja Rosso lahjoittivat Porin ja Ulvilan Ice Hearts -toimintaan yhteensä 4331 €.

Lahjoituksen ojensivat ravintolapäällikkö Henri Salonen ja ryhmäpäällikkö Jussi Lampinen. Lahjoituksen vastaanottivat Porin ja Ulvilan joukkueiden kasvattajat: Vesa Goman, Kari-Matti Ylinen ja Teemu Pelttari.

Icehearts on luonut Suomessa ainutlaatuisen toimintamallin, jossa ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä tehdään joukkueurheilun avulla koulussa ja vapaa-ajalla. Icehearts on joukkueurheilun toimintamalli lapsen hyväksi sekä sosiaalityön, koulun ja vapaa-ajan tueksi. Icehearts-toiminnalla ennaltaehkäistään osattomuutta sekä edistetään inhimillistä hyvinvointia, sosiaalisia taitoja ja tuetaan koulunkäynnin sujuvuutta. Koulutettu kasvattaja työskentelee joukkueen lasten arjessa koulussa ja vapaa-ajalla; opettaen, ohjaten ja välittäen, olemalla turvallinen aikuinen joka päivä. Kasvattaja räätälöi työnkuvansa joukkueensa lasten yksilöllisten tarpeiden mukaan sitoutuen läsnäoloon läpi kasvun nivelvaiheiden. Kukin Icehearts joukkue aloittaa toimintansa 6-7-vuotiaiden poikien kanssa ja toimii 12 vuotta poikien täysi-ikäisyyteen saakka. Icehearts on kasvatus-, sosiaali- ja liikuntatoimen poikkihallinnollinen innovaatio. Icehearts toimintamalli on tarkoitettu kuntien peruspalvelujen tueksi ja työvälineeksi lapsille, jotka tarvitsevat kasvussaan erityistä, pitkäkestoista tukea.

Ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä

Prisma Mikkolan Vallilan osasto yllättää monipuolisuudellaan. ”Moni asiakkaistamme hämmästyy huomatessaan laajan Vallilan sisustustekstiilien valikoiman. Meiltä löytyy lähes 100 verhomallia sekä runsas valikoima keskilattia- ja käytävämattoja. Suositut vahakankaat ja keittiötekstiilit täydentävät Vallilan kokonaisuutta. Ihan pienilläkin jutuilla pystyy piristämään kotona ihan minkä vaan huoneen ilmettä”, kertoo Prisma Mikkolan myyntipalveluvastaava Teija.

Näin keväällä onkin helppo muuttaa kodin ilmettä ja värejä esimerkiksi uusilla sisustustyynyillä ja verhoilla, joita Prisma Mikkolasta löytyy kappoina ja pitkinä sivuverhoina. Vahakangasta voi ostaa juuri itselleen sopivan palan ja uudella pöytäliinalla saakin nopeasti vaihdettua koko keittiön ilmeen niin kotona kuin mökilläkin. Vallilalta löytyy myös pöytätabletteja, jos vahakangas ei tunnu sopivalta vaihtoehdolta omaan keittiöön.

Vinkki!

Vahakankaan menekin mittaaminen kotona

Vinkki!

Pitkien sivuverhojen mukana tulee lyhennysnauha, jolla verhon voi lyhentää helposti silittämällä ilman ompelua.

Verhosta löytyy:

Tervetuloa uudistamaan kotiasi Vallilan osastolle Prisma Mikkolaan!

S-ryhmä on ottanut käyttöön jo useissa myymälöissä palvelun, jossa asiakas voi kerätä ostoksensa suoraan ostoskasseihin ja skannata ne jo myymälää kiertäessä. Näin kassalla asiointi on sujuvampaa, kun ostoksia ei kassalla erikseen skannata ja pakata ostoskorista kassiin. Asiakkailta positiivista palautetta saanut palvelu tuodaan Porin Prismoihin viikolla 12.

Helpotus erityisesti ison ostoskorin asiakkaille

Prisma Mikkolaan ja Prisma Länsi-Poriin sijoitetaan molempien sisäänkäyntien luokse käsiskannerit ja ohjeet palvelun käyttämiseen. Henkilökunta opastaa sekä palvelun käyttöönotossa, että käsiskannerin käytössä tarvittaessa. Asiakas nappaa sisäänkäynniltä mukaansa käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ostoskassiin. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä tulostetaan koontikuitti, joka maksetaan normaalisti kassalla. Kassalla siis skannataan sutjakasti vain yksi viivakoodi, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista.

-Pilottimyymälöissä jopa 80 prosenttia Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneistä toivoi palvelun jatkuvan omassa lähikaupassaan. Tämä kertoo kovasta tyytyväisyyden tasosta ja uskomme, että palvelu otetaan innolla vastaan myös täällä meillä Porin alueella, toteaa Janne Nurmi.

Palvelun saa käyttöönsä, kun näyttää myymälän sisäänkäynnin luona olevan kalusteen lukijalle S-Etukorttia. Ensimmäisellä kerralla hyväksytään käyttöehdot, seuraavilla pelkkä S-Etukortin vilautus vapauttaa käsiskannerin. Palvelu on suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille.

Lisätietoja:

Janne Nurmi
Prisma -johtaja
050-5224744

Näin käytät skannereita:

Palvelun käyttöönotto

Skannerin käyttö

Asioinnin lopetus

Hyvä tietää

Yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö Wetteri ostaa Porissa ja Raumalla autokauppaa harjoittavan Palin Oy:n AutoPalin-liiketoiminnan. Ostajana on Wetteri Oyj:n tytäryhtiö Wetteri Auto Oy. Liiketoimintakaupassa ostajalle siirtyy henkilöautomyynti- ja huolto. Liiketoiminnan arvioitu kauppahinta on n. 1,6 miljoonaa euroa. Tavoitteena on toteuttaa kaupan täytäntöönpano 30.6.2023 mennessä.

Vuonna 1948 perustetun Palin Oy:n liikevaihto vuonna 2022 oli 49 miljoonaa euroa. Palin Oy harjoittaa uusien ja käytettyjen henkilöautojen myyntiä sekä huoltoliiketoimintaa ja varaosamyyntiä AutoPalin-nimellä. Lisäksi yhtiöllä on huoltoliiketoimintaa Karla-nimellä. Liiketoimintakaupassa Wetterille siirtyy AutoPalin-liiketoiminta, joka työllistää n. 70 henkilöä automyynnin ja huollon tehtävissä. AutoPalinilla on Mercedes-Benz-, Volvo- ja Nissan-edustukset. Kaupan myötä Wetterin maantieteellinen läsnäolo laajenee merkittävästi ja yhtiöstä tulee yksi Suomen suurimmista Volvo- ja Mercedes-Benz- jälleenmyyjistä.

Aarne Simula, toimitusjohtaja, Wetteri Oyj:
”Laajensimme hiljattain toiminta-aluettamme Itä-Suomessa ja samalla merkkiedustuksemme vahvistuivat. Palin Oy on alueellaan perinteikäs ja vahva toimija. Tämän kaupan myötä saamme vahvan tukijalan toimintamme laajentamiseen myös läntisessä Suomessa. Toteutuessaan liiketoimintakauppa tuo merkittäviä synergiaetuja. Odotan vuositasolla noin miljoonan euron tulosvaikutusta Wetterille.”

Harri Tuomi, hallituksen puheenjohtaja, Palin Oy:
”Olemme strategiassamme punninneet erilaisia tulevaisuuden näkymiä ja arviomme on, että jatkossa autokaupassa menestyvät suuremmat toimijat kuin me. Wetteri on kotimaisena, luotettavana ja vakavaraisena toimijana mielestämme erinomainen jatkaja AutoPalinin liiketoiminnalle, ja myös hyvä uusi työnantaja kaupan mukana meiltä Wetterille siirtyvälle henkilökunnalle. Olemme myös iloisia siitä, että autoliiketoiminta jatkuu Satakunnassa ja Satakunnan Osuuskaupan omistamissa tutuissa kiinteistöissä.”

Liiketoiminnan arvioitu kauppahinta on 1,6 miljoonaa euroa. Vaihto-omaisuus eli uudet ja käytetyt ajoneuvot myydään rahoitusyhtiölle kaupintarahoitukseen. Vaihto-omaisuuden arvo on noin 7,9 miljoonaa euroa. Kaupan arvioidaan toteutuvan 30.6.2023 mennessä. Kauppa on ehdollinen osapuolten päätöksille, due diligence-tarkastukselle, rahoituksen varmistumiselle sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Aarne Simula, Wetteri Oyj
Puh. 0400 689 613, aarne.simula@wetteri.fi

toimitusjohtaja Harri Tuomi, Satakunnan Osuuskauppa
Puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi

Wetteri Oyj – yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö
Wetteri Oyj on yrittäjäohjattu autoalan kasvuyhtiö. Henkilö-, hyöty- ja raskaan liikenteen ajoneuvojen vähittäiskaupan lisäksi yhtiö tuottaa huolto- ja vauriokorjaamopalveluita henkilöautoista raskaaseen kalustoon. Yhtiöllä on kotimaassa 33 toimipistettä, pääkonttori sijaitsee Oulussa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli noin 332 miljoonaa euroa. Yhtiö työllistää noin 900 henkilöä, joista yli 70 % työskentelee huolto- ja vauriokorjaamopalveluissa. Wetteri on autoalan digitalisaation edistäjä ja tärkeä toimija yhteisellä matkalla kohti päästötöntä autoilua. Lisätietoja: www.sijoittajat.wetteri.fi

Palin Oy – Satakuntalainen Autotalo
Palin Oy on Satakunnan Osuuskaupan sataprosenttisesti omistama täyden palvelun autotalo, joka toimii Porissa ja Raumalla. Palin Oy:n AutoPalin harjoittaa uusien ja vaihtoautojen kauppaa, huoltoa ja varaosamyyntiä, Karla-ketju monimerkkihuoltoa. Merkkiedustuksemme ovat Mercedes-Benz, Volvo ja Nissan. Palin Oy:n liikevaihto vuonna 2022 oli 49 miljoonaa euroa. Henkilökunnan määrä on 103 henkilöä.

Satakunnan Osuuskaupan liiketoiminnan viime vuosi oli haasteellinen. Tulokseen vaikuttivat voimakkaasti kohonneet energia- ja energiajohdannaiset kulut sekä sairauspoissaolokustannukset. Asiakasomistajuuden osalta vuosi oli onnistunut.

Ennätysmäärä Bonuksia asiakasomistajille

Viime vuoden lopussa osuuskaupallamme oli asiakasomistajia 70 790, alueen talouspeitto oli 71,8 %. Keskimäärin asiakasomistajamme sai viime vuonna Bonusta ja maksutapaetua 207 euroa (192). Kaikille Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajille yhteensä maksettiin ennätysmäärä Bonusta ja maksutapaetua: 14,1 miljoonaa euroa, joka on miljoona euroa enemmän kuin vuonna 2021. Tämä kertoo siitä, että ostojen keskittämisen merkitys on asiakasomistajiemme keskuudessa oivallettu hyvin. Bonukset maksetaan asiakasomistajan tilille puhtaana rahana, jonka asiakasomistaja voi käyttää täysin oman tarpeensa mukaan. Osuuskaupan asiakasomistajien Bonukset ovatkin merkittävä määrä rahaa arjen avuksi taloudellisesti kireinä aikoina, ja suuntautuvat todennäköisesti pääosin Satakunnan alueelle asiakasomistajiemme palveluiden ja tuotteiden hankintoina.

Satakunnan Osuuskauppa 105 vuotta

Satakunnan Osuuskauppa täytti viime vuonna 105 vuotta. Juhlavuotta vietettiin maltillisesti, lähinnä erilaisin ajankohtaisin asiakasomistajaeduin. Näkyvin juhlavuoden asiakasomistajatapahtuma oli elokuun alussa toteutettu koko perheen hyvän mielen Minispere-tapahtuma. Aurinkoisen sunnuntain tapahtumapäivästä saapui nauttimaan tuhansia lapsiperheitä. Tapahtuman lipputuotoista lahjoitimme puolet hyväntekeväisyyteen lasten ja nuorten hyväksi. Asiakasomistajilta pyydettyjen lahjoituskohdeideoiden joukosta valikoitui hyväntekeväisyyskohteeksi Satapsykiatrian lasten ja nuorten osastot, joissa 19.000 euron lahjoitus kanavoituu suoraan satakuntalaisten lasten ja nuorten mielenterveyden hyväksi.

Myös koko henkilökunnan kesken päästiin vuosien tauon jälkeen viettämään yhteistä juhlaa. Poikkeusvuosien jälkeen tuntuikin erityisen hyvältä kokoontua yhteen nauttimaan juhlahetkestä ja myös näin kiittää henkilöstöä mahtavasta työpanoksesta.

Liiketoiminnan vuosi

Majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan vuosi alkoi poikkeuksellisesti. Koronarajoitukset vaikuttivat voimakkaasti ravintoloiden toimintamahdollisuuksiin tammi- ja helmikuussa. Rajoitusten päätyttyä ravintoloiden ja hotellin toiminta pikkuhiljaa vilkastui, ja kesä oli jo lähellä normaalia. Kevään aikana tehtiin mittava rekrytointi- ja perehdytystyö, jolla mahdollistettiin kesän ja loppuvuoden hyvä onnistuminen. Majoituskauppa kävi hyvin koko loppuvuoden, myös kokous- ja tilauskauppa palautuivat hienosti Liikennemyymälöissä ja ravintoloissa loppuvuosi oli myös varsin onnistunut.

Autokaupan vuosi oli kokonaisuutena hankala. Alkuvuodesta oli ongelmia saatavuuden kanssa, loppuvuodesta kysyntä laski kuluttajien tulevaisuudennäkymien epävarmuuden lisääntyessä.

Rautakaupalle vuosi oli vaikea. Varsinkin keväällä kuluttajien rautakaupan kysyntä laski voimakkaasti inflaation vaikutuksesta kahden hyvän vuoden jälkeen. Myös Sokoksen ja Prisman käyttötavarakaupan vuosi oli haasteellinen.

Ruokakaupassa voimakas inflaatio ohjasi kuluttajien kysyntää tuoteryhmien sisällä edullisimpiin vaihtoehtoihin. Kokonaisuudessaan Satakunnan Osuuskaupan ruoan myynti kasvoi edelliseen vuoteen noin 5 %. Myyntiä vauhdittivat erityisesti uudet S-market-toimipaikat Ulvilassa ja Herralahdessa, Porissa. Marketkaupan asiakasmäärät kehittyivät meillä viime vuonna 6 %. Arviomme mukaan tällä myynnin kehityksellä saavutamme lisää pt-kaupan markkinaosuutta Satakunnassa.

Inflaatio ja kuluttajien ostovoima ohjautuivat ruoka- ja polttonestekauppaan

Satakunta-konsernin osalta liikevaihtoa kertyi vuoden 2022 osalta yhteensä 414,9 milj. euroa ja se oli 18,9 milj. euroa edellisvuotta enemmän.

Veroton myynti Satakunnan Osuuskauppa 1.1.-31.12.2022 (milj. euroa) Ind.ed.v.
Market- ja tavaratalokauppa 276 100,3
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 13,7 129,1
Auto- ja autotarvikekauppa sekä korjaamotoiminta 42,2 93,1
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, Carwash ja sähkölataus 83,7 132,0
Yhteensä 416 105,3

 

Satakunta-konsernin toiminnan tulos oli 2,4 miljoonaa euroa eli 0,6 % liikevaihdosta. Edellisvuonna vastaavat lukemat olivat 5,3 miljoonaa euroa ja 1,4 % liikevaihdosta

Kuluttajien epävarmuuden lisääntyessä kulutus suuntautui päivittäistavarakauppaan, polttonesteisiin sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaan. Käyttötavarakaupan osalta lisääntynyt epävarmuus heijastui vaatimattomina myynnin kehityksinä Sokokseen, Prisma Rautaan ja Prisman käyttötavarakauppaan.

Alkuvuodesta alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan aiheutti lisää haasteita liiketoiminnalle. Tiettyjen tuotteiden saatavuus heikkeni, ja ihmisten epävarmuus tulevaisuudesta heijastui ostokäyttäytymiseen. Oman lisänsä tähän antoi energiakriisi. Myös osuuskaupan omat energiakustannukset kohosivat, vaikuttaen tulokseen.

Kolmas koronavuosi oli Satakunnan Osuuskaupan vaikein suuren sairauspoissaolojen määrän vuoksi. Koronan ja muiden hengitystieinfektioiden aiheuttamien poissaolojen paikkaaminen, uuden henkilökunnan rekrytoiminen ja perehdytys näkyvät tuloksessa. Saimme kuitenkin pääosin pidettyä toimipaikkamme normaalisti auki, kiitos henkilöstömme joustavuuden.

Investointeja palveluiden kehittämiseen ja energiatehokkuuteen

Viime vuonna investointimme palvelujemme kehittämiseen olivat yhteensä 11,0 miljoonaa euroa. Investoimme autopesutoimintaan ostamalla Ulvilan ABC Carwashin rinnalle Tikkulan ja Mikkolan Washkingit. Myös sähkölatausasemia rakennettiin viime vuonna lisää, tällä hetkellä ABC-latausasemia on 10 ympäri toimialuettamme.

S-market-verkostomme täydentyi uudella tulokkaalla, kun S-market Herralahti avattiin toukokuussa. Viime vuonna saimme valmiiksi Sale- ja S-market-myymäläverkoston uudistuksen. Miltei kaikki näiden ketjujen yksiköt on nyt uudistettu asiakastoiveet huomioiden, ja ne ovat mahdollisimman energiapihejä ja ympäristöystävällisiä. Kaiken kaikkiaan investoimme Sale- ja S-market -myymälöidemme uudistukseen lähes 20 miljoonaa euroa kolmen viime vuoden aikana.

Tiukasti osuuskaupan perustehtävän äärellä

Taloudellisesti vaikeina aikoina osuuskaupan perustehtävä ja merkitys hyvälaatuisten ja edullisten palveluiden ja etujen tuottajana korostuu. Yli 14 miljoonaa euroa Bonuksia asiakasomistajillemme on iso asia tämän seudun elinvoimalle. Osuuskaupan tehtävä onkin auttaa kuluttajaa, ei maksimoida omaa tulostaan. Edelleen peruslupauksemme on edullinen ruokakori, pyrimme pitämään hinnannousut mahdollisimman pieninä kuluttajille. Meidän pitääkin olla tehokkaita omassa toiminnassamme, jotta pystymme pitämään edullisen hintatasomme.

Asiakkaat luottavat meihin, tästä kertovat mm. asiakastyytyväisyysmittaukset eri toiminnoissamme. Myös Luottamus ja maine- tutkimuksesta saimme viime vuoden osalta kaikkien aikojen parhaimman tuloksemme.

Olemme Satakunnan suurin yksityinen työnantaja, työllistämme yli 1300 työntekijää. Osuuskauppa on myös monen satakuntalaisen nuoren ensimmäinen työpaikka, viime kesänä meillä oli yli 700 kesätyöntekijää. Vuosittain toteuttamamme henkilöstön työtyytyväisyystutkimuksen tuloksen perusteella saimme jälleen Innostavimmat työpaikat-tunnustuksen.

S-ryhmä on rakentamassa Luvialle uutta tuulivoimapuistoa ja investoi uusiutuvaan sähköntuotantoon. Tuulipuiston valmistumisen jälkeen S-ryhmän oma uusiutuvan energian tuotanto vastaa koko kaupparyhmän sähkönkulutusta.

Kannamme vastuuta suomalaisesta ruoantuotannosta, ja suosimme satakuntalaisia lähiruokatuotteita valikoimissamme. Myymästämme ruoasta suomalaisen ruoan osuus on 80 %, lähiruokatuotteiden osuus koko ruoan myynnistä on 20 %. Järjestimme viime vuonna toista kertaa Satakuntalainen lähiruokatuote-kilpailun, jossa tarjoamme paikallisille lähiruokatuottajille tukea ruokatuotteen kehittelyyn. Ruoan inflaatio oli viime vuoden lopussa noin 15 %, odotamme maksamiemme korkeampien ostohintojen kulkeutuvan ruokaketjussa tuottajalle asti helpottamaan suomalaisen ruoantuotannon tilannetta.

Satakunnan Osuuskauppa on tänä vuonna mukana tukemassa oman alueensa maatalous- ja maaseutuyrityksiä mahdollistamalla Tulevaisuusvalmennuksia, joiden avulla tuetaan satakuntalaisia ruoantuottajia kohti tulevaa. Alueemme tulevaisuusvalmennuksissa teemme yhteistyötä ProAgria Länsi-Suomen, Osuuskauppa Keulan ja LähiTapiola Länsi-Suomen kanssa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Harri Tuomi, puh. 044 725 1551, harri.tuomi@sok.fi
talousjohtaja Ari Pakaslahti, puh. 044 541 9999, ari.pakaslahti@sok.fi

Toukokuussa 2022 vietettiin S-market Herralahden avajaisia.

Bonus tuplana -kampanjaostojen bonusprosentti määräytyy koko kuukauden bonusostojesi mukaan. Jos kaikki kuukausiostosi oikeuttavat 5 %:n Bonukseen, saat kampanja-aikana kampanjaan kuuluvista toimipaikoista tehdyistä ostoista 10 % Bonusta.
Kampaja voimassa näissä toimipaikoissa:

Normaali Bonus, jopa 5 %, verkkokaupoista.

Lisätietoa Bonus tuplana -kampanjasta saa osoitteesta: www.bonustuplana.fi

Etkö vielä ole asiakasomistaja?

Asiakasomistajaksi liityttäessä maksetaan osuuskaupan osuusmaksu (100 €). Sen voi maksaa kerralla kokonaan, tai liityttäessä 20 €, jolloin loppuosa maksetaan kertyvällä Bonuksella 24 kk:n kuluessa. Bonus alkaa kertyä pääsääntöisesti 50 euron kuukausiostoilla. Bonustaulukot vaihtelevat hieman osuuskaupoittain. Asiakasomistajaksi liityttäessä annettavat tiedot tallennetaan S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin. Lisätietoa asiakasomistajuudesta saa osoitteesta: S-kanava.fi tai puhelimitse asiakasomistajapalvelusta 010 76 5858, ma-to 9-20 ja pe 9-18 (0,084 €/min)

Asiakasomistajaksi voit liittyä täällä

 

 

Pizza & Buffa -ketjun Pizzamasteri valittiin 18.1.2023 järjestetyssä Pizza & Buffa Pizzamasteri -kisassa Keravan Prisman ravintolamaailmassa. Kilpailun voitto napsahti Porin Pizza & Buffan Iidalle! Pizzamasteri on valtakunnallinen kilpailu, jossa etsittiin persoonaa höystettynä ripauksella asiakaspalvelutyön parasta taikuutta.

”Haimme kisaan ammattilaisia, jotka haluavat jakaa rakkautensa ruoanlaittoon. Pizzataiturit ovat toteuttaneet tuhansia asiakkaiden pizzatoiveita, mutta nyt he loivat asiakkaiden unelmien sijasta omia pizzaunelmiaan”, summaa ketjupäällikkö Minna Siren SOK:lta.

Kilpailu alkoi karsintavaiheella, jossa yhteensä 25 Pizza & Buffan toimipaikasta haettiin taitureita, jotka halusivat jakaa rakkautensa ruoanlaittoon. Hakuprosessissa tehtävänä oli lähettää videohakemus, jolla kerrottiin, mikä tekee itsestä Pizzamasterin, millaiset kaksi pizzaa (toinen vapaavalintainen, toinen lihaton) on kilpailuun suunnitellut ja millä sanoilla kuvailisi kaikkein herkullisinta pizzaa. Haussa valittiin finaaliin viisi osallistujaa, joista yksi oli Iida!

”Olin todella innoissani, kun kuulin, että minut on valittu viiden finalistin joukkoon. Vetkutin osallistumista pitkään, kun halusin kehitellä pizzan, jota ei malta jättää seuraavalla päivälle”, kertoo Iida.

Itse finaalissa kukin finalisti valmisti kaksi erilaista, itse suunnittelemaansa pizzatuotetta tuomaristolle. Tuomaristossa istuivat Marko Hirvonen (keittiömestari, Lantmännen Unibake), Sampo Laukkanen (kehityspäällikkö ja keittiömestari, SOK), Minna Siren (ketjupäällikkö, SOK), Topias Sundqvist (hallitseva Pizzamasteri) sekä Esko Eerikäinen (tuomariston puheenjohtaja, juontaja). Tuomariston arvioinnissa painottuivat reseptin ja maun lisäksi pizzataiturin asiakaslähtöisyys.

”Etsimme persoonaa, joka on asiakashenkinen asiantuntija. Voittajalla, Porin Pizza & Buffan Marjamäellä oli työssään pilke silmäkulmassa, kun hän huomioi tyylikkäästi asiakkaansa sekä pizzan leipomisen, että maistatuksen yhteydessä. Pizzamasterin voittoisa herkkusieni-pekoni-sulatejuustomuru-rucola-pizza syntyi ammattitaidolla raaka-aineita kunnioittaen”, ketjupäällikkö Minna avaa.

Iidan voittajapizzan innoittajana oli ollut hänen oma kesän grillaussuosikkinsa. Pizzamasteri halusi vangita pizzaansa saman makumaailman kuin juustoin täytetyissä ja pekoniin käärityissä herkkusienissä maistui.

”Finaalia en jännittänyt ollenkaan, sillä kokemusta pizzapöydän ääreltä löytyy vähän vajaa 8 vuotta ja koen, että se on minulle se vahvin paikka, jota teen täydellä sydämellä. Pizzapöydän takana oloni olikin kisassa kotoisa, olin oma aito itseni ja pidin hauskaa hyvällä fiiliksellä”, Iida summailee.

Hopealle ylsi Gabriele Santinoli Vaasan Liisanlehdon Pizza & Buffasta ja kolmanneksi sijoittui Rauni Myllynen Kuopion Prisman Pizza & Buffasta. Kolmikko sai palkintomatkan pizzan alkulähteille Italiaan.

”Kun tutustuin kilpakumppaneihin edellisenä iltana Helsingissä, tiesin, että kisasta tulee tiukka – kaikki olivat todella vahvoja tekijöitä! Ensimmäisen kerran koko kisan aikana jännitti vasta, kun Esko alkoi julkistaa voittajakolmikkoa. Kädet tärisivät ja syke oli korkealla. Kun Esko sitten julkisti minut voittajaksi, purkautui jännitys onnenkyynelinä, joille ei meinannut tulla loppua. Olin niin hämmentynyt ja positiivisella tavalla järkyttynytkin, enkä osannut odottaa voittoa!”, Iida fiilistelee.

Iidan esihenkilön, Prisma Mikkolan ravintolamaailman ravintolapäällikkö Suvi Lehmuksen mukaan Iidan valttikortti voittoon oli hänen rauhallisuutensa. Hän keskittyy niin ruoan valmistukseen kuin asiakaspalveluun pieteetillä, aina laatua vaalien. Suvilla oli jo etukäteen vahva usko, että Iida tulee pärjäämään kilpailussa. Kun Iidalta itseltään kysyttiin, mikä mahtoi olla se Pizzamasteriksi kantanut juttu, hän vastasi: ” Päätin, että kaikkeni annan, pidän hauskaa ja olen oma itseni.”

Paljon onnea Pizzamasteri 2023 -kilpailun voitosta, Iida!

Pizza & Buffa on S-ryhmään kuuluva helpon ja nopean ruoan ravintola koko perheelle. Ketjulla on 25 ravintolaa ympäri Suomen Akaasta Ylivieskaan. Tarjolla on meheviä pizzoja, raikkaita salaatteja, lämpimiä ruokia ja virvoittavia juomia.

Osa tekstistä ja kommenteista lainattu SOK:n Pizzamasteri 2023 -mediatiedotteesta.

Satakunnan Osuuskauppa on vuodesta 2013 alkaen tukenut toimialueensa lasten ja nuorten liikuntaharrastusta Kannustajat-tukimallin avulla. Tuki maksetaan tuen piiriin hakeneille ja hyväksytyille junioritoimintaa harjoittaville urheiluseuroille, jotka toimivat Satakunnan Osuuskaupan toimialueella. Seurat sitoutuvat käyttämään saamansa tuen junnujensa liikuntaharrastukseen.

”Olemme nyt kymmenen vuotta tukeneet alueemme seurojen junnutoimintaa Kannustajat-tuen kautta. Tänä vuonna hakemuksia tuli suurin määrä koskaan, 36 hakemusta, joista 34 hyväksyttiin. Olimme varanneet vuoden 2023 tukeen 30 000 euroa, mutta koska hakemuksia tuli näin paljon, ja tarve tuntuu seurojen keskuudessa olevan aiempaakin kovempi, päätimme osuuskaupassamme nostaa tämän vuoden Kannustajat-tukeen varattua summaa 45 000 euroon. Näin seurojen maksimitukimäärä pysyy aiemmalla tasolla.
Seurat käyttävät Kannustajat-tuen mm. valmentajien koulutukseen, välinehankintoihin ja liikuntapaikkojen vuokriin. Nämä kaikki sopivat hyvin Kannustajat-tuen käyttökohteiksi, ne tukevat kaikkien lasten ja nuorten mahdollisuuksia päästä laadukkaan liikuntaharrastuksen pariin. Lasten ja nuorten liikkumiseen käytetty raha on satsaus lasten ja perheiden hyvinvointiin. Laajemmalla tasolla Kannustajat-malli tukee omalta osaltaan myös maakunnan vetovoimaisuutta etenkin lapsiperheiden suuntaan,” toteaa viestintäjohtaja Leena Mettälä.

Tukimallissa Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistaja voi vaikuttaa tuen jakautumiseen seurojen kesken ilmoittautumalla netissä valitsemansa seuran Kannustajiin, jolloin hänen Bonuksensa lasketaan ko. seuran hyväksi. Seuran kaikkien Kannustajien kalenterivuoden aikana kerryttämät Bonukset lasketaan yhteen, ja tämän perusteella määräytyy seuran saama Kannustajat-tuki. Seuralle maksettavassa tuessa huomioidaan myös seuran junnujen määrä. Kannustajat-tuki ei vähennä asiakasomistajalle maksettavia Bonuksia, vaan ne maksetaan edelleen hänelle normaaliin tapaan.

Vuoden 2023 Kannustajat-seuramme ja Kannustajaksi liittymisen ohjeet löytyvät täältä

Kannustajiin liittymistä varten ei tarvitse olla seuran jäsen, Satakunnan Osuuskaupan Kannustajiin voivat liittyä kaikki Satakunnan Osuuskaupan asiakasomistajatalouksien pääjäsenet. Seuran Kannustajien kalenterivuoden aikana keräämästä yhteisestä Bonuspotista ja seuran junnujen määrästä riippuu sitten se, kuinka suuren tuen seura vuoden 2024 alkupuolella Satakunnan Osuuskaupalta saa junnutoimintaansa. Viime vuodelta Kannustajat-tukea maksetaan seuroille yhteensä 11 000 euroa.

 

Lisätietoja:
viestintäjohtaja Leena Mettälä
Satakunnan Osuuskauppa
044 – 725 1150
leena.mettala@sok.fi

Porin Ässien Special Hockey -joukkue tarjoaa vauhdin huumaa ja tiimipelaamisen riemua erityislapsille ja -nuorille. Jäällä ennakkoluulot katoavat ja eri-ikäisten joukkue hitsautuu hienosti yhteen. Kummiyritys Satakunnan Osuuskauppa tukee joukkueen toimintaa.

Joukkueen kapteeni Milo Suojanen, 16, on ollut mukana joukkueen perustamisvuodesta 2018 asti.

”En ollut yhtään joukkuehenkinen, kun äiti ehdotti lätkäharrastusta. Lähdin kokeilemaan ja huomasin, että laji sopiikin hyvin. Minusta kasvoi joukkuepelaaja ja kaikkien kaveri,” Milo kertoo.

Oman kapteeninroolinsa hän ottaa tosissaan.

”Kannustan, tuen ja otan muut huomioon. Meidän joukkueeseen on helppo tulla ja täältä saa heti kavereita.”

Hän rohkaisee muita mukaan – heitäkin, jotka eivät ole vielä pahemmin luistelleet.

”Olen kasvanut joukkueessa osaksi Ässä-perhettä. Käymme harjoituksissa, pelireissuilla ja tietysti katsomassa kotijoukkueen pelejä.”

Tiesitkö? Astora Areenalta löytyy luistelun avuksi työnnettäviä kelkkoja.

Voitto ei ole tärkein. Parasta on pelata joukkueena ja syötellä myös muille”, Milo miettii.

Kiekko opettaa myös sosiaalisia taitoja

Joukkueenjohtaja Essi Eerikäinen on mukana suurella sydämellä.

”Kun omat lapset alkoivat harrastaa, lähdin itsekin mukaan. Oma kiinnostukseni kasvoi ja toiminta veti mukaansa. On rikkaus toimia erityislasten ja -nuorten kanssa.”

Joukkueeseen ovat tervetulleita kaikenikäiset tytöt ja pojat. Joukkueen nuorimmat pelaajat ovat syntyneet vuonna 2015, vanhin vuonna 1983.

”Special Hockeyssä ei ole rajoittavia asenteita, vaan kaikki mahtuvat kentälle ja saavat peliaikaa. Luistelun ja lajin hienouksien lisäksi harrastus opettaa sosiaalisia tilanteita. Myös pelireissut muualle ovat hauskoja ja opettavaisia. Viimeksi joukkue osallistui Karjala-turnaukseen Turussa. Hotelliyöpymiset ovat ihan luksusta”, Essi kertoo.

Hän on ylpeä joukkueestaan. Kiitoksia saavat niin päävalmentaja kuin joukkuejohtajat.

”Lasten ja nuorten huoltajat antavat valtavan panoksen, mikä on korvaamattoman tärkeää.”

Haastatteluiltana Milo Suojanen joukkuekavereineen oli menossa katsomaan Ässät–Pelicans -matsia. Mukana oli myös joukkueenjohtaja Essi Eerikäinen. Vauhtia otettiin katselemalla junnujen harjoituksia Astora Arenalla.

Mahdollisimman matala kynnys

”Me Ässissä haluamme mahdollistaa kiekkoilun ilon mahdollisimman laajalle harrastajajoukolle. Special Hockey rakentuu hauskojen leikkien, kisojen ja pelien varaan. Jokaiselle löytyy sopivan haastavaa ja mukavaa toimintaa. Mikä parasta, hyvien yhteistyökumppaneiden avulla harrastamisen hinta pystytään pitämään mahdollisimman alhaisena, jopa maksuttomana”, toiminnanjohtaja Jaakko Välimaa kertoo.

Jaakko kertoo, että Ässät oli ensimmäisten joukossa käynnistämässä SH-toimintaa.

”Nyt toiminta on laajentunut ja seuroja on eri puolilla Suomea ja Ruotsia.

Satakunnan Osuuskauppa tukee paikallisesti

Satakunnan Osuuskauppa tukee toimialueensa kulttuuri- ja urheilutoimijoita sekä yhteiskunnallista toimintaa erilaisten järjestysten ja yhdistysten kautta. Tavoitteena on arvojemme mukaan pitää alue mahdollisimman vireänä ja mukavana paikkana asua ja elää. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin laaja tukeminen on erityinen tukikohteemme. Yhteistyötahojemme kautta tarjoamme S-Etukortilla monia etuja mm. tapahtumiin. Ajankohtaiset tiedot lippueduista löydät nettisivuiltamme

Teksti ja kuvat: Maiju Junko

Saimme Original Sokos Hotel Vaakunan kokous- ja tilaustoimintaan jouluavuksi kaksi ihastuttavaa ja energistä työntekijää, Aulin (68v.) ja Elinan (63v.). He tulivat tutuiksi Vankka kokemus käyttöön -eläkeläisrekrytapahtuman kautta. Meillä arvostetaan kaikenikäisiä työntekijöitä!

Naisista huokuu elämänkokemus ja innostus tehdä vielä merkityksellistä työtä. Töihin tullessa kuuluu iloinen tervehdys ja nopeasti perään: ”Mistäs aloitetaan?” Kokous- ja tilaustoiminnan keittiön vuoropäällikkö Mirva Laine on iloinen, että joukkoon saatiin kaksi todellista helmeä.

Auli Kirves on toiminut ennen eläkkeelle siirtymistään vuosikymmeniä Ulvilan terveyskeskuksen ravitsemustyönjohtajana. Eläkkeellä hän on nyt ollut neljä vuotta.
Eläkeläisille osoitettu rekrytointitapahtuma herätti kiinnostusta: ”Voisinko minäkin vielä antaa työpanokseni jollekin uudelle työlle, ravintola-alaa kun ei ollut tullut koettua”, Auli kertoo miettineensä. Hän halusi nähdä ravintolatoimintaa ja nopeasti muuttuvia tilanteita.
Kysyttäessä mitä mieltä Auli on nykyisestä työpaikastaan, hän vastaa hymyssä suin: ”Täällä on aina niin ihana ja ystävällinen vastaanotto ja kaikki on iloisia. Olen saanut paljon neuvoja ja hyviä ohjeita ruuanlaittoon ja on ollut mukava päästä tekemään ruokaa.” Hän arvostaa myös Satakunnan Osuuskaupan hyviä henkilöstöetuja.

Aulin mielestä on ihanaa työskennellä vanhassa, perinteikkäässä ravintolassa. ”Onpa täällä tullut käytyä sen ekan kerran ravintolassakin 16-vuotiaana. Nyt tuntuu, että ympyrä sulkeutuu”, hän toteaa.

Elina Lehtonen on työskennellyt kunta-alalla, toimistotöissä n. 40 vuotta. Hän on aloittanut puhelinvaihteessa ja toiminut myös hallintojohtajan sijaisena.
”Työn ohessa toimin 12 vuotta eri kunnissa ja kaupungeissa Painonvartijoiden ryhmäohjaajana. Lisäksi olen ollut Villilän kartanossa keittiöapulaisena Kartanon Rouvien aikaan”, Elina kertoo työhistoriastaan.

Eläkkeelle Elina kertoo jäävänsä ensi vuoden marraskuussa, mutta toivoo että senkin jälkeen hän saisi työskennellä Kokous- ja tilausravintolassa. Töitä Elina haluaakin tehdä niin kauan kuin vain terveys sen sallii. Työyhteisöstä saatava sosiaalinen elämä ja työn merkityksellisyys ja arvostus ovat tärkeitä asioita Elinalle.

Miksi Elina sitten haki rekrytointitilaisuudessa juuri Satakunnan Osuuskaupalle ja ravintola-alalle?

”Satakunnan Osuuskaupan rekryosasto erottui edukseen ja houkutteli mukaan. Ravintola-alalta töitä sitten tarjottiin. Toki myös Vaakuna tilana houkutti, olen täällä monet aamiaiset syönyt ja minua on aina kiehtonut myös hotelliala”, Elina kertoo.
Elina on silminnähden iloinen, että saa tehdä töitä Satakunnan Osuuskaupassa.
”Odotan innolla jokaista työpäivääni täällä Kokous- ja tilausravintolassa. Saan tehdä töitä käsilläni. Ja tämä työyhteisö on ihana ja lämmin, kuin kotiin tulisi. Täällä on vaan niin ihana olla!”

Teksti: Mirva Laine ja Sari Salo

Eläkeliiton Eläkkeeltä töihin -hanke, Eläkeliiton Satakunnan piiri ja Satakunnan Yrittäjät järjestivät syksyllä Vankka kokemus käyttöön -eläkeläisrekrytapahtuman, jossa saatetiin yhteen työntekijöitä tarvitsevat työnantajat sekä ansiotyöhön haluavat ja osaamistaan tarjoavat eläkeläiset.