Janetten tarina


24.05.2021

Janetten ura kaupan alalla alkoi niin kuin monen muunkin: kesätyöstä. Työ vei mukanaan, ja edelleen yhdeksän vuoden jälkeen Janette on kaupassa töissä. Suurin syy tähän lienee kaupan alan monipuolisessa työssä, ja työnantajan tarjoamissa koulutus- ja etenemismahdollisuuksissa.

Yhdeksän vuoden aikana on ehtinyt tapahtua vaikka ja mitä. Janette on ehtinyt työskentelemään monessa eri yksikössä ja monella eri paikkakunnalla. Tutuiksi ovat tulleet Kankaanpään S-market ja Sale, sekä Pomarkun ja Honkajoen Salet. Kesätyöntekijästä on tullut osuuskaupan vakituinen työntekijä, ylioppilas on suorittanut merkonomin tutkinnon ja lähiesimieskoulutuksen.  Myös työn vastuullisuus on kasvanut.

Valkolakista ammatilliseksi osaajaksi

Janette valmistui lukiosta vuonna 2012, ja työskenteli kesän Kankaanpään upouudessa S-marketissa ensin kassalla, ja myöhemmin myymälän eri osastoilla. Seuraavana vuonna Janette valittiin kaikkien Kankaanpään myymälöiden yhteiseksi vakituiseksi työntekijäksi. Useammassa yksikössä tehtävä työ on Janettesta rikkaus, on ollut hienoa kohdata eri yksiköiden ”omat” asiakkaat ja työkaverit. Vuonna 2019 Janette valittiin Sale Opistonkadulle myyntipalveluvastaavan sijaisuuteen, jossa hän edelleen työskentelee.

Janetten työ on vuosien myötä kehittynyt vastuullisemmaksi, ja samalla hän on saanut myös kouluttautua työnantajan tukemana. Vuonna 2016 Janette valmistui merkonomiksi S-ryhmän yhteisestä opinahjosta, Jollaksesta. Tänä keväänä hän sai samassa opinahjossa valmiiksi lähiesimiestutkinnon.  Työnantajan tarjoamiin koulutusmahdollisuuksiin Janette onkin hyvin tyytyväinen.

Vastuutehtävä myymälässä

Myyntipalveluvastaavan työ on monipuolista ja vastuullista, kertoo Janette. Myymäläpäälliköllä on tulosvastuu myymälästä ja sen henkilökunnasta kokonaisuutena, myyntipalveluvastaava toimii eräänlaisena myymäläpäällikön oikeana kätenä hoitaen mm. asiakaspalvelua, tavaratilauksia, myymälän ylläpitämistä ja erilaisia päivittäisiä juoksevia asioita, yhdessä muun työryhmän kanssa. Yksi tärkeimmistä myyntipalveluvastaavan työhön kuuluvista asioista on ohjata yksikön työryhmän päivittäistä toimintaa päällikön johdolla.  Työnantajan suunnasta tukea myyntipalveluvastaavan työhön on tullut mm. lähiesimieskoulutuksen kautta. Myös työnantajan järjestämistä valmentavan johtamisen koulutuksista on ollut apua uudessa vastuullisemmassa roolissa.

Vastuullinen työ yhdessä esimiehen antaman täyden luottamuksen kanssa ovat Janettelle tärkeä juttu. Hyvältä tuntuu myös se, että pystyy auttamaan useammasta yksiköstä vastaavaa esimiestään tämän vastuualueen töissä. Esimiehen ei tarvitse ihan kaikkea hoitaa, myyntipalveluvastaava on yhden yksikön osalta tärkeässä tehtävässä.

Työryhmän hyvät ja luottamukselliset välit ovat Janettelle merkityksellinen asia. Muiden kuunteleminen ja tukeminen ovat tärkeitä uuden oppimisessa ja vanhojen asioiden kertaamisessa. Janette kokee hienoksi myös sen, että hän itse saa luottamusta ja palautetta työryhmältä, esimieheltään ja ylemmiltäkin tahoilta.

Janetten tulevaisuuteen työ vähittäiskaupassa luultavasti liittyy kiinteästi, niin motivoitunut Janette työhön ja alaan on. Tämä tarina saa varmasti jatkoa tulevina vuosina.

Lue sarjan muut artikkelit: Meistä on moneksi-artikkelisarja